شیر دادن؛ محبت مادر به فرزند را افزایش می دهد

۱۳۹۴/۰۵/۱۷ - ۱۰:۳۸:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۳۴۳
شیر دادن؛ محبت مادر به فرزند را افزایش می دهد
شیر مادر سرشار از مواد مغذی و دارای انواع ویتامین هاست که بهتر از هر غذایی رشد و بالندگی فرزند را تضمین می کند.

خبرگزاری برنا ایلام، خداوند با خلقت بشر از زمان بستن نطفة او در رحم مادر همواره اورا از موهبت های بی پایان خویش بهره مند نموده که از جمله این نعمت های خداوند می توان به شیر مادر اشاره کرد.سیستم تولید و جاری شدن شیر در بدن مادر و تطابق آن با نیاز نوزاد آنقدر حساب شده است که نوزاد به آن انس گرفته و علاوه بر تغذیه موجبات محبت مادر و فرزند را افزایش می دهد.

شیر مادر سرشار از مواد مغذی و دارای انواع ویتامین هاست که بهتر از هر غذایی رشد و بالندگی فرزند را تضمین می کند و بدین لحاظ مناسب ترین تغذیه در رشد کودک به شمار می آید لذا در این مقاله به دلایل استفاده از شیر مادر و مزایای آن برای کودک و نیز مادر اشاره میشود. و اهمیت موضوع از این جهت است که کودکی که در دوران اولیة زندگی خود تغذیة مناسب داشته باشد به رشد و پرورش جسمانی کامل دست می یابد که به عنوان کامل ترین و سالم ترین غذا برای کدک ، رشد جسمی و نیز پرورش عاطفی و روحی نوزاد را به بهترین شکل فراهم می کند . لذا به همین منظور دین اسلام از این امر مهم غافل نبوده و همواره برای آن احکام و توصیه های مفصلی بیان شده است

اطلاعات علمی امروزه نشان می دهد که تغییر ترکیبات شیر مادر از هنگام ولادت کودک تا پایان دوران شیرهی با نیازهای ویژه غذایی و ایمونولوژیک کودک تناسب دارد، چنان که در نخستین روزهای پس از زایمان ، آغوز با ترکیب متراکمی از فاکتورهای ایمنی بخش (مانند :گلبول های سفید ، ایمونوگلبولین A و آنتی بادی ها همراه با فاکتور آنتی تریپسین که مانع تجزیه آنها می شود) ترشح می گردد و در حقیقت نوعی مصونیت را در حساس ترین و آسیب پذیرترین دوره ی زندگی کودک فراهم می کند .

شیر مادر به عنوان نمونه ای آشکار از لطف و عنایت پروردگار نسبت به انسان و جلوه ای از حکمت بالغه ِ الهی در قالب مناجات ، ادعیه و رهنمود های بهداشتی ، حقوقی ،اجتماعی معصومین (ع) مطرح گردیده است . این کلام رسا از حضرت رسول اکرم (ص) که فرمودند:«لیس للصلبی لبن خیر من لین امه» یعنی برای کودک هیچ شیری بهتر از شیر مادرش نیست ، کامل ترین بیان در اهمیت تغذیه ی کودک با شیر مادر در بر دارد که می توان بر اساس یافته های علمی روز به تفسیر علمی این کلام مبادرت ورزید.

کودکان با توجه به ساختار ضعیف و آسیب پذیرشان باید ضمن حفظ و حراست از آنان در مقابل همه ی مخاطرات ، توجه ویژه ای به نوع تغذیه ی آنان باید داشت زیرا در علم پزشکی ثابت شده است که شیر دادن طبیعی اهمیت قابل ملاحظه  و فایده ای بزرگ جهت سلامتی کودک و مادر شیرده از لحاظ روحی ، جسمی و پیشگیری از امراض می باشد ، که پژوهش های علمی جدید نیز این حقیقت را اثبات کرده است .

شیر مادر حاوی تمام مواد غذایی اساسی و مطلوب برای رشد کودک ، متناسب با سن ، وزن ، توانایی هضم و مکیدن آن می باشد . این شیر نه تنها روزانه بلکه در هر یاعت بر حسب نیاز و خواست کودک قابل تغییر می باشد

بهناز چشفر، کاردان بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان ایلام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز