نقش جوانان در اقتصاد

۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۱۵:۰۶:۱۳
کد خبر: ۴۵۳۹۱۵
نقش جوانان در اقتصاد
پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور و ده‌ها موفقیت دیگر همگی با میدان‌داری جوانان مؤمن انقلابی انجام شده است و با ایفای نقش بجا و به موقع این نسل می‌توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند.

 به گزارش برنا ایلام-همچون هر جنگ دیگری پیروزی در جنگ اقتصادی صرفاً با تکیه بر عناصر خط مقدم جنگ انجام نمی‌شود. در جنگ اقتصادی عرصه مجاهدت برای همه آحاد ملت ایران باز است. در میان اقشار مختلف، قشر جوان به دلیل آرمان‌گرایی، شجاعت، توان و انگیزه بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این قشر تاکنون نیز بار اصلی پیشرفت‌ها و موفقیت‌های نظام را بر دوش کشیده است. پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور و ده‌ها موفقیت دیگر همگی با میدان‌داری جوانان مؤمن انقلابی انجام شده است و با ایفای نقش بجا و به موقع این نسل می‌توان این عرصه از انقلاب را هم به موفقیت رساند.

 نقش جوانان را در 3عرصه زیر می‌توان دسته‌بندی کرد:

۱. عرصه مطالبه‌گری

این اقدامات بیشتر متوجه فعالان جوان رسانه‌ای و اعضای تشکل‌های دانشجویی و نهادهایی از این دست می‌شود و انتظار می‌رود که در قالب اقدامات مطالبه‌گرانه وظایف مسئولان به آنها یادآوری و به طور مستمر پیگیری شود. فراهم کردن شرایط رونق تولید، کاهش خام فروشی، مبارزه با فساد، اهتمام به خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی، شفافیت اطلاعات، اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام پولی و بانکی و هدایت نقدینگی به سمت تولید از جمله مهمترین اقداماتی است که رهبر معظم انقلاب اجرای آن را از مسئولان خواسته‌اند و مطالبه‌گری جوانان می‌تواند روند تحقق آنها را تسریع کند.

۲. عرصه فرهنگ‌سازی

اقدامات عرصه فرهنگ‌سازی بیشتر ناظر به تلاش برای تغییر نگرش و رفتار بدنه عمومی جامعه است. با توجه به وجود مجموعه‌های فراوان خودجوش مردمی جوان در سراسر کشور، نقش جوانان در این عرصه هم پررنگ است. موفقیت هر جوان در فرهنگ‌سازی در جامعه اطراف خود (خانواده، کلاس درس، مسجد، محله و...) در نهایت به اصلاح فرهنگ عمومی کشور منجر می‌شود. در این بخش اهتمام به گزاره‌های فرهنگی اصلاح الگوی مصرف، مبارزه با تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، فرهنگ مصرف داخلی، مبارزه با فرهنگ امید به خارج، فرهنگ کار و تلاش و مولد بودن و... حایز اهمیت است.

۳. عرصه اقدام مستقیم

سومین عرصه حضور نسل جوان انقلابی، عرصه اقدام مستقیم در اقتصاد کشور است. به عبارت دیگر، یک روش ایفای نقش‌پذیر مسئولیت اقدامات عملی در کشور و به ثمر رساندن آنها توسط جوانان است. که می‌توان به مشارکت فعالانه در پیشرفت علمی، تولید راه حل برای مسائل اقتصادی کشور، اهتمام به کارآفرینی به ویژه در صنایع دانش‌بنیان، تقویت و هدفمندسازی اردوهای جهادی، مسئولیت‌پذیری و وجدان کاری در عملکرد شخصی، پایبندی عملی به مصرف کالای داخلی اشاره کرد.

 جمهوری اسلامی امروز بیش از 4 میلیون دانشجو دارد که بخش عمده‌ای از آن را جوانان تشکیل می‌دهند. در صورتی که این جوانان فعالیت علمی خود در دانشگاه را به نحو احسن انجام دهند شاهد شتاب رشد علمی کشور خواهیم بود. علاوه بر این با کمک فعالیت علمی همین جوانان است که می‌توان به فناوری‌های مهم دست یافت و تلاش‌های علمی کشور را در خدمت نیازهای عملی قرار داد . اهتمام به مطالعه و تحقیق و تولید راه حل برای مهمترین مسائل کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی از اقدامات عملی جوانان محسوب می‌شود. برای بخشی از جوانان مستعد و توانمند اهتمام به توسعه صنایع دانش‌بنیان یک وظیفه محسوب می‌شود چراکه زمینه پیشرفت کشور و افزایش اشتغال را فراهم خواهد کرد. همان طور که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند «تولید»، ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، و «اقتصاد دانش بنیان» پایه آن است. جوان تحصیلکرده مؤمن انقلابی بیش از هرکس دیگری می‌تواند در این مهم نقش ایفا کند.

یکی از بهترین عرصه‌های مشارکت جوانان در اقتصاد مقاومتی اردوهای جهادی است که در دیدار نخبگان فردا با مقام معظم رهبری مورد تأکید ایشان قرار گرفت. توسعه این اردوها به تمامی عرصه‌های مورد نیاز کشور و افزایش کمی مشارکت جوانان در آن، دو راهبردی است که به ایفای نقش عملی جوانان در این عرصه کمک خواهد کرد.همانطور که گفته شد چنانچه همه جوانان کشور آنچه که بر عهده‌شان است (اعم از درس و یا کار) را به نحو احسن انجام دهند تحول بزرگی در اقتصاد کشور رخ خواهد داد.

هر جوان ایرانی می‌تواند همچون جوان شهید مصطفی احمدی‌روشن یک سنگر مهم از کشور را به نقطه‌ای برساند که ابرقدرت‌ها را در مقابل نظام تسلیم کند.به طور طبیعی انتظار می‌رود هر جوان ایرانی خود نیز در عمل به مصرف کالای داخلی پایبند باشد. خریدهای نظیر جهیزیه ازدواج، سهم قابل توجهی در بازار اقتصاد کشور دارند و پایبندی فردی به این عرصه، اثر عملی در تولید خواهد داشت.

سید امیر حسینی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز