نماینده مردم ایلام درمجلس خبرداد:

کمیسیون اقتصادی دولت با راه اندازی بازارچه مرزی چنگوله موافقت کرد

۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۱۳:۳۰:۵۱
کد خبر: ۴۷۴۱۳۳
کمیسیون اقتصادی دولت با راه اندازی بازارچه مرزی چنگوله موافقت کرد
ایجاد گذرگاه های جدید با کشور عراق باعث می شود ضمن دسترسی بیشتر به بازارهای این کشور، تعطیلی مناسبتی مراودات تجاری و صادراتی را نیز با این کشور همسایه نداشته باشیم.

سلام امینی  نماینده مردم شهرهای ایلام ,ایوان,مهران,شیروان چرداول,ملکشاهی درمجلس شورای اسلامی درگفتگو با برنا- ایلاماظهارداشت: با پیگیری های مستمر صورت گرفته کمیسیون اقتصادی هیات دولت روز شنبه (هفته جاری) با ایجاد بازارچه مرزی در منطقه چنگوله موافقت کرد.

وی افزود: این مصوبه باید در هیات دولت نیز بررسی شود و در صورت موافقت اعضای کابینه برای ابلاغ به وزارت کشور ارسال خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: وزارت کشور نیز باید به منظور انجام مقدمات و تامین زیرساخت های مورد نیاز آن را به مسئولان استان ارائه دهد تا هر چه سریعتر شاهد اجرایی شدن این مصوبه باشیم.

امینی تاکید کرد: استان ایلام دارای ظرفیت های بسیار متنوعی بویژه در حوزه نفت و گاز و آب و خاک است که در صورت بهره برداری مناسب می توان از این ظرفیت های برای توسعه منطقه بهره برد در کنار این مزیت ها وجود 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق نیز می تواند به سکوی پرتاب استان به قله های پیشرفت و توسعه تبدیل شود.

وی گفت: امروزه نقاط مرزی به مهمترین مزیت کشورها برای رونق صادرات تدبیل شده اند و مرزهای ایلام نیز با توجه به اینکه بیشتر جنبه صادراتی دارند، می توان از این فرصت مغتنم برای فتح بازارهای استان های عراقی در آنسوی مرز بهره گرفت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه بازارچه های مرزی می تواند زمینه را برای فعالیت مرزنشینان در امر صادرات به شکل تجارت کوله بری و چمدانی فراهم کند.

به گفته وی، در کنار این موضوع ماندگاری آنان را در این مناطق 2 چندان می کند بنابراین بر هر میزان بتوانیم زمینه سکونت مرزنشینان در نقاط مرزی را فراهم و شرایط رفاه معیشتی و اشتغال آنان را مهیا کنیم این مناطق از شرایط امنیتی بسیار بهتری نیز برخوردار خواهند بود.

امینی اظهار کرد: ایجاد گذرگاه های جدید با کشور عراق باعث می شود ضمن دسترسی بیشتر به بازارهای این کشور، تعطیلی مناسبتی مراودات تجاری و صادراتی را نیز با این کشور همسایه نداشته باشیم.

وی با یادآوری اینکه منطقه چنگوله در 32 کیلومتری مهران قرار دارد و با منطقه الشهابی در کشور عراق هم مرز است، گفت: تعداد مرزهای رسمی استان ایلام با کشور عراق اکنون فقط مرز مهران است ولی در آینده و با تصویب در نتیجه این مصوبه دولت افزایش می یابد.

ایران هم اکنون در مناطق حاج عمران، باشماق، پرویزخان، خسروی (منذریه)، سومار (مندلی)، مهران (زرباطیه)، چذابه (الشیب) و شلمچه با کشور عراق گذرگاه مرزی دارد که با اضافه شدن مناطق چنگوله (الشهابی) و چیلات (العماره) این تعداد به 10 گذرگاه افزایش خواهد یافت.

 

نظر شما