بیرانوندی خبرداد:

جلسه ی هم اندیشی مدیران مشارکت های مردمی قطب ۲ استان های ایلام، کردستان، کرمانشاه،لرستان وهمدان روز یکشنبه در ایلام برگزارشد

۱۳۹۵/۰۹/۲۱ - ۱۵:۳۴:۱۱
کد خبر: ۴۹۱۵۴۷
درجهان امروز ، مشارکت و آموزش از پایه های بنیادین توسعه هستند ، توجه به این که آموزش و پرورش در نتیجه ی فعالیت های سه نهاد عمده ، خانه ، مدرسه و جامعه است ، همکاری این سه نهاد در امور آموزش و پرورش بیش از پیش ضروری می نماید.

 به گزارش خبر گزاری برنا-ایلام-علی بیرانوند مدیرکل آموزش وپرورش استان در این جلسه گفت: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی به منظور ارضای نیازهای جامعه پدید آمده است، و مدارس به عنوان خط مقدم جبهه‌ی تعلیم و تربیت متعلق به این نهاد اجتماعی و در خدمت جامعه است که برای انجام صحیح رسالت خود و برخورداری از حمایت اجتماع ملزم به برقراری رابطه‌ی مؤثر با جامعه می‌باشد. از این رو رابطه‌ی مدرسه و اجتماع فرآیند تعاملی و مداوم است که چنان که شکل مشارکت آگاهانه را به خود گیرد باعث اثر بخشی و کار آیی بیشتر مدارس می‌شود. 

 وی افزود:هدف اصلی بهبود روابط با اجتماع و ایجاد زمینه‌ی مناسب برای مشارکت فعال و معنادار والدین و سایر شهروندان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی مدرسه است. بنابراین با برقراری رابطه‌ای اثر بخش، می‌توان ذهن مردم را نسبت به آموزش و پرورش، رسالت‌ها و اهداف آن، موقعیت مدارس و اهمیت و ضرورت برنامه‌های آن را روشن کرد. با تغییر نگرش آن‌ نسبت به موضوع، می‌توان زمینه‌ی مناسب را برای برخورداری از حمایت، مشارکت و کمک‌های اجتماعی آورد.

 ایشان خاطر نشان کرد: نظام اجتماعی و حیات سیاسی جامعه ی بشری به تعاون و مشارکت اعضای آن بستگی دارد. این امر از طریق همیاری‌های مردمی استوار می‌گردد و آموزش و پرورش به عنوان نظامی اجتماعی نیازمند مشارکت و همکاری همۀ اجزای نظام است. این نظام بدون مشارکت مؤثر مردم و کارکنان در ابعاد علمی، فرهنگی، اقتصادی و عاطفی نمی‌تواند فرایند تعلیم و تربیت را به خوبی عملی سازد

بیرانواند درادامه اظهار داشت: اداره ی امور مدرسه باید مبتنی بر تصمیم‌گیری مشترک، استقلال نسبی، انعطاف‌پذیری، روش‌های غیرمتمرکز و مشارکت‌جویانه باشد تا فضای مدرسه را پویا، پرنشاط و فعال نماید و توانمندی‌ها و خلاقیت‌های مدیران و معلمان و دانش‌آموزان را شکوفا و متجلی سازد، از طرف دیگر سیاست‌های راهبردی آموزش و پرورش بر تمرکززدایی، مدرسه‌محوری و توسعۀ مشارکت همه‌جانبۀ متمرکز است که با تفویض اختیارات و مشارکت دانش‌آموزان در امور مدرسه، زمینۀ تحقق اهداف تعلیم و تربیت همگانی فراهم می‌ شود.

وی تصریح کرد: درجهان امروز ، مشارکت و آموزش از پایه های بنیادین توسعه هستند ، توجه به این که آموزش و پرورش در نتیجه ی فعالیت های سه نهاد عمده ، خانه ، مدرسه و جامعه است ، همکاری این سه نهاد در امور آموزش و پرورش بیش از پیش ضروری می نماید.

 بیرانوند بیان داشت:امروزه اساس پیشرفت و توسعه ، تفکر گروهی است و تفکر گروهی جز با مشارکت همگان و آحاد گو نا گون مردم تحقق نمی یابد. تفکر گروهی به این معنی است که همه کسانی که می توانند در عرصه هایی چون کمک فکری ، پرداخت مالی ، یا عرصه علمی فعالیت کنند به یاری و همکاری طلبیده می شوند.

وی با اشاره به سند تحول بنیادین وساحت های شش گانه، تربیت فراگیر را مهم ترین موضوع آن بیان کرد وآموزش  را بخشی از  آن دانست وگفت : همراستا وهمگام شدن  همه ی بخش های تأثیرگذار نخستین گام در تربیت اجتماعی نسل امروز انقلاب است.

ایشان درپایان گفت: در میان دست اندرکاران و سیاست گذاران، باید آموزش و پرورش به درستی تشریح و تبیین گردد، برای این منظور ضروری است به هدف ،پایگاه ارزشی و ویژگی های مشارکت که عبارتند از : دو سویه بودن ، داوطلبانه بودن ، آگا هانه بودن، حق انتخاب داشتن توجه داشت ،زیرا در غیر این صورت مشارکت مفهومی نخواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز