آگاهی از بیماری دیابت موجب کاهش ابتلا به آن می شود

۱۳۹۵/۰۲/۰۵ - ۱۶:۱۳:۴۴
کد خبر: ۳۹۶۵۰۸
آگاهی از بیماری دیابت موجب کاهش ابتلا به آن می شود
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با آگاهی و رعایت عوامل پیشگیری از ابتلا به دیابت می توان را کاهش داد و هزینه های بالای آن جلوگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام- دکتر علی دلپیشه روز یکشنبه در همایش ملی سلامت اظهار کرد: دستورالعمل ها و سیاست گذاری های مسوولان دولتی در راستای تغییر در الگوی مصرف مواد غذایی، سبک زندگی، ورزش ضروری است.
وی افزود: نقش و حضور رسانه ها برای فرهنگ سازی در خصوص نوع زندگی و آموزش به منظور کاهش بیماری دیابت اجتناب ناپذیر است.
وی یادآور شد: برای پیشگیری و درمان دیابت گام های موثری برداشته شده و همه دستگاه ها در این زمینه موظف به همکاری با دانشگاه علوم پزشکی هستند.
دلپیشه با بیان اینکه سن بیماری دیابت پایین آمده، تاکید کرد: میزان مرگ و میر در کشور به علت ابتلا به این بیماری رو به افزایش است.
وی اعلام کرد: بر اساس آمار رسمی پنج میلیون نفر در کشور به دیابت ابتلا شده اند و وجود همین بیماری هزینه های کمرشکن و بالا به خانواده ها تحمیل کرده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این همایش گفت: با کاهش سن ابتلای افراد به بیماری دیابت، بر اساس آمار 8 درصد افراد بین سنین 25 تا 60 ساله به دیابت مبتلا هستند.
دکتر راضی ناصری فر افزود: تغییر در سبک زندگی، وجود تنش و استرس در محیط کار یا زندگی، تغذیه ناصحیح و غیر اصولی، کاهش ورزش و حرکات بدنی مداوم موجب افزایش این بیماری خطرناک در سطح جامعه شده است.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین و اصلی ترین مشکلات و معضلات در این خصوص عدم آگاهی مردم از بیماری خود است چرا که این بیماری بدون علایم خاصی در بدن به یکباره ظهور و فرد را درگیر می کند.
وی با بیان اینکه چاقی نقش مهمی در بروز دیابت دارد، اظهار کرد: برای پیشگیری و مقابله با این بیماری ورزش های مداوم و منظم هوازی نظیر شنا و دوچرخه سواری بسیار تاثیرگذار است.
ناصری فر تغذیه سالم و اصولی فاقد مواد قندی و چرب، ترک سیگار، دوری از محیط های استرس زا و پر تنش، اجتناب از سیگار و قلیان، افزایش اطلاعات و دریافت آموزش های مختلف در باره دیابت را از راه های جلوگیری از ابتلا به این بیماری یا کنترل آن دانست.
ایجاد پایگاه غربالگری فشار خون و مشاوره رایگان، تجلیل از دستگاه های همراه با برنامه های دانشگاه علوم پزشکی، اجرای نمایش و ترانه از دیگر برنامه های این همایش بود.
همایش روز ملی سلامت همزمان با سراسر کشور در استان ایلام و با حضور استاندار، مدیران دستگاه های اجرایی، فعالان حوزه سلامت وبهداشت و جمعی از دانشجویان و اساتید این دانشگاه در سالن همایش های دفاع مقدس استان برگزار شد.
از اول تا هفتم اردیبهشت ماه به نام هفته جهانی سلامت نامگذاری شده است و شعار امسال این هفته غلبه بر دیابت است.

 

نظر شما