بابک افراز:

برنامه‌های جهاد کشاورزی ایلام برای توسعه باغات استان در سال ۹۵

۱۳۹۵/۰۸/۳۰ - ۱۹:۱۸:۲۷
کد خبر: ۴۸۴۰۹۳
برنامه‌های جهاد کشاورزی ایلام برای توسعه باغات استان در سال ۹۵
با توجه به اینکه در سطح استان شاهد وجود اقلیم‌های گرمسیری تا معتدل و سرد هستیم لذا اقلام کشت شده باغی در نقاط مختلف استان از دانه‌دارها، هسته‌داران، انگور، زیتون گرفته تا مرکبات و خرما مناطق گرمسیری برداشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا- ایلام با بک افراز مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گفت: در حوزه اصلاح و نوسازی باغات حدود 11 هکتار در برنامه در نظر گرفته‌شده و پیش‌بینی می‌شود برای سال 95 تولید روغن‌زیتون به 40 تن برسد.

وی افزود:تا پایان سال 1394 سطح باغات استان شامل 4 هزار و 642 هکتار بارور و 1 هزار و 434 هکتار غیر بارور و درمجموع بیش از 6 هزار و 76 هکتار بوده و در سال گذشته بیش از 17 هزارتن محصول باغی در استان تولید داشتیم

 

وی با بیان اینکه تولید محصولات باغی استان در سال گذشته 17 هزار و 155 تن بود، افزود: سطح توسعه باغات استان در سال گذشته 113 و در سال زراعی 95-94 فعلاً 130.28 هکتار است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان به توسعه باغات بادام در سطح 6.25 هکتار از اراضی دیم اشاره و عنوان کرد: گل نرگس در سطح 10.8 هکتار در سال زراعی گذشته کشت‌شده است.

هرس 1 هزار 60 هکتار باغ در استان

افراز با اشاره به اینکه درزمینهٔ اصلاح و احیا باغات در سال گذشته 1 هزار 60 هکتار باغ هرس شده است، تصریح کرد: این فرایند با توجه به تشخیص نیاز باغات به هرس از سوی کشاورزان و با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای باغداران اجرا شد.

وی ادامه داد: در راستای انجام برنامه‌های تدوین شده در سطح باغات استان، تغذیه باغات با استفاده از کودهای دامی و عناصر غذایی ماکرو و میکرو در قالب چهار کود و محلول انجام و تغذیه باغات در سطح 932 هکتار صورت گرفت.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در حدود 4.95 هکتار از باغات در سال گذشته عملیات جایگزینی انجام شد، گفت: عملیات مدیریت کف باغات شامل شخم داخل باغ و مبارزه با علف هرز نیز در حدود 1 هزار و 100 هکتار صورت گرفت.

افراز اضافه کرد: با توجه به اینکه در سطح استان شاهد وجود اقلیم‌های گرمسیری تا معتدل و سرد هستیم لذا اقلام کشت شده باغی در نقاط مختلف استان از دانه‌دارها، هسته‌داران، انگور، زیتون گرفته تا مرکبات و خرما مناطق گرمسیری برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در شهرستان ایوان، انگور و گردو و در ایلام، هسته‌داران و گردو کاشت می‌شوند، عنوان کرد: در شهرستان آبدانان شاهد کشت زیتون و در سیروان نیز دارای گونه‌ای از مرغوب‌ترین انارها هستیم که در حال برداشت هستند.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان در تشریح برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال جاری، افزود: پیش‌بینی می‌شود در مناطق سردسیری حدود 12 هزار و 988 تن و در مناطق گرمسیری نیز 4 هزار و 403 تن محصول برداشت شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز