ماژین قطب تولید لیمو در استان ایلام

۱۳۹۷/۰۵/۰۷ - ۱۲:۴۴:۰۶
کد خبر: ۷۳۴۲۱۳
ماژین قطب تولید لیمو در استان ایلام
رودخانه های خروشان دامنه های کبیرکوه در شهرستانهای مختلف استان ایلام از دیرباز شرایط مساعدی را برای شکل گیری تمدن های بشری و زندگی بر مبنای کشاورزی فباغداری و دامداری شکل داده است که تا امروز ادامه داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام، رشته کوه طولانی و مرتفع کبیرکوه هم اکنون در حداقل 5 شهرستان از شهرستانهای دهگانه استان ایلام زمینه حیات و زندگی و البته در آب و هوایی مطلوب را فراهم کرده است.

شهرستان دره شهر در حوزه جنوبی و یا مرکزی استان ایلام به خاطر قرار گرفتن در دامنه های کبیرکوه شرایط بسیار  مساعدی برای کشاورزی و باغداری داشته و از دیرباز از این استعداد طبیعی برای رونق کشاورزی و باغداری بهره گیری شده که وجود شهر تاریخی ماداکتو در این منطقه سند گویایی در این زمینه است.

در حوزه شهرستان دره شهر چندین رودخانه از جمله فرهاد آباد، ماژین وسراب دره شهر که از کبیرکوه سرچشمه می گیرند زمینه عمران و آبادانی این شهرستان را فراهم کرده اند اگرچه که وجود رودخانه سیمره هم به چنین ظرفیت هایی کمک کرده است.

#ماژین قطب تولید لیمو در استان ایلام#

یکی از رودخانه هایی که از دامنه های کبیرکوه سرشمه می گیرد رودخانه ماژین بوده که از سالهای دور تاکنون به رونق کشاورزی و باغداری در این بخش بزرگ تابع شهرستان دره شهر  کمک کرده است.

برای اطلاع از وضعیت باغداری خصوصاً باغات لیمو در بخش ماژین به سراغ بخشدار ماژین رفته و نظرات وی را در این زمینه جویا شده ایم.

مسلم تیرافکن در گفتگو با خبرگزاری کردپرس در این زمینه می گوید: در سالهای اخیر کشت و توسعه باغات لیمو در بخش ماژین مورد توجه باغداران و کشاورزان این منطقه قرار گرفته به شکلی که توسعه باغات مرکبات و استفاده از اراضی کم بازده برای رونق زراعت در سالهای 83 و 84 در برنامه دولت جهت اشتغالزاریی در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.

او گفت: در بخش ماژین برای تهیه آب مورد نیاز باغات لیمو بند انحرافی برای انتقال اب رودخانه ماژین ساخته شده و آب مورد نیاز این باغات از این طریق تأمین می شود.

افزایش 20 درصدی برداشت لیمو از باغات ماژین

تیرافکن افزود: هم اکنون سطح زیر کشت باغات لیمو در این منطقه حدود 50 هکتار است که الته توسعه این باغات و حمایت از متقاضیان در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

 بخشدار ماژین گفت: سال گذشته میزان تولید لیمو از باغات ماژین حدود یکصد تن بوده است که پیش بینی می شود امسال با آغاز برداشت لیمو و در پایان فصل برداشت این میزان نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته باشد.

او با بیان اینکه نوع لیموی تولیدی در ماژین از ارقام با کیفیت و پرمحصول به نام لیموی شیرازی یا لیموشیشه ای است  گفت:

میزان تولید این محصول در واحد سطح سال گذشته با وجود برخی حوادث و آفتها از جمله بارش تگرگ و تند باد 2 تن در هکتار بوده در حالی که  سالهای گذشته این رقم 3 تا 4 تن در هکتار بوده است اما امسال پیش بینی می شود نسبت به سال گذشته با افزایش برداشت مواجه باشیم.

#صادرات لیموی ماژین به استانهای همجوار#

بخشدار ماژین با اشاره به  اینکه لیموی باغات ماژین از کیفیت بسیار مناسب برخوردار است گفت: این محصول علاوه بر مصرف در داخل استان ایلام به استانهای همجوار همچون لرستان، خوزستان و کرمانشاه نیز صادر می شود.

تیرافکن با عنوان اینکه افزایش سطح باغات  لیمو در بخش ماژین در دستور کار قرار دارد گفت: مسئولان شهرستان دره شهر و حوزه جهاد کشاورزی استان ایلام از توسعه باغات لیمو با توجه به وجود استعدادهای لازم در این زمینه حمایت کرده و این آمادگی وجود دارد که تسهیلات مناسب و کم بهره در اختیار متقاضیان قرار گیرد و هم اکنون نیز برای سال زراعی جاری ثبت نام ازمتقاضیان انجام میگیرد.

با اینکه در استان ایلام بسیاری از مردم همچنان لیموی مرغوب را با عنوان لیموی شیرازی می شناسند اما در سالهای اخیر مصرف لیموی ماژین نیز کم کم مورد توجه قرار گرفته و در بیشتر شهرستانهای این استان در حال شناخته شدن است.

استعداد شهرستان دره شهر برای توسعه باغ و مرکبات

البته کشت مرکبات در شهرستان دره شهر تنها در بخش ماژین نبوده بلکه در سایر نقاط این شهرستان در سالهای اخیر کاشت مرکبات خصوصاً پرتقال و لیمو مورد توجه قرار گرفته است.

در دو سه سال اخیر حتی برخی مسئولان برای ترویخ فرهنگ کاشت درختان مثمر در تعدادی از خیابانهای دره شهر اقدام به کاشت درختان پرتقال و لیمو کرده و البته مردم نیز از چنین طرحهایی استقبال کرده و در منازل خود اقدام به کاشت درختان پرتقال و لیمو کرده اند.

علاوه بر این برخی از کشاورزان دره شهر در مناطقی از سواحل سیمره همچون روستاهای چم کلان تمهیدات لازم را برای احداث باغات لیمو و پرتقال در نظر گرفته و مصمم به رفتن به سمت توسعه باغات و مرکبات شده اند.

با چنین اقداماتی که در حال انجام گرفتن است این امیدواری وجود دارد که توسعه کشت مرکبات و خصوصاً لیمو در شهرستان دره شهر و همچنین بخش ماژین بیشتر مورد توجه قرار گیرد و لیموی ماژینی و دره شهری در آینده همچون لیموی شیرازی به یک برند شناخته شده تبدیل شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز