یادداشتی از عبدالصاحب ناصری

فـوتبال؛ به رنگ خون و بوی باروت!

۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۱۳:۳۸:۵۴
کد خبر: ۸۱۱۵۷۸
فـوتبال؛ به رنگ خون و بوی باروت!
قصهٔ " راکت و توپ " برای ما ایلامی ها در گسترهٔ استانی آن قصهٔ مظلومیت تاریخی ماست.

به گزارش برنا از ایلام ؛مدتی بود امتحانات نهایی خرداد کلاس پنجم را در شهر مهران با موفقیت کامل به پایان رسانده بودم.

صبح روزی بهاری (۱۳۵۹/۳/۸) به همراه دو برادر بزرگتر از خودم برای چیدن بامیه از مزرعهٔ شخصی صیفی جات در حاشیهٔ روستای ملخطاوی (بهین و بهروزان) واقع در زمین های کشاورزی منطقهٔ "امّار"، رفته بودیم. ساعت به ده نرسیده بود که دود غلیظ به همراه انفجارهای شدید و آتش خیر کننده در دامنه های قلاویزان، کار ما را نیمه تمام گذاشت. سراسیمه خود را به خانه رساندیم. جنگ آغاز شده بود. عراقی ها در دامن شهرم آتش گلوله های خمسه خمسه می ریختند!  و این سرآغاز آوارگی ما بود و جنگی که دو برابر جنگ جهانی اول و یک و نیم برابر جنگ جهانی دوم به درازا کشید و عنوان یکی از طولانی ترین جنگ های تاریخ بشر به خود گرفت!

برای ما جنگ شهرها از همان تاریخ آغاز شده بود.

اما در عمر هشت سالهٔ جنگ، و بنابر تقویم رسمی، جنگ پنج مرحله ای شهرها تاریخ تولد دیگری دارد- اسفند ۱۳۶۳ و پس از عملیات خیبر-زمستان ۱۳۶۵ که رادیو فارسی عراق (رادیو کومار!!) هشدار دهنده را معذور می دانست و بیانیهٔ نظامی فرماندهی ارتش عراق را مبنی بر حملهٔ هوایی و موشکی به شهرهای ایران، و به منظور تخلیهٔ آنها از سکنه و تخریب روحیهٔ شهروندان قرائت می کرد، ما برای چندمین بار مجبور به ترک منازل در شهر ایلام و چادر نشینی در دل کوه ها و حاشیهٔ جاده ها و نزدیک پل ها شدیم.

آن سال من کلاس چهارم تجربی بودم. سرما، گرسنگی، صف های طویل نان و نفت و آرد و... به رغم این همه، خرداد ماه آن سال تحصیلی من با معدل کل ۱۶/۱۰ قبول شدم.

اما ۲۳ بهمن ۶۵ برای هر ایلامی و برای هر ایرانی و شاید بتوان گفت برای هر آنکس نام انسان بر او می توان گذاشت، روزی سرشار از تألم و رنج است.

قصهٔ " راکت و توپ " برای ما ایلامی ها در گسترهٔ استانی آن قصهٔ مظلومیت تاریخی ماست.

امروزه از هر نوجوان و جوانی از رابطه و نسبت " راکت و توپ " پرسش شود، از ورزش تنیس و بدمینتون و بازی ای که بر محور دو ابزار ورزشی " راکت " و " توپ " و بر اساس قاعده ای خاص شکل می گیرد، خواهند گفت که حاصلش نشاط است و سرزندگی و زندگی!

کهنه سربازان نظامی، میدان این دو واژه را تا صحنهٔ نبرد و ادوات و آلات جنگی، گسترده خواهند نمود و " راکت " و " توپ " را در نزاع های نظامی دو ابزار استراتژیک تسلیحاتی با کاربردهای مشخص تعریف خواهند نمود.

اما برای ما ایلامی ها " راکت " و " توپ " تلفیقی از دو ابزار نظامی و ورزشی اند!

تیم فوتبال منتخب جوانان ایلام و چوار در ساعت ۱۶ عصر روز ۲۳ بهمن ۱۳۶۵ در زمین ورزشی بخش چوار با شوت شهید حمیدرضا رضایتی مسابقه ای را آغاز کردند  که در دقیقهٔ ۵۵ آن " راکت نظامی " به جنگ بی قاعده با " توپ ورزشی " آمد و هواپیماهای عراقی با شلیک چندین راکت به سمت زمین ورزشی، جنایتی بی بدیل می آفرینند!

مسابقهٔ فوتبال رنگ خون و بوی باروت به خود می گیرد و حاصل این مسابقه ۱۵  گل پرپر افتاده در زمین فوتبال چوار می شود!

 ورزش جهان باید برای همیشه این روز را برای بزرگداشت شهدای آن و محکومیت تاربخی چنین جنایتی، در تقویم خویش ثبت و درج نماید. 

اکنون ۳۲ سال از روایت تلخ " راکت و توپ " می گذرد، اما من به این باور رسیده ام که " توپ " بر " راکت " غلبه می یابد و " توپ " از نوع فوتبال،والیبال، بسکتبال، هندبال، ... و یا تنیس اش، ملت ها را به هم پیوند خواهد داد و دیپلماسی ورزش در جهان بر ماشه و شاسی هایی که بمب و راکت شلیک می کنند، فاخرانه فائق خواهد آمد.

متواضعانه قیام می کنیم و به ارواح بلند قهرمانان شهید وطن ، خاصتاً شهدای ۲۳ بهمن ۶۵ چوار درود برخاسته از ژرفای جان می فرستیم.

           

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز