سند مظلومیت مردم ایلام را نمایش دهید

۱۳۹۷/۰۴/۱۹ - ۱۴:۱۸:۵۸
کد خبر: ۷۲۷۵۵۷
سند مظلومیت مردم ایلام را نمایش دهید
جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران از وزارت ارشاد خواستند اکران عمومی فیلم سینمایی مستطیل قرمز را در دستور کار خود قراردهد.

به گزارش برنا ایلام از پایگاه خبری مشرق ،شنیده شده فیلم سینمایی مستطیل قرمز به کارگردانی حسن صیدخانی و حسین صیدخانی که در حوزه دفاع مقدس ساخته شده در حال حاضر در نوبت اکران عمومی قرار گرفته است. 
جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران از وزارت ارشاد خواستند تا اکران این فیلم را در دستور کار خود قراردهند تا این بخش از تاریخ دفاع مقدس برای ایرانیان و جهان بازگو و رویت شود.
در این فیلم که ساخت آن 2 سال و با هزینه15 میلیارد ریال تولید شده بازیگرانی همچون محمود مقامی- اندیشه فولادوند- مهدی اسدی- جمشید جهان زاده- علی اوسیوند و شارل کوان فرانسوی و گروهی از بازیگران کرد در آن ایفای نقش کرده اند.
داستان این فیلم در مورد آوارگی شهروندان غرب کشور در دوران دفاع مقدس در منطقه ایلام است. 
علت انتخاب نام «مستطیل قرمز» به دلیل پرداختن به حادثه زمین فوتبال چوار است. 
23بهمن ماه 1365 عده ای از جوانان ایلام برای تقویت روحیه جنگ زدگان در حال بازی فوتبال شهر چوار از توابع شهرستان ایلام بودند که با یورش هواپیماهای عراقی مواجه شدند.
دقیق 55 بازی درحالی که همه متمرکز روی یکی از دروازه‌ها منتظر زدن ضربه کرنر بودند،به یکباره زمین فوتبال چوار زیر آتش جنگنده‌های بعثی به میدان دود ، انفجار و خون مبدل شد.
شهادت ۱۰ فوتبالیست، سه کودک، یک داور، یک تماشاگر حاصل این هجوم ناجوانمردانه دژخیمان صدام بود و اتفاقی تلخ در تاریخ ورزشی کشور رقم خورد.
بر اساس این گزارش یونس تلوکی، مجتبی ناصری، علی نجات کرمی، علی عباسی، محمد کمالوندی، جهانگیر کاوه، عبدالرزاق مهدیه، صید محمد زارعی، حسین هزاوه(بازیکنان فوتبال)، حمیدرضا رضایتی (داور مسابقه)، مراد آذرخش، خلیل مظفری، سجاد مظفری، محمدجواد مظفری، امجد حیدری(تماشاگران مسابقه) به شهادت رسیدند و علی قیطاس، رحمت محمود، الیاس گهرسودی، گل مرادفاضلی، فرمان فولادوند و سلمان کرد(بازیکنان فوتبال) شهدای این حادثه هستند.
در سالهای پس از جنگ هیچ وقت این روز در تقویم ورزشی کشور ثبت نشد و حتی رسانه ملی و سایر رسانه ها در مورد آن حرفی نزدند تا اینکه یک کارگردان تصمیم به ساخت فیلم این رخداد می گیرد.
این فیلم پس از چند ماه اکنون منتظر اکران عمومی است.

 

نظر شما