رایزنی استاندار ایلام با رئیس مرکز پژوهش های مجلس برای تصویب منطقه آزاد مهران

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۰۹:۳۱:۳۴
کد خبر: ۴۳۳۷۳۶
رایزنی استاندار ایلام با رئیس مرکز پژوهش های مجلس برای تصویب منطقه آزاد مهران
استاندار ایلام در دیدار با رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بر شتاب بخشی و تسهیل در تصویب منطقه آزاد تجاری مهران و سایر مناطق آزاد به منظور توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-نشست بررسی لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی برخی شهرستان های مشمول این لایحه با حضور کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش های مجلس، محمدرضا مروارید استاندار استان ایلام، مجید خدابخش استاندار اردبیل، مصطفی سالاری استاندار بوشهر، علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه در محل مرکز پژوهش های مجلس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی استانداری ایلام، محمدرضا مروارید در این نشست با اشاره به اهمیت ایجاد منطقه آزاد تجاری - اقتصادی مهران گفت: منطقه آزاد اقتصادی مهران می تواند بستر مناسبی برای صادرات به عراق و در اختیار گرفتن بازار این کشور باشد.
وی با بیان اینکه ایلام از محروم ترین استان های کشور است و نیاز مبرمی به توسعه و اشتغال دارد، اظهار کرد: با مشکلات امنیتی موجود در کشور عراق، شرکت های بین المللی زیادی متقاضی هستند در صورت ایجاد منطقه آزاد در استان ایلام، تجهیزات و تاسیسات سرمایه ای خود را در ایران مستقر و از طریق کشورمان برای صادرات به عراق استفاده کنند.
مروارید افزود: مرز بین المللی مهران در غربی ترین نقطه ایران و هم مرز با کشور عراق در گذشته و بحبوحه جنگ هشت ساله ایران و عراق، متحمل هزینه ها و خسارت های زیادی شد و اکنون به گذرگاهی مهم برای توسعه صادرات و رونق اقتصادی و تجاری و تردد زائران تبدیل شده است.
استاندار ایلام تاکید کرد: تبدیل این مرز به منطقه آزاد تجاری بعنوان یکی از مهمترین کانون های تردد زائران و صادرات کالا در کشور، زیرساخت اقتصادی لازم برای پیشرفت و توسعه همه جانبه استان ایلام را فراهم می کند.
وی ادامه داد: ایلام استانی است ثروتمند اما کم درآمد و منطقه آزاد مهران کلیدی است که این ثروت های عظیم خدادادی را به درآمد و رونق اقتصادی تبدیل می کند.
مروارید یادآور شد: استان ایلام در انتهای خط تجاری کشور با عراق هم مرز بوده و با وجود برخورداری از ظرفیت های غنی نفت و گاز، کشاورزی و گردشگری از زیرساخت های لازم برای رسیدن به رشد و توسعه محروم است.

** قاچاق کالا دامن گیر تمامی مناطق کشور است
رئیس مرکز پژوهش های مجلس نیز در این دیدار با بیان اینکه قاچاق دامن گیر تمامی مناطق کشور است و صرف مناطق آزاد نیست، گفت: قاچاق کالا معضلی است که از همه نقاط کشور صورت می گیرد و باید فکری ریشه ای و اساسی برای از بین بردن آن اندیشید.
کاظم جلالی با اشاره به زمان ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور به دهه 70 بر می گردد، افزود: ایجاد مناطق آزاد اقتصادی در بسیاری از کشورهای با نتایج خوب و مثبتی همراه بوده که باید تلاش کنیم تا در ایران نیز ایجاد و گسترش این مناطق با حصول اهداف تعیین شده همراه شود.
وی اظهار کرد: در ایران نیز در برخی مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بر خلاف انتظارات با مشکلاتی روبرو بوده که البته این مشکلات بیشتر ناشی از سوء مدیریت ها است.
جلالی با اشاره به قانون مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، یادآور شد: این قوانین با توجه به نیاز ها و آسیب شناسی این مناطق، نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.
وی با اشاره به مرزهای آبی و خاکی گسترده اطراف ایران، اضافه کرد: مرز مزیتی ذاتی و سرمایه ای برای کشور است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده و بهره برداری کرد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس، توضیح داد: استان های مرزی هر کدام با توجه به شرایطی که دارند از مزیت های رقابتی خاصی برخوردارند که باید مورد حمایت، توجه و برنامه ریزی قرار گیرد.
وی در ادامه به موضوع قاچاق و تبعات آن در کشور اشاره کرد و گفت: موضوع قاچاق کالا و مبارزه با آن موضوع مهم و قابل توجهی در حمایت از تولید داخل است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
جلالی افزود: باید توجه شود که قاچاق کالا تنها از مناطق آزاد صورت نمی گیرد بلکه این معضل دامن گیر تمامی مناطق کشور است و نمی توان گفت قاچاق کالا تابعی از مناطق آزاد است.
وی یادآور شد: قاچاق کالا معضلی است که از همه نقاط کشور صورت می گیرد و باید فکری ریشه ای و اساسی برای از بین بردن آن اندیشید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز