با مدیریت رسانه‌های ایلام اتفاق افتاد؛

بازگشت سریع آرامش به ایلام پس از وقوع زلزله

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۰:۴۷:۲۴
کد خبر: ۷۸۰۱۴۴
بازگشت سریع آرامش به ایلام پس از وقوع زلزله
یک سال پس از وقوع زلزله‌ی دردناک سرپل‌ذهاب، زمین دوباره لرزید و ایلام را هم لرزاند ولی این بار خوشبختانه آرامش در استان سریع برقرار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام، هنوز داغ‌هایی که مردم در زلزله‌ی سال گذشته‌ی غرب کشور دیدند، تازه بود که زمین دوباره در همان کانون لرزید. اینبار 6 و 4 دهم ریشتر و در عمق 7 کیلومتری زمین بود و شهرستانهایی از کرمانشاه و کردستان و ایلام را لرزاند؛ لرزشی که در بغداد نیز احساس شد تکانه‌هایش به اقلیم کردستان هم رسید.

در ایلام، پس از آن اضطراب اولیه و بیرون آمدن مردم از خانه‌ها و طولانی شدن صف بنزین، آرامش به سرعت برقرار شد. با مدیریت رسانه‌های اجتماعی استان، در کسری از ثانیه اخبار سریع و موثق به مردم داده شد و با گفت‌وگو با مسئولین و اساتید دانشگاه آرامش به جامعه برگشت تا جایی که زلزله پس از ساعت اولیه، به شوخی و متلک‌های سیاسی تبدیل شد!

در همان دقایق اولیه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان از آماده باش کامل تمامی حوزه ها و زیرساختهای بهداشتی درمانی ایلام خبر داد. دکتر همتی گفت: پس از وقوع زلزله، پرسنل حوزه‌های بهداشت، درمان و فوریت‌های پزشکی استان برای اقدام سریع و ارائه خدمات  در حال آماده باش کامل قرار دارند. مردم در این لحظات خونسردی خود را حفظ کنند و لوازم و مایحتاج ضروری را برای مواقع ضروری فراهم سازند.

او اطمینان داد: پرسنل بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی و مراکز فوریت پزشکی جهت ارائه خدمات در موقع بحران از آمادگی کامل برخوردارند.

واکنش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها بسیار به موقع و خوب بود. مثلاً روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان ایلام با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به وقوع زلزله امشب درشهر ایلام کدورت آب چاههای قوچعلی بالا رفته و به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی شناور چاهها خاموش شده و به محض رفع کدورت مجددا آب وارد شبکه خواهدشد و تا چند ساعت آب مناطق سبزی آباد و شهرک هجرت با افت فشار و یا قطعی مواجه خواهند شد.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام هم اعلام  کرد: با توجه به وقوع زمین لرزه و وحشت مردم تیم های محب اداره کل بهزیستی ایلام آماده خدمت رسانی برای برقراری آرامش و ارائه مشاوره روحی و روانی به مردم را دارند.

اما گفت‌وگوی ایلام‌رسانه با یکی از اساتید زمین‌شناسی در همان ساعت اول باعث ایجاد آرامش زیادی در استان ایلام شد. دکتر حاجی کریمی، استاد زمین شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه ایلام گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست اما امکان وقوع زمین لرزه با ریشتر بالاتر در استان وجود ندارد و مردم نگران نباشند.

او تأکید کرد: تا کنون هیچ دو زلزله ای بزرگی نزدیک به هم از نظر زمانی در ایران و هیچ جای جهان مشاهده نکرده‌ایم، بنابراین جای نگرانی برای وقوع زلزله بزرگ‌تری برای منطقه غرب کشور و ایلام نیست.

حاجی کریمی با اشاره به زلزله های اتقاق افتاده سالهای گذشته در بم و سرپل ذهاب گفت: شروع سرما آغازی برای وقوع زلزله است که باید بر روی این تئوری بیشتر مطالعه شود

او پس لرزه‌ها را حامل خبر خوش دانست و گفت: لرزه های کوچک را باید به فال نیک بگیریم، چون انرژی‌ای قرار است در این گسل ها ذخیره و سبب زلزله ها بزرگ تر شود به تدریج در حال تخلیه شدن است.

وی به مردم توضیه کرد: هروقت احساس زمین لرزه کردید چون احتمال می رود پیش لرزه زلزله بزرگ‌تری باشد مردم لطفا به مدت یک تا دو ساعت در فضای باز قرار بگیرند و این به منزله ترک شهر نیست و در جایی قرار بگیرید که امکان سقوط مصالح و ایجاد خسارت جانی نداشته باشد.

استانداری ایلام نیز که از همان آغاز پای کار بود در مورد تأخیر در شروع فعالیت مدارس و دانشگاه و ادارات اعلام کرد: مدارس و ادارات استان ساعت ۹ صبح فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

کریمیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام ضمن اعلام این خبر گفت: با تصمیم شورای مدیریت بحران و با دستور استاندار ایلام جهت رفاه حال مردم استان ایلام فعالیت کلیه مدارس و ادارات دانشگاه ها و بانک های استان ایلام فردا دوشنبه از ساعت ۹ صبح آغاز خواهد شد. تنها مراکز امدادی و خدمات رسانی مشمول این تاخیر نمی باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز