شیره سقز دفع سنگ کلیه را آسان‌تر می‌کند

۱۳۹۵/۰۵/۳۰ - ۱۳:۳۹:۴۶
کد خبر: ۴۴۸۱۶۶
شیره سقز دفع سنگ کلیه را آسان‌تر می‌کند
یک کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام،خواص دارویی و بهداشتی شیره «سقز» درخت بنه را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلامدر مورد خواص بهداشتی و درمانی «سقز» اظهار کرد: شیره سقز در آدامس مورداستفاده قرار می‌گیرد و خواص درمانی و صنعتی زیادی دارد.

وی بابیان اینکه شیره سقز در زمان ترشح از تنه درخت به رنگ سبز روشن ،غلیظ و چسبناک است و به‌عنوان یک مسهل و ملین در درمان پوست کاربرد دارد، افزود: شیره سقز مقوی معده بوده و به هضم غذا کمک می‌کند و اشتهاآور خوبی است و حکمای مشهوری چون بوعلی سینا از آن برای درمان یک سری از بیماری‌های گوارشی استفاده می‌کرده‌اند.  

شمس ادامه داد: سقز همچون آنتی‌بیوتیک تا حدودی با باکتری عامل اصلی زخم معده و اثنی عشر مقابله می‌کند و سقز می‌تواند به عملکرد بهتر کبد و طحال نیز کمک کند و ضماد آن با پیه آب‌شده برای نرم کردن ناخن‌های تاب‌دار و خشک و التیام شقاق نشیمنگاه مفید بوده و مخلوط آن با روغن‌زیتون برای برطرف کردن ورم و ترک پوست و خارش بدن، بسیار سودمند است.

این کارشناس معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام خاطرنشان کرد: از دیدگاه حکمای طب سنتی مالیدن شیره سقز روی زخم به التیام آن کمک می‌کند و از بخار پخت سقز برای تقویت چشم استفاده می‌شده و می‌تواند به تسکین دردهای مفصلی و روماتیسمی کمک کند و برای آسم و برونشیت مفید است. 

وی با تأکید بر اینکه با جویدن آدامس طبیعی سقز بر میزان ترشحات بزاقی افزوده و از میزان اسید دهان کاسته می‌شود، تصریح کرد: این اقدام خود عاملی برای رفع بوی بددهان و پیشگیری از پوسیدگی دندان است و برای افرادی که دچار خشکی دهان هستند جویدن مستمر سقز توصیه می‌شود.

 

نظر شما