معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام:

برای مدیریت توزیع و مصرف آب باید برنامه داشته باشیم

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۸:۳۴:۱۷
کد خبر: ۶۷۷۵۱۱
برای مدیریت توزیع و مصرف آب باید برنامه داشته باشیم
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار ایلام گفت :ذخیره آب، حفظ خاک و جنگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا جنگل یکی از سرمایه های مهم استان بشمار می رود و از نظر اقتصادی و معیشتی همواره برای مردم استان حائز اهمیت بوده است.


به گزارش برنا-  ایلام; ایوب درویشی در نشست حفاظت از آب اظهار کرد: منابع طبیعی اقدامات مناسبی در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری در راستای حفظ منابع آب و فرسایش خاک انجام داده که جای تقدیر است اما با برنامه مناسب برای اصلاح الگوها و مدیریت صحیح منابع آب موجود می توانیم از وقوع بحران جلوگیری کنیم. 
وی ادامه داد: باید پایشی در خصوص اقدامات و طرح های انجام گرفته انجام گیرد تا اثربخشی آن مشخص شود به همین دلیل منابع طبیعی با کمک جهادکشاورزی طرح های مناسب در راستای حفظ منابع آب تهیه و اعلام کنند تا تبدیل به برنامه شود. 
وی افزایش حجم رسوب گذاری در سد ایلام را یک فاجعه اعلام کرد و گفت: باید برنامه مناسبی برای کاهش حجم رسوب گذاری و افزایش طول عمر این سد با توجه به اهمیت آن در تامین آب شرب شهروندان و هزینه هنگفت احداث آن انجام گیرد. 
وی تاکید کرد: در حوزه برنامه ریزی برای افق کوتاه مدت و بلند مدت اولویت ها شناسایی و در بودجه ریزی سال آینده طرح ها به سازمان برنامه و بودجه اعلام شود تا برای آنها اعتبار مناسب پیش بینی شود. 
درویشی گفت: ذخیره آب، حفظ خاک و جنگل از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا جنگل یکی از سرمایه های مهم استان بشمار می رود و از نظر اقتصادی و معیشتی همواره برای مردم استان حائز اهمیت بوده است. 
مدیرعامل آب منطقه ای ایلام در این نشست گفت: حدود 40 درصد پرونده های دادگستری در خصوص مجرمیت محکومین آب است که با توجه به کاهش نزولات جوی و مشکل تامین تغذیه آب های زیر زمینی این مشکلات بیشتر خواهد شد. 
ذوالفقار مهدی زاده اظهار کرد: منابع آب و چاه ها حدود 30 درصد و در رودخانه ها 40 درصد کاهش منابع آب داریم که در آینده با چالش مواجه خواهیم بود. 
وی به اصلاح مجوزهای برداشت آب که در دهه 70 به بعد صادر شده تاکید کرد و گفت: ممنوعیت کشت سه قلم محصول آب بر هندوانه، یونجه و برنج در اراضی که آب آنها با موتور تلنبه و چاه تامین می شود نیز در دستور کار است. 
وی به ممنوعیت کشت ذرت در دشت مهران در سال جاری اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی مصرف، اصلاح پرونده هاو فرهنگ سازی در زمینه مدیریت مصرف آب ضروری است. 
مدیرکل هواشناسی ایلام نیز گفت: خیلی وقت است که زنگ خطر بحران کم آبی به صدا درامده و اکنون بلندتر می شود و همه از کمبود اب، بحران کاهش بارش ها و خشکی سرزمین ها و تغییر اقلیم رنج می بریم که باید همه برای مدیریت این بحران دست به دست هم دهیم. 
شیخ المولکی اظهار کرد: متاسفانه تمام منشا کانون گرد و غبار روز گذشته که کشور را گرفت تنها داخلی بود و متاثر از خشکی دشت های مرزی کشور بود. 
وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیش بینی های انجام گرفته در جمعه آتی و عصر یک شنبه یک سیستم بارشی موثر استان را فراگیرد که بیش از 100 میلی متر باران خواهیم داشت. 
وی ادامه داد: امسال 117 میلی متر بارندگی در استان داریم که این میزان در مدت مشابه سال قبل 49 درصد و در بلند مدت 60 درصد کاهش یافته است. 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز