وزیر علوم: حذف واژه غیرانتفاعی نیازمند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است

۱۳۹۵/۰۷/۰۴ - ۱۵:۵۴:۲۶
کد خبر: ۴۶۱۳۵۳
وزیر علوم: حذف واژه غیرانتفاعی نیازمند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به پیشنهاد حذف واژه غیرانتفاعی از نام موسسات آموزش عالی غیردولتی کشور گفت: این پیشنهاد برای اجرایی شدن نیازمند تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

برنا ایلام-محمد فرهادی روز یکشنبه اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان این موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی است و در گذشته پیشنهادهایی مبنی بر حذف عنوان غیرانتفاعی مطرح شده است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: پیشنهاد حذف عنوان غیرانتفاعی بر این اساس داده شده است که سرمایه گذاران به این دلیل که در صورت متوقف شدن فعالیت موسسه اموال آن به وزارت علوم واگذار می شود، علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه نیستند.
وی یادآور شد: پیشنهاد دیگری که در مورد این موسسات مطرح شده همکاری و هم افزایی موسسات غیر دولتی با یکدیگر است که وزارت علوم از این پیشنهاد استقبال می کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور 750 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجو دارند، گفت: در سال تحصیلی جاری حدود 800 هزار متقاضی ورود به دانشگاه داشتیم که اگر بدرستی انتخاب رشته کرده باشند 90 درصد آنها وارد دانشگاه خواهند شد.
فرهادی اظهار کرد: متقاضیان رشته های علوم تجربی بیشتر از ظرفیت و متقاضیان رشته های علوم انسانی، ریاضی فیزیک و هنر کمتر از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها بوده و در این رشته ها با صندلی خالی مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: به منظور پر کردن ظرفیت خالی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بازبینی و بازنگری در رشته های دانشگاهی و ایجاد رشته های جدید و بین رشته ای ضروری است.
وی یادآور شد: همچنین فراهم کردن زمینه پذیرش دانشجویان خارجی و گسترش همکاری های علمی و تبادل دانشجو و استاد خصوصا در دانشگاه های مرزی به منظور پر کردن صندلی های خالی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ضروری است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هم اکنون توسعه کمی دانشگاه ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و در این زمینه باید توجه خود را بیشتر به سمت توسعه کیفی دانشگاه ها متمرکز کنیم.
فرهادی گفت: در این زمینه طرح آمایش آموزش عالی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که در این طرح دانشگاه های کشور به 10 منطقه و چهار سطح محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی طبقه بندی شده اند.
وی ساماندهی آموزش عالی، ارتقای جایگاه و ایجاد محیطی پر نشاط در دانشگاه، حفظ و کرامت اساتید و دانشجویان، استقلال دانشگاه در حوزه فعالیت های علمی، آموزشی، تحقیقاتی و پژوهشی را از جمله مواردی اعلام کرد که در اجرای طرح آمایش آموزش عالی بطور جدی دنبال می شود.
فرهادی از همکاری های علمی و روابط دانشگاهی با کشورهای همجوار در دانشگاه های مرزی بویژه دانشگاه ایلام خبر داد و افزود: دانشگاه ایلام ظرفیت و پتانسیل همکاری های خوبی در قالب پذیرش دانشجو، تبادل استاد و انجام تحقیقات مشترک و خواهر خواندگی با کشور عراق دارد که باید تحقق این موضوع بطور جدی پیگیری شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه همزمان با آغاز سال تحصیلی 96 - 95 به استان ایلام سفر کرد و ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام و همچنین محمدرضا مروارید استاندار ایلام، تعدادی از طرح های زیر بنایی دانشگاه ایلام را افتتاح و یا کلنگ زنی کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز