گزارشی از برنا ایلام ;

بی کیفیتی نان در چرداول پایانی ندارد

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۱۳:۵۰:۳۰
کد خبر: ۷۸۰۳۷۴
بی کیفیتی نان در چرداول  پایانی ندارد
گویا در چرداول نانوایی ها تنها صنفی است که هیچ قانون و مقرراتی بر آن حکمفرما نیست،رشد قارچ گونه نانوایی ها، متعدد با وضعیتی کاملا غیر بهداشتی، نبود نظارت و همچنین استاندارد خاص در نان باعث شده هر نانوایی به سلیقه خود نان بپزد، نان لواش ، سنگک،بربری ، ماشینی در هر نانوایی با اندازه و شکل ، وزن و حتی قیمتی متفاوت نسبت به نانوایی دیگر عرضه می شود.
به گزارش برنا از سرابله ; سال های سال است که مردم از کیفیت بد نان در نانوایی ها گله دارند اما تا به امروز فکری برای آن نشده است و به نظر می رسد کسی مسوولیت نظارت بر آن را برعهده ندارد اما به راستی با گران شدن نان در این چند سال اخیر آیا نباید کیفیت نان هم تغییر می کرد؟ 
سال ها با کیفیت پایین نان سوختیم و ساختیم، هر طور بود برکت سفره هایمان بود، مدتی خوردیم و دم نزدیم، مدتی هم گفتیم و نوشتیم  اما هیچکدام در بهبود کیفیت نان اثری نکرد. 
صبح که می شود مجبوریم از خواب شیرینمان بزنیم تا برای خرید نان بی کیفیت به صف شلوغ وطولانی نانوایی ها برویم و شب که می شود آن ها را در گونی می اندازیم تا فردا به نمکی بفروشیم. 

وضع خراب نان این روزها گلایه مردم را بیشتر کرده است و این گلایه را می شود به راحتی در هنگامی که مردم برای خرید نان به نانوایی ها می روند، دید. به گفته آنان، نان همچنان با کیفیت پایین عرضه می شود، گاه خمیر، گاه ترش، گاه سوخته و گاهی ورنیامده است. 
آنچه در این سالها بوضوح دیده می شود قیمت نان نسبت به گذشته چند برابر شده اما نه تنها هیچ تغییری در بهبود کیفیت نان ها صورت نگرفته است بلکه بد تر از گذشته شده است.
مردم شهرستان از مسئولان مربوطه انتظار دارند در این زمینه نظارت بیشتری داشته و اجازه ندهند این گونه به مردم ظلم شود. 
گویا در چرداول نانوایی ها تنها صنفی است که هیچ قانون و مقرراتی بر آن حکمفرما نیست،رشد قارچ گونه نانوایی ها، متعدد با وضعیتی کاملا غیر بهداشتی، نبود نظارت و همچنین استاندارد خاص در نان باعث شده هر نانوایی به سلیقه خود نان بپزد، نان لواش ، سنگک،بربری ، ماشینی در هر نانوایی با اندازه و شکل ، وزن و حتی قیمتی متفاوت نسبت به نانوایی دیگر عرضه می شود. 
مشکل عدم کیفیت نان درچرداول وشهر سرابله مرکز شهرستان مربوط به امروز ودیروز نیست  بلکه این مشکل از سال های دور وجود داشته  پس از هدفمندی یارانه ها بسیار بدتر هم شده و شهروندان نیز با این مسئله کنار آمده و یا مجبور به کنار آمدن هستند. 
نان همواره در نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می دهد،بخش قابل توجهی از پروتئین و انرژی مورد نیاز مردم از نان تامین می شود، بی شک تهیه، تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه نقش بسیار موثری دارد. 
یکی از فعالان عرصه پخت نان در این باره گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بی کیفیتی نان به کیفیت آرد برمی گردد، متاسفانه کیفیت آرد تولیدی پایین است و این باعث پخت نان بی کیفیت می شود. 
حکایت غم انگیز نان نامرغوب در این شهرستان ، مدت های زیادی است که اذهان مردم، مسئولان و رسانه ها را متوجه خود کرده و راهکارهایی که تاکنون نیز به مرحله اجرا درآمده، نتوانسته است بر افزایش کیفیت نان تأثیر زیادی بر جای بگذارد. 
از خانمی که در صف ایستاده بود عدم رغبت مشتریان به نان های پخت شده از قبل را پرسیدیم که وی جواب داد اکثر آن ها خمیر شده اند و چون به صورت گرم داخل پلاستیک قرار گرفته اند نمی توان به آن ها نان گفت. 
وقتی از رضایت این خانم از وضعیت نان در سطح شهر سرابله پرسیدیم، گفت: متاسفانه نان برخی از نانوایی ها را اصلا نمی توان مصرف کرد. برخی از نان ها بلافاصله پس از پخت به رنگ کدر در می آیند و نمی دانیم علت چیست. 
نکته پایانی هم اینکه درست است که نان چه خوب و چه بد بالاخره مصرف می شود اما انتظار این است که چه آن ها که در تهیه گندم دستی دارند و چه آن ها که نان می پزند و از همه مهم تر آن هایی که مسئولیت خطیر نظارت بر روند تولید گندم تا پخت نان را بر عهده دارند به این نکته مهم توجه کنندکه هستند اقشاری که تنها ماده غذایی مصرفی شان نان است.نان چه گران بشود و چه نشود مسئولان امر باید فکری به حال این آشفته بازار بکنند تا در مرحله اول از تولید نان های بی کیفیت و از آن مهم تر از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری شود. 
 
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز