عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد

۱۳۹۵/۰۴/۰۳ - ۱۲:۳۴:۳۰
کد خبر: ۴۲۱۷۷۲
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
عشق به حفاظت از محیط زیست و حیات وحش برای انسان ها زمان و مکان نمی شناسد.
به گزارش خبرگزاری برنا- ایلام- این روزها با فرهنگ سازی که از طریق رسانه ها و مطبوعات و انسان های دوستدار محیط زیست و حیات وحش انجام و موجب شده انسان ها دیگر مثل گذشته افتخار خود را در شکار ندانسته و رویکرد در این حوزه تغییر کند.
 
امروزه انسان های دوستدار طبیعت نه تنها در نگهداری از طبیعت و حیات وحش بلکه در فراهم کردن زمینه و کمک به حفظ حیات وحش و پرندگان با عشق و علاقه خدمت می کنند و این عشق و علاقه موجب شد تا از همه توان و ظرفیت خود برای این امر مهم سرمایه گذاری کرده و مسیرهای صعب العبور را به عشق خدمت به محیط زیست و حیات وحش پیموده و موفقیت های بزرگی حاصل شود.
 
عشق و علاقه به طبیعت انسان را وادار می کند سختی ها را بر خود تحمل کرده و ذره ای از طبیعت و حیات وحش غافل نشود تا مبادا زیان و ضرری بر پیکره محیط زیست وارد شود.
 
اکنون با زندگی ماشینی انسان در آرزوی رفتن به طبیعت و لذت بردن از مواهب خدادادی در دامان طبیعت و تماشای حیات وحش است اما هستند کسانی که با عشق و علاقه از طبیعت و حیات وحش نه برای لحظاتی بلکه برای مدت های طولانی حفاظت و در این راه از هیچ کوشش و تلاشی مضایقه نمی کنند.
 
یکی از افراد دوستدار طبیعت و محیط زیست که در این عرصه سالیان زیادی است، فعالیت می کند و از این کار خود نه تنها خسته نمی شود بلکه هر روز با انرژی و تلاش بیشتری ادامه می دهد فریدون باویر تنها محیط بان بخش های کوهستانی و صعب العبور زرین آباد و سراب میمه در شهرستان مرزی دهلران است.
 
فردی که قریب 10 سال با عشق و علاقه در عرصه خدمت به محیط زیست و حیات وحش تلاش و جدیت دارد و موفقیت های بزرگی نیز داشته است.
 
به سراغ این محیط بان پرتلاش و عاشق طبیعت و حیات وحش زرین آبادی رفتیم و با وی همکلام شدیم.
 
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
 
فریدون باویر از عشق و علاقه خود به طبیعت گفت و افزود: با توجه به علاقه شدیدی که به طبیعت و حیات وحش داشتم و اطلاع از خسارت هایی که بر پیکره محیط زیست وارد می شد تصمیم گرفتم محیط بان شوم تا در این عرصه خدمت کنم.
 
وی گفت: برای آشنایی بیشتر با طبیعت و حیات وحش تصمیم گرفتم تحصیلات دانشگاهی خود را در این عرصه بگذرانم و در مقطع کاردانی محیط بانی تحصیل کنم.
 
این محیط بان زرین آبادی می گوید: از سال 85 به عنوان محیط بان زرین آباد و در محیط بانی که خودم موسس آن بودم مشغول شدم و کار را آغاز کردم.
 
باویر افزود: در ابتدا در منطقه شکار کبک و تیهو از واجبات بود و ساده ترین روش صید ماهی استفاده از سم و مواد منفحره، من چون تنها محیط بان بخش های پهله و میمه بودم تنها راه نجات محیط زیست را بالا بردن سطح فرهنگ زیست محیطی مردم دیارم دانستم.
 
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
 
وی اظهار کرد: در این چند سال، 130 کلاس آموزشی برای اقشار مختلف از مهد کودکی گرفته تا دبیرستانی و عشایر برگزار کردم و موفقیت هایی نیز حاصل شد تا جایی که تعدادی از شکارچیان بخش های زرین آباد و میمه سلاح های شکاری خود را برای دوری از شکار تحویل محیط بانی دادند.
 
باویر گفت: همچنین همزمان با آموزش به شناسایی گونه های جانوری زیستگاهای زرین آباد از جمله پلنگ، سیاهگوش، کاراکال، خرس، گرگ، کفتار و روباه اقدام کردم.
 
به گفته وی، مهمترین این گونه ها افعی دم عنکبوتی است که در جهان فقط در ایلام زیست می کند و در ایلام هم بیشترین پراکنش آن را در منطقه زرین آباد است.
 
این محیط بان افزود: با توجه به شناسایی زیستگاه های جانوری و پرندگان این دو بخش در سال های خشکسالی با یک راهکار ابتکاری و ساختن آبشخورهای مصنوعی به کمک وحوش تشنه رفتم و در وسعت 50 هکتار از مکان های خشک منطقه با ایجاد ظرف های آب جانوران را از تشنگی و مرگ نجات دادم.
 
باویر در طول سال های خدمت خود بارها توانسته پرندگان و جانوارن زیادی را که توسط شکارچیان زخمی شده بودند، مداوا و درمان کند تا دوباره به دامان طبیعت باز گردند.
 
نصب دوربین تله ای برای مستند سازی و شناسایی گونه های جانوری، توزیع پلاستیک جمع آوری زباله در بین مردم در ایام تعطیل، گشت و کنترل، کاشت نهال و دانه های درختی در عرصه های طبیعی و ملی از اقدام های این محیط بان عاشق طبیع و خوش ذوق زرین آبادی است.
 
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
 
فریدون باویر بخاطر انجام این کارها و فعالیت های چشمگیر در حفظ محیط زیست و حیات وحش در سال 94 موفق به دریافت عنوان محیط بان برتر کشور شد.
 
این محیط بان پر تلاش در محدوده ایی به وسعت 121 هزار هکتار با یک دستگاه موتورسیکلت فعالیت می کند.
 
بخش 15 هزار نفری زرین آباد در فاصله 50 کیلومتری دهلران و 125 کیلومتری شهر ایلام قرار دارد.
 
زرین آباد از توابع شهرستان دهلران 127 هزار و 710 هکتار گستره دارد که نیمی از آن را مناطق زیرحفاظت محیط زیست تشکیل می دهد.
 
این منطقه گسترده تنها با یک محیط بان اداره و حراست می شود.
 
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد
عشق به محیط زیست زمان و مکان نمی شناسد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز