رئیس کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی:

پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام ایلام؛ قربانی مسایل سیاسی

۱۳۹۷/۰۹/۲۷ - ۱۱:۵۵:۵۵
کد خبر: ۷۸۹۲۹۳
پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام ایلام؛ قربانی مسایل سیاسی
رئیس کمیته حمل و نقل مجلس شورای اسلامی، می گوید: عدم رعایت اولویت بندی در احداث پروژه ها و همچنین دیگر مسایل سیاسی و اداری، باعث شده بر تعداد پروژه های نیمه تمام در کشور اضافه شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از، از خانه ملت، شادمهر کاظم زاده با تاکید بر اینکه مساله پروژه های نیمه تمام در کشور تبدیل به معضل شده است، افزود: در شرایطی که دچار کمبود سرمایه در کشور هستیم و با وجود اینکه سرمایه گذاری های کلانی روی پروژه های نیمه تمام انجام شده اما شاهدیم که بسیاری از این طرح ها بیش از 15 سال است که به حال خود رها شده اند.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عدم رعایت اولویت بندی در احداث پروژه ها و همچنین دیگر مسایل سیاسی و اداری باعث شده بر تعداد پروژه های نیمه تمام در کشور اضافه شود. قبل از سال 97 اعلام شد که حدود 500 هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه ها نیاز است. با این شرایط اگر سالی 50 هزار میلیارد تومان هم برای اتمام این پروژه ها تخصیص پیدا کند، 10 سال طول می کشد که همین پروژه های ناتمام فعلی تکمیل شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه کار منطقی و درست این است که به جای کلنگ زنی طرح های جدید، پروژه های موجود را به سرانجام برسانیم، اضافه کرد: برای مثال پروژه ای تحت عنوان تلمبه ذخیره سد سیمره که چند سال پیش حدود یکصد میلیارد تومان برای آن هزینه شده و به منظور تولید برق برای کل کشور کلنگ زنی شد، نیمه تمام باقی مانده و امروز با این افزایش نرخ ارز معلوم نیست چند میلیارد دیگر برای تکمیل آن باید صرف شود.

کاظم زاده به ناتمام ماندن پروژه سد میمه هم اشاره کرد و گفت: سد میمه پروژه ای است که عمده هدفش جمع آوری آب های مرزی است. با فرمایش مقام معظم رهبری برای تامین بودجه این طرح، قرار بود از صندوق توسعه ملی هزینه شود و با این کار پروژه باید تا به حال تمام می شد، ولی تنها 50 درصد پروژه تکمیل شده و با وجود در اختیار داشتن اعتبار لازم، به دلیل رانت سیاسی تکمیل نشده است.

رییس مجمع نمایندگان استان ایلام، پروژه سامانه گرمسیری را هم یکی دیگر از پروژه های نیمه تمام کشور معرفی کرد و افزود: این پروژه که هدایت آب های مرزی از کردستان، ایلام و دشت های مرزی را به عهده دارد و یک پروژه ملی است که از صندوق توسعه ملی نیز اعتبار دارد و حفاری های آن انجام شده، ولی باز به دلیل کمبود بودجه همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی منابع و توانایی محدود است باید از اصل 80 به 20 استفاده کرد، توضیح داد: این بدین معناست که وقتی 100 پروژه نیمه تمام داریم و بودجه ای برای راه اندازی همه آن ها نداریم، بهتر است 20 پروژه مهم را از این تعداد انتخاب کنیم؛ چراکه با تکمیل این 20 پروژه 80 درصد مشکلات برطرف می شود و از نظر من پروژه هایی که ذکر کردم جزو اولویت هایی هستند که باید زودتر به سرانجام برسند.

نماینده مردم استان ایلام در مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: در کمیسیون عمران در حال بررسی برای تمرکززدایی در این ارتباط هستیم و به این موضوع برسیم که کار اولویت بندی پروژه ها در هر استان را به همان استان واگذار کنیم تا با جذب سرمایه گذاری هایی که از سوی هر استان صورت می گیرد، پروژه های نیمه تمام در هر استان تکمیل شده و به بهره برداری برسند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز