واقعیت «مهران» را بپذیریم

۱۳۹۵/۰۸/۳۰ - ۱۹:۱۷:۰۲
کد خبر: ۴۸۴۱۱۵
واقعیت «مهران» را بپذیریم
راهپیمایی عظیم اربعین حسینی که در نوع خود پدیده‌‌‌ای کم ‌نظیر با ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مذهبی‌ در سطح ملی و بین‌المللی ا‌ست، سال به سال رنگ و بوی تازه ‌تری به خود می‌گیرد و امسال جلوه‌های دیدنی آن به مراتب بیش از سال‌های پیش بود.

برنا ایلام- این آیین مردمی اگر به درستی حمایت و هدایت شود، بی‌شک فواید و عواید بی‌شماری در بر خواهد داشت که رشد همگرایی، تقویت عواطف ناب انسانی، گسترش فرهنگ ایثار، گذشت و معنویت و پاسداری از آزادی و آزادگی از آن جمله خواهد بود.

حال، که مبدا ثقل راهپیمایان، ایران اسلامی و مقصد این سیل عظیم انسانی، کربلای معلی در کشور عراق است بر خلاف نظر سخنگوی ستاد مرکزی اربعین که حضور بی‌شمار زائران در مرز مهران را عادت مردم به این مرز بیان کرده‌اند، کیست که نداند «مهران» نزدیک ‌ترین، راحت‌ترین و به ‌صرفه‌ترین مرز بین‌المللی در مسیر راهپیمایان اربعین حسینی است؟!

در واقع این عادت بد ماست که همواره برای مردم تصمیم می‌گیریم و برای آنان تعیین تکلیف می‌کنیم؛ آیا مسدود کردن تمام مبادی ورودی استان توانست مردم را از این عادت میمون منصرف کند؟!

کسانی که در سال‌های گذشته و حتی روزهای اخیر سعی در عدم پذیرش این واقعیت را داشتند و همواره بر طبل تعطیلی مهران به نفع سایر مرزهای کشور کوبیدند، اکنون توجیهی برای طفره از واقعیت «مهران» ندارند و باید تمام هم خود را برای توسعه زیرساخت‌ها‌ی آن بکار گیرند.

مسایل و مشکلاتی که در روزهای پایانی بوجود آمده به هیچ وجه متوجه مردم و مسئولان محلی نیست چرا که مردم، قول مسئولان را در ظرف عمل آنان می‌سنجند و زمانی که با قاطعیت از عدم اعزام زائران بدون ویزا سخن می‌گویند، نقض آن از طرف مجریان مربوطه را مهمترین عامل انگیزشی برای حضور سرزده‌ خود در مرز می‌دانند. 

تردیدی نیست که مسئولان استان نیز تا توانسته اند از اعتبارات استانی برای بهسازی راه‌ ها و ایجاد امکانات در مهران استفاده کرده‌اند و حتی حجت‌الاسلام والمسلمین لطفی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام دوشادوش مهندس محمدرضا مروارید استاندار و دیگر مسئولان اجرایی برای رفع مشکلات مهران و انعکاس آن به مراجع بالادستی تلاش کرده‌اند.

تماس‌های مکرر ایشان با مسئولان عالیرتبه لشکری و کشوری و انتقاد صریح از رویکرد نامناسب صدا و سیمای مرکز در قبال مهران، نمونه‌ای از این تلاش‌های ارزشمند است.

پس، جا دارد همانگونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طرح کمبودها و مشکلات مهران در هیات دولت قول مساعد داد، نگذاریم ناهماهنگی‌ها و ناهمدلی‌های احتمالی،چون پُتکی بر سر مهران فرود آید و سناریوی بدنامی آن رقم بخورد تا مردم آگاه، از مزایای بلامنازع این مرز مهربانی محروم نشوند

 

نویسنده: عمران خودآموز

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز