شنبه زاده خبرداد:

شهر تاریخی سیروان (سرابکلان) در استان ایلام تعیین عرصه و حریم می گردد

۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۱۵:۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۱۲۰۴۷
شهر تاریخی سیروان (سرابکلان) در استان ایلام تعیین عرصه و حریم می گردد
مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام از تعیین عرصه و حریم شهرتاریخی سرابکلان واقع در شهرستان سیروان خبر داد.

به گزارش برنا-ایلام ; عبدالمالک شنبه زاده  اظهار داشت : شهر تاریخی سرابکلان واقع در شهرستان سیروان با اعتبارات ملی تعیین عرصه و حریم می گردد.

وی افزود : برخی از شرح خدمات این پروژه شامل -گمانه­زنی عرصه و حریم شهر تاریخی سیروان به میزان ۵۰ هکتار (دو دور گمانه­زنی در عرصه و حریم شهر تاریخی ) – نقشه­برداری هوایی عرصه و حریم شهر تاریخی سیروان به میزان ۵۰ هکتار براساس فرمت جدید سازمان ( نقشه برداری با مقیاس ۱:۵۰۰ با منحنی تراز بیست و پنج سانتی­متر –  ایجاد سیستم اطلاعات مکانی  (GIS)از املاک روستا و محوطه تاریخی ) – مطالعه تاریخی شهر تاریخی سیروان ( گردآوری اطلاعات و اسناد تاریخی از اثر در کتب و سفرنامه­های تاریخی – گردآوری عکس­های تاریخی –  آنالیز سفال­های بدست آمده از محوطه تاریخی ) و طراحی و عکس­برداری تمام یافته­های فرهنگی- تاریخی می باشد .

 

مدیر کل میراث فرهنگی ایلام تصریح کرد : شهر تاریخی سیروان مربوط به دوره ساسانیان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان سیروان، روستای سراب کلان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونت‌گاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

وی ادامه داد : امروزه در ویرانه‌های این شهر می‌توان کیفیت شهرسازی و ذوق معماری عصر ساسانی را مشاهده کرد. روستای فعلی سرابکلان روی بناهای متعدد و مختلف باقی مانده از این شهر تاریخی ساخته شده است.در وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی اتاق های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است. اما طبقه یا طبقات پایین که به عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز