هفت اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

۱۳۹۷/۱۱/۱۷ - ۰۹:۱۷:۲۵
کد خبر: ۸۰۹۴۰۲
هفت اثر معنوی ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: هفت پرونده آثار ناملموس و معنوی استان ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش برنا از ایلام عبدالمالک شنبه زاده   اظهار داشت : چهار پرونده با عناوین مهارت ساخت مشک آب، برداشت سنتی سقز، مهارت ساخت داس و داسیلگ و مهارت ساخت آسیاب دستی یا دس هه ر بصورت منطقه ای و مشرک با استان های کرمانشاه و کردستان ثبت معنوی شد.

او افزود: سه پرونده نیز با عنوان تهیه شیرینی محلی بژی برساق، ترخینه و مهارت ساخت چیت به نام استان ایلام با حضور مدیر کل ثبت کارشناسان ثبت معنوی تهیه و در فهرست آثار ناملموس ملی ثبت شد.

شنبه زاده یادآور شد: ۱۵ قلم اشیا تاریخی و نفیس استان ایلام نیز در موزه ملی تهران به نمایش گذاشته شده و پنج اثر تاریخی نفیس و کم نظیر نیز در فهرست آثار ملی منقول کشور امسال به ثبت رسیده است.

او اضافه کرد: این آثار شامل پنج گچبری متعلق به سطح دیوارها و قوس های ورودی بنای موسوم به مسجد شهر تاریخی سیمره و دارای نقوش گیاهی و گچبری دیواری مربوط به اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی است که بسیار ارزشمند و نفیس هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی بیان کرد : وجود شهرهای تاریخی، قلعه ها، تپه های باستانی، سنگ نوشته ها، کاخ ها، آتشکده ها و تنگه های تاریخی در استان ایلام از تاریخ و تمدن دیرپای این سرزمین حکایت می کند.

استان ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد بوجود آمده است.

این استان یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که بیش از ۷۵۰ اثر آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز