اکبر غلامی پژوهشگر تعلیم وتربیت

آسیب شناسی مدرسه و پیشگیری از مرگ مدارس

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۹:۰۶:۳۴
کد خبر: ۸۲۳۱۲۰
آسیب شناسی مدرسه و پیشگیری از مرگ مدارس
ضروری است قبل از اینکه مدارس ما به پدیده مرگ مدرسه وبه نا کارامدی مواجه شوند تغییر استراتژی در اداره ومدیریت مدارس جدی گرفته شود. وبرنامه های مدرسه جهت گیری خود را از انفعال وپذیرش یکسویه به تعاملی چند سویه ونقاد وخلاق تبدیل گردد.

به گزارش برنا از ایلام ;رویکرد سنتی نسبت به مدرسه رویکردی اطلاعات محور می باشد ومعلم انتقال دهنده صرف اطلاعات ودانش آموز دریافت کننده ونگه دارنده اطلاعات می باشند. ومدرسه را به بانک وسپرده گذاری تبدیل می کند دانش آموز ارزشش در پر بودن حافظه می باشد .ویا به تعبیری دیگر مدرسه انتقال دهنده فرهنگ ودانش آموزان گیرنده وپذیرنده صرف اطلاعات و فرهنگ می باشند .بدیهی است این رویکرد با گسترده شدن شیوه های آسان دسترسی به دیتا واطلاعات  این نقش مدرسه عملا کارایی خود را از دست داده است .

 رویکرد جدید مدارس مدرن دانش محوری وتوانایی ساخت وبافت دادن به اطلاعات وداده ها می باشد.وایجاد قدرت ارزیابی ونقادی اطلاعات وداده ها در دانش آموزان می باشد وبه طوری که دانش آموزان گیرنده صرف اطلاعات وفرهنگ نباشند بلکه دانش آموز ومعلم در یک فرایندی دوسویه تولید کننده وسازنده دانش می شوندو ازطریق تبدیل اطلاعات به درک وفهم واستفاده عملی از انها وبه جای رویکرد صرف انتقال فرهنگ در مدرسه دانش اموزان به ارزیابی ارزشهای فرهنگی می پردازند واز طریق پالایش انها به تعالی فرهنگی جامعه کمک می کنند . واین مهم با ایجاد روحیه نقادی ومهارتهای ارزیابی منطقی محتوای فرهنگی با تعامل با متون درسی ومناسبات عملی آنان با شخصیت فرهیخته معلم در مدرسه ودیگر عناصر تعلیم وتربیت در جامعه انجام می گیرد .

بنا براین ضروری است قبل از اینکه مدارس ما به پدیده مرگ مدرسه وبه نا کارامدی مواجه شوند  این تغییر استراتژی در اداره ومدیریت مدارس جدی گرفته شود. وبرنامه های مدرسه جهت گیری خود را از انفعال وپذیرش یکسویه به تعاملی چند سویه ونقاد وخلاق تبدیل شوند تا در پرتو این راهبرد مدرسه درتعالی فرد وجامعه مفید وموثر باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز