دردسر انتخاب رشته برای دانش آموزان ایلامی

۱۳۹۵/۰۵/۱۵ - ۱۱:۳۷:۱۸
کد خبر: ۴۴۱۰۹۲
دردسر انتخاب رشته برای دانش آموزان ایلامی
ایلام- تغییر سیستم انتخاب رشته برای ورود به مقطع دهم دانش آموزان ایلامی را سردرگم کرده و باعث شده بسیاری از خانواده ها برای تعیین سرنوشت آموزشی و علمی فرزند خود دچار مشکل شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا ایلام: پس از اجرای سیستم جدید آموزشی در کشور، مسئولان آموزش‌وپرورش اعلام کردند که انتخاب رشته تحصیلی دانش آموزان در پایان پایه نهم یا دوره متوسطه اول انجام می‌شود و بعد از انتخاب رشته دانش آموزان می توانند در ابتدای دوره متوسطه دوم که همان پایه دهم است مشغول به تحصیل می‌شوند.

سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ لحظه موعد برای انجام این طرح فرارسید و دانش آموزان پس از برگزاری امتحانات خردادماه، گرفتن کارنامه و برگه هدایت تحصیلی، با مراجعه به مدرسه در حال انتخاب رشته هستند اما مشکلات بسیاری پیش روی آن ها است.

بعضی از دانش آموزان با معدل ۱۹ و حتی ۲۰ به دنبال رشته‌های نظری هستند ولی با تصمیم جدید آموزش‌وپرورش نمی‌توانند وارد رشته‌های ریاضی و یا تجربی شوند. درعین‌حال بعضی از دانش آموزان دیگر با معدل‌های ۱۶ و ۱۷ به‌راحتی این رشته‌ها را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند.

این مسئله اکنون به چالش خانواده‌ها تبدیل‌شده است زیرا نگران سرنوشت فرزندان خود هستند. در سوی دیگر قضیه هم آموزش پرورش می‌گوید که طی سال‌های گذشته گرایش به رشته‌های نظری افزایش پیداکرده و دراین‌بین رشته تجربی اولویت اول دانش آموزان است اما ازنظر بازار کار کشور دچار مشکلاتی است و درعین‌حال ازنظر تجربی و ریاضی هم اشباع‌شده است.

بااین‌حال کارشناسان می‌گویند اجبار به انتخاب رشته موفقیت چندانی نخواهد داشت بلکه بهترین راه، هدایت دانش آموزان و خانواده‌ها و ارائه پیشنهاد برای انتخاب رشته است. در چنین شرایطی خانواده‌های بسیاری با خبرگزاری برنا مشکلات خود را مطرح کردند و خواستار پیگیری این مسئله از سوی مسئولین آموزش‌وپرورش استان ایلام شدند.

یکی از والدین دانش آموزان ایلامی در تماس با خبرنگار برنا انتخاب رشته را مشکل فرزند خود اعلام کرد و گفت: دختر من ازنظر تحصیلی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و امسال در پایه نهم موفق شد با معدل ۲۰ دوره اول متوسطه را به پایان برساند.

فریبرز نوروزی: پس از دریافت کارنامه از مدرسه به ما اعلام کردند که برای انتخاب رشته مراجعه کنیم. پس از آن، بسیاری از خانواده‌ها برای انجام انتخاب رشته فرزند خود و ثبت‌نام به مدارس مراجعه کردند که متأسفانه به مشکلات زیادی برخورد کرده‌اند.

او بابیان اینکه فرزند من با معدل ۲۰ نمی‌تواند رشته تجربی را برای خود انتخاب کند، گفت: مطمئناً استعداد و نمره فرزند من در رشته تجربی بسیار بالا است اما نمی‌دانم با چه دلیل و علتی از انتخاب رشته تجربی ممانعت می‌کنند. 

ملاک و معیار انتخاب رشته‌ها مشخص نیست

وی تصریح کرد:  معلمین خود میگویند حتی ما نمی‌دانیم بر چه اساس و ملاکی دانش آموزان را در رشته‌های مختلف ثبت‌نام کنیم. حتی مسئولین آموزش‌وپرورش نیز نمی‌دانند که چه‌کاری انجام می‌دهند و با این طرح انتخاب رشته تحصیلی، آینده تمامی دانش آموزان را خراب می‌کنند.

نوروزی گفت: یکی از دوستان فرزندم با معدل ۱۸ و ۸۶ صدم و با نمره ریاضی ۱۴ و نمره علوم تجربی ۱۵ اجازه انتخاب رشته تجربی به او داده‌شده است و او نیز برای خود رشته تحصیلی تجربی را انتخاب کرده است. با این کار عدالت بین دانش آموزان رعایت نمی‌شود و دانش‌آموزی با معدل کم می‌تواند وارد رشته تجربی شود.

خانواده دانش‌آموز ایلامی بیان کرد: آموزش‌وپرورش باید از همان دوره دبستان دانش آموزان را مورد استعدادیابی قرار دهد و در زمان انتخاب رشته به آن‌ها اعلام کند که در چه رشته‌هایی استعداد و توانایی ادامه تحصیل‌دارند.

به گفته خانواده ها این طرحی که آموزش‌وپرورش در پیش‌گرفته است از همین سال نخست با اعتراضات و مشکلات زیادی برخورد کرده است و قطعاً در سال‌های آینده نیز مشکلات را بیشتر می‌کند. بنابراین باید از همین امسال در این رابطه تصمیم‌گیری کنند. اظهاراتی که برخی کارشناسان و معلمان هم با آن هم نظر هستند. خبرنگار برنا برای داشتن نظر کارشناسان به سراغ مشاوران مدارس رفت ولی آنان در عین مخالفت با این طرح از ارائه نظرات خود صرف نظر کردند. زیرا معتقد هستند طرحی که اجرا شده را نمی توان متوقف کرد.

با این حال یکی از معلمان استان ایلام در این رابطه اظهار نظر کردوگفت: آموزش‌وپرورش با طرحی که در پیش‌گرفته است به‌اجبار می‌خواهد تا دانش آموزان را به سمت رشته‌های فنی و مهارتی سوق دهد اما خانواده و دانش‌آموز با آن مخالفت می‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل انتخاب رشته دانش آموزان در سطح کشور به یک معضل بزرگ برای آموزش‌وپرورش تبدیل‌شده است، افزود: وزارت آموزش‌وپرورش در این روزها با مشکل بزرگ انتخاب رشته دانش آموزان برخورد کرده است و می‌خواهد آن را اصلاح کند اما در حال حاضر زمان آن گذشته است.

او انتخاب رشته را یک معضل بزرگ دانست و گفت: سیستم انتخاب رشته دانش آموزان باید تغییر کند چراکه با رویه موجود بسیاری از دانش آموزان با استعداد در زمینه ریاضی و تجربی نمی‌توانند در این رشته‌ها ثبت‌نام کنند.

آنچه از تجمیع نظرات خانواده و معلم ها می توان جمع بندی کرد طرحی که اجرا شده از نظر هدف شاید به دنبال ایجاد تعادل در سیستم آموزشی و اشتغال است اما برنامه ریزی درستی در این رابطه انجام نشده است.

خبرنگار برنابرای اطلاع از جزئیات این طرح به سراغ مدیرکل  آموزش‌وپرورش استان ایلام رفت و با او این موضوعات را مطرح کرد که صحبت‌های او را در ادامه می‌خوانید.

بیراونداظهار کرد: فرآیند هدایت تحصیلی در سه بخش کشف استعدادها، رغبت و نیازهای جامعه و بازار کار انجام می‌شود. امروزه اصلی‌ترین مشکل جامعه بیکاری است و نظام باید برای برون‌رفت از این معضل چاره‌اندیشی کند.

وی با بیان اینکه آموزش‌های کارمند محور در جامعه هیچ خاصیتی ندارد، افزود: تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده دانشگاهی و با مدارک بالا شرایط کاری مناسب برای آن‌ها پیش نیامده است و هیچ مهارتی هم برای انجام دادن کار ندارند. ما در حال حاضر و در دهه بعد شاهد افزایش افراد جویای کار خواهیم بود که مدرک تحصیلی دانشگاهی دارند و به همین علت می‌خواهیم تا از انجام این اتفاق در سال‌های آینده پیشگیری کنیم.

اولویت آموزش و پرورش رشته‌های فنی و حرفه‌ای است

بیرانوند تصریح کرد: اولویت نخست آموزش‌وپرورش در هدایت تحصیلی دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای است و ما می‌خواهیم تا دانش آموزان را به سمت این رشته‌ها سوق دهیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ایلام گفت: در استان ایلام 65درصد  دانش آموزان به سمت رشته علوم تجربی گرایش دارند و این مسئله در سطح کشور نیز به وضوح دیده می‌شود. بازار کار به همه رشته‌ها نیاز دارد و ما به همین علت می‌خواهیم دانش آموزان را در بین رشته‌ها توزیع کنیم.

وی بیان کرد: نمرات دانش‌آموز در سه سال هفتم، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، آزمون هوش، آزمون رغبت، نظر مشاور، نظر معلم، نظر والدین و نظر دانش‌آموز ۱۰۰ نمره برای هدایت تحصیلی دانش‌آموز را ایجاد می‌کند که هر چه این امتیاز بیشتر باشد در انتخاب رشته او نیز تأثیر بیشتری خواهد داشت.

بیراوند با اشاره به اینکه ملاک انتخاب رشته و هدایت تحصیلی تنها معدل نیست، گفت: دانش‌آموزانی وجود دارند که معدل آن‌ها بسیار بالا و حتی ۱۹ است اما نمره آزمون هوش و رغبت آن‌ها پایین است و نمی‌توانند رشته تجربی را برای خود انتخاب کنند. از طرفی دیگر دانش‌آموزانی نیز وجود دارند که نمره معدل آن‌ها پایین است اما موفق شده‌اند در آزمون‌های هوش و رغبت نمرات خوبی را کسب کنند و رشته تجربی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

بیرانونداظهار کرد: معدل دانش آموزان تنها ۳۵ درصد در انتخاب رشته تأثیرگذار است و ۶۵ درصد نیز نظرات مشاور، معلم، والدین و دانش‌آموز و آزمون‌های هوش و رغبت آن‌ها است. ما سعی کرده‌ایم با توزیع متوازن دانش آموزان در رشته‌های مختلف،ازجمله سه رشته تجربی، ریاضی و انسانی ساماندهی کنیم.

مدیرکل  آموزش‌وپرورش استان ایلام که در جلسه شورای آموزش پرورش شهرستان در شهر سرابله برگزارگردید وتعدادی از خانواده دانش آموزان حضور داشتند در پایان گفت: برای دانش آموزان ۱۲ رشته در نظر گرفته‌شده است و دانش‌آموز باید بهترین رشته را برای خود انتخاب کند چراکه آینده شغلی خودش را تضمین می‌کند. بیشتر دانش آموزان به دنبال انتخاب رشته تجربی هستند و به همین دلیل در مدارس دانش‌آموزی که بیشترین نمره را در برگه هدایت تحصیلی داشته باشد می‌توانند رشته تجربی را برای خود انتخاب کنند.

 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز