تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ۱۰ برابر افزایش و مصرف آب تا ۰.۱ درصد کاهش می یابد

۱۳۹۵/۰۹/۰۱ - ۱۳:۴۲:۳۲
کد خبر: ۴۸۴۹۷۵
تولید محصولات کشاورزی در گلخانه ۱۰ برابر افزایش و مصرف آب تا ۰.۱ درصد کاهش می یابد
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی مصرف واقعی آب در بخش کشاورزی را ۶۰ درصد اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ازایلام، علی‌مراد اکبری اظهار کرد: آمار منتشر شده از مصرف آب در بخش کشاورزی ضد و نقیض بوده و پایه و اساس ندارد. چراکه یک بار ۹۰ درصد و بار دیگر ۹۲ درصد از آب مصرفی کشور را سهم بخش کشاورزی می دانند در حالی که چنین چیزی صحت ندارد و نهایتا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۶۰ درصد است.

بر اساس آمار رسمی وزارت نیرو، میزان آب استحصالی از نزولات جوی طی یک سال ۱۴۴ میلیارد متر مکعب است که آب قابل برنامه‌ریزی به حدود ۸۸ میلیارد متر مکعب می‌رسد که بر اساس همین آمار که با وزارت نیرو به توافق رسیدیم بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب آن در دیگر حوزه‌ها صرف می‌شود.

وی با بیان اینکه به گفته معاون وزیر نیرو ۲۵ درصد آب قابل برنامه ریزی در کشور در آبیاری‌های سطحی و ثقلی جزو آب برگشتی است و به سفره‌های آب زیرزمینی برمی ‌گردد، ادامه داد: بر این اساس حدود ۱۱ میلیارد متر مکعب آب از حوزه شمالی وارد دریای خزر می‌شود و ۴ میلیارد متر مکعب نیز سالانه به خیلج فارس می‌ریزد. همچنین ۲ میلیارد متر مکعب آب در استان‌های هرمزگان و بوشهر به دریاچه‌های این مناطق ریخته می‌شود.

اکبری اضافه کرد: بر اساس همین آمار، سالانه ۵ میلیارد متر مکعب آبی پشت‌ سدهای کشور و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی ترخیص شده یا هدر رفت می‌شود و از سوی دیگر سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب آب سهم حوزه‌های زیست محیطی و ۸ میلیارد متر مکعب نیز سهم صنعت و شرب است که این آمار نشان می‌دهد حداکثر سهم بخش کشاورزی از آب مصرفی کشور ۶۰ درصد است.

افزایش حدود ۲ برابری بهره‌وری آب در کشاورزی تا برنامه ششم

معاون وزیر کشاورزی اظهار کرد: با پیگیری برنامه‌ها و اجرای برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بهینه‌سازی مصرف آب، میزان بهره‌وری از ۰.۹ کیلیوگرم به ازای مصرف هر متر مکعب آب به ۱.۲ کیلوگرم افزایش پیدا کرده که درصددیم تا در طول برنامه ششم توسعه آن‌را به ۱.۷ کیلوگرم ارتقاء دهیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت کشاورزی در راستای بهینه‌سازی مصرف آب، هدایت تولید محصولات پر مصرف از نظر آبی به محیط های بسته و گلخانه است که امسال در صددیم تا ۳۰۰۰ هکتار به گلخانه‌های کشور اضافه کنیم که مصرف را به ۰.۱ کاهش و تولید محصولات کشاورزی در این محیط کنترل شده تا ۱۰ برابر افزایش می‌یابد.

تخصیص ۵۰۰ میلیون دلاری اعتبار برای آبیاری نوین

اکبری در پایان گفت: با مصوبه اخیر مجلس ۵۰۰ میلیون دلار برای آبیاری نوین تخصیص داده شد که در اختیار بخش کشاورزی قرار می گیرد و اخیرا ۲۰۰ میلیون دلار آن‌را دریافت کردیم و به بانک کشاورزی ابلاغ شد تا امسال حدود ۶۳۰ میلیارد تومان به عنوان اولین تخصیص در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز