پیرانی خبر داد:

شناسائی ۶ محموله قاچاق دام در ایلام

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۱۱:۳۲:۴۴
کد خبر: ۷۸۹۶۹۷
شناسائی ۶ محموله قاچاق دام در ایلام
مدیرکل دامپزشکی ایلام گفت: از ابتدای امسال تاکنون 6 محموله قاچاق دام در استان شناسایی شده که چهار محموله آن هنگام خروج دام از کشور بوده است.

به گزارش برنا از ایلام دکتر وهاب پیرانی  اظهار داشت: این محموله شامل 733 راس دام بوده و از این تعداد 718 راس دام سبک و 15 راس نیز دام سنگین بوده که توسط مرزبانی ناجا، نیروی انتظامی و سپاه پاسداران شناسایی شده اند.
او افزود: طی 9 ماهه امسال یک هزار و 900 راس دام دارای مجوز دامپزشکی از استان ایلام خارج شده و 2 هزار و 400 راس دام نیز وارد استان شده است.
پیرانی یادآور شد: بیش از این تعداد دام، بدون مجوز، گواهی حمل و بارنامه برای مصرف سایر استان ها از استان خارج شده است.
او با بیان اینکه تصمیم گیری هایی در خصوص مقابله با قاچاق دام گرفته شده که ناقص است، گفت: مقرر شده با هماهنگی سازمان دامپزشکی شیوه نامه ای تهیه شود و برای کشور نیز مورد استفاده قرار گیرد ، تا 10 روز آینده نیز مبنای کار ما برخورد با دام های قاچاق و غیرمجازی است که در داخل کشور حمل می شوند.
وی با بیان اینکه برای کنترل قاچاق سه حلقه تاثیرگذار وجود دارد، گفت: حوزه راهداری می تواند برای حمل و نقل دامهای بدون گواهی حمل سازمان دامپزشکی مجوز صادر نکند، کنترل های جاده ای بیشتر شود و پلیس راهور ضمن کنترل بارنامه محموله های دام در صورت نداشتن مجوز حمل دامپزشکی آنها را به تعزیرات حکومتی تحویل دهند.
مدیرکل دامپزشکی ایلام همچنین در خصوص راه اندازی آزمایشگاه کشف گوشت تقلبی، گفت: با توجه به اهمیت کشف تقلب گوشت و وجود نظارت مستمر در این زمینه همپنین لزوم تجهیز و بروز رسانی آزمایشگاه های تشخیص دامپزشکی جهت تحقق این اهداف و تشخیص سریع و بهنگام سویه های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سیستم آزمایشگاهی Real Time RcR در آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی راه اندازی شد.
وی افزود: با راه اندازی این سیستم تشخیص هر گونه حیوان حلال گوشت و حرام گوشت در نمونه های گوشت ارسالی به آزمایشگاه مرکزی و تشخیص گونه های آنفلوانزا قابل رد یابی است.
پیرانی تصریح کرد: برای راه اندازی این سیستم سه میلیارد ریال از اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان ایلام هزینه شده است.
شهرستان 220 هزار نفری ایلام در حال حاضر دارای 25 واحد قصابی دارای مجوز است.
 

 

 

نظر شما
پرونده ویژه