آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

مرز مهران انتخاب اول زائران اربعین درکشور

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۱۲:۵۶:۴۴
کد خبر: ۷۷۴۵۲۰
مرز مهران انتخاب اول زائران اربعین درکشور
در سال های گذشته همواره مرز مهران انتخاب اول زائران برای تردد از مرزهای کشور به سمت عتبات عالیات بوده است. اما امسال اتفاق جالبی افتاد و آن افزایش معنادار تردد زائران از مرز مهران علی رغم کاهش تردد از دیگر مزرهای کشور بود.

به گزارش برنا از ایلام:در حالیکه سال گذشته تقریبا 50 درصد زوار از مرز مهران به کشور عراق سفر کردند، امسال این رقم به طرز عجیبی از تعادل خارج شد تا حدود 70 درصد تردد زائران از مرز مهران صورت پذیرد. بنابراین امسال شاهد افزایش 400 هزار نفری در سرجمع تردد زوار از مرز مهران بودیم.
اما به راستی چه عاملی باعث شد تا کسانی که عطش سیرآب شدن از رودخانه معرفت امام حسین (ع) داشتند متمایل بودند اول از ایلام، دروازه کربلا عبور کنند. در اینجا نگارنده برخی از علل و عوامل این انتخاب را بررسی می کند؛
اول. نزدیک بودن فاصله مهران تا کربلا؛ در بین مرزهای منتهی به عراق،! مرز مهران نزدیکترین مرز به عتبات عالیات و کربلا است و این یکی از دلایل مهم انتخاب مردم برای گذر از مرز مهران است. از مهران تا کربلا 275 کیلومتر است این در حالی ست که فاصله دیگر مرزها چون شلمچه تا کربلا تقریبا دو برابر این میزان یعنی حدود 549 کیلومتر است.
-دوم. واقع شدن مهران در نقطه صفر مرزی. مهران تنها شهر ایران است که در نقطه صفر مرزی با کشور عراق قرار دارد بطوریکه هنگام خروج از شهر مهران بلافاصله وارد پایانه مرزی می شوید. امروز نزدیکی مهران به مرز و ایجاد پارکینگ های بزرگ و سایر امکانات موجود در شهر از دیگر انگیزه های زوار برای انتخاب مرز مهران برای سفر به کشور عراق است. در اربعین امسال بیش از 200 هزار خودرو در پارکینگ ها و شهر مهران ساماندهی شدند.
سوم. امنیت مرز مهران. اگر چه مرز مهران روزی بعنوان تهدید قلمداد می شد اما امروز این مرز یکی از امن ترین مرزهای ایران است تا جایی که قسمت اعظمی از صادرات کشور از این مرز انجام می پذیرید. از این گذشته در آن سوی مرز مهران نیز امنیت برقرار است. استان واسط عراق در همسایگی مرز مهران قرار دارد که این استان به نسبت دیگر مناطق عراق از امنیت قابل قبول تری برخوردار است. امنیت یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب مسیر برای زائران است.
چهارم. میزبانی شایسته ایلامی ها از زائران. در کشور، ایلامی ها را مردمانی خونگرم و مهمان نواز می شناسند و برای آنان چه مهمانی عزیز تر و گرامی تر از زائران دشت کربلا است! استان یک دست شیعه ایلام حب اهل بیت (ع) را مصرع بلند زندگی خود ساخته اند. کسانی که در سالهای گذشته از مرز مهران به عراق عزیمت کرده اند، از دست و دل بازی و سخاوت بی نظیر مردم ایلام خاطره ها دارند وکمتر کسی را می توان یافت که گلایه ای از مهمان نوازی مردم این استان داشته باشد. شور استقبال از زوار در این نقطه از کشور به حدی است که مردمان این دیار خانه های خود را به زائرسرا مبدل کرده اند. آنان اربعین را فرصت و غنیمتی بزرگ می شمارند تا فراتر از نیازهای روزمره زندگی، سخاوت و بخشندگی خود را بر روی زائران کوی عشق بگشایند. 
پنجم. مردمان آن طرف مرز مهران نیز شیعه هستند. از مرز مهران که خارج شوید تا خود کربلا و نجف، تمام شهر ها و روستاها نیز شیعه نشین بوده و همین امر باعث شده بیشترین ضریب امنیت و راحتی برای زوار فراهم کند تا با آسایش خاطر بیشتری در این مراسم شرکت نمایند.
-ششم. بهبود وضعیت زیرساخت ها. شاید بیراه نگفته باشیم که افزایش 20 درصدی تردد زوار در اربعین امسال از مرز مهران را بازخوردی از تلاش گسترده مسئولان در آماده کردن زیرساخت ها بدانیم. در سالهای گذشته شاهد گره های ترافیکی زیادی در جاده های استان بودیم اما امسال این مسئله به سبب آماده شدن زیرساخت های جاده ای در مسیر ایلام به مهران وجود نداشت تا جایی که وزیر محترم اطلاعات در بازدید از جاده های اربعین و حضور در میان زائران چهره های بشاش و سرزنده آنان را متفاوت تر از دوره های گذشته دید و آن را ناشی از عدم معطلی و گیر افتادن در گره های ترافیکی عنوان کرد. 
هفتم. یادمان های دفاع مقدس. ایلام و مهران کربلای ایران و تربت پاک شهیدان انقلاب اسلامی است. سرزمینی که وجب به وجب خاکش خون هر شهیدی ریخته است امروز یادمان 9 هزار شهید گلگون کفن (سه هزار شهید استان ایلام و 6 هزار شهید عملیات های مختلف در استان) ایران اسلامی است قطعا جاذبه ای وصف ناشدنی دارد. جاذبه ای که امروز ایلام را قدمگاه زائران ساخته است تا اربعین را در این دیار چنان پررنگ و معنوی کند که زائران زیارت را از بدو ورود به سرزمین شهیدان آغاز کنند.

 

نظر شما