یادداشتی از عباس رستمی؛

پشت پرده ی توقف پروژه ای عمرانی ورودی سرابله

۱۳۹۷/۱۲/۲۴ - ۱۹:۴۳:۴۶
کد خبر: ۸۲۴۴۶۳
پشت پرده ی توقف پروژه ای عمرانی ورودی سرابله
آیا صرف پرداختن در فضای مجازی می توانند همه ی مطالعات و استعلام های قبلی ،به صورت خلقه الساعه زیر پا گذاشته شوند و دو مدیر کل در جلسه ای به منظور پاسخگویی به ارباب و رجوع در نماز جمعه تشکیل شده است تصمیم به تعطیلی پروژه و تغییر مسیر آن بگیرند؟

به گزارش برنا از ایلام ؛سال ها شهر سرابله محل عبور و مرور مسافران ایلام به تمام نقاط شهرستان چرداول بود تا اینکه با ایجاد راه جدید ایلام _حمیل، ناگهان ورودی سرابله یک طرفه شد و شهروندان سرابله ای برای مسافرت به ایلام بایستی مسافتی بیش از یک سوم قبل طی می کردند، سال ها اعتراض و شکایت تا این که امسال اعتبار دو طرفه کردن جاده قدیمی و ایجاد روگذر ورودی شروع شد. 

موجی از شادی و امیدواری در مردم به وجود آمد ،اما هنوز از شروع این پروژه یک ماهی نگذشته بود ،اشتراک چند تصویر از تعدادی درخت توسط فردی در شبکه‌های اجتماعی و دستکاری ها  و فتوشاپ های متعاقب آن باعث شد که هر کسی با هر هدفی به این پروژه از دید خود حمله کند با  قطع و یقین دوستداران واقعی منابع طبیعی از روی دلسوزی به نقد پروژه پرداختند ولی در بسیاری از موارد افراد و رسانه‌هایی که نه خبری از این پروژه داشتند و نه درختی در آن مسیر دیده بودند با آب و تاب فراوان آه و ناله می کردند. چند نکته:

 الف _ شرح مشاهده خودم که هر روز از آن مسیر عبور می نمایم:

۱_  طول کل مسیر ۱۷۰۰ متر می باشد که نزدیک ۱۶۰۰ متر آن از عرض جاده فعلی عبور می کند کمتر از ۱۰۰ متر آن از داخل مسیر جدیدی عبور می کند .

۲_ توسط دوستداران طبیعت تا جایی که ممکن بوده است درختان با ریشه جابجا شده اند و در جایی دیگر کاشته شده اند. 

۳_عرض جاده ایجاد شده جدید در آن صد متر کمی بیشتر از زمین مورد نیاز برای ایجاد جاده  به نظر می رسد و احتمالا توسط مجری آن بی مبالاتی صورت گرفته است که جای بررسی دارد . 

ب _ چند سوال در خصوص اتفاقات و تصمیم گیری های مدیران ذی ربط :

۱_ مگر برای شروع هر طرح و پروژه ای قبل از آغاز آن مطالعه آن انجام نمی گیرد ؟

۲_ مگر از ادارات مختلف از قبیل منابع طبیعی،محیط زیست،میراث فرهنگی،فرمانداری و....استعلام این پروژه برای نداشتن موانع قانونی و زیست محیطی و اجتماعی و...به عمل نمی آید ؟

۳_ آیا صرف پرداختن در فضای مجازی می توانند همه ی مطالعات و استعلام های قبلی ،به صورت خلقه الساعه زیر پا گذاشته شوند و دو مدیر کل در جلسه ای به منظور پاسخگویی به ارباب و رجوع در نماز جمعه تشکیل شده است تصمیم به تعطیلی پروژه و تغییر مسیر آن بگیرند؟

پ _ عواقب توقف این پروژه:

۱_  آیا برای موارد مشابه در آینده ،نظیر راه آهن اسلام آباد غرب _ایوان _ چوار که از داخل جنگل قلاجه ،ایوان و دالاو که پر پشت تر و بسیار بسیار گسترده تر است باز چنین داستانی تکرار نمی شود  ؟

۲_ آیا پیمانکاری در آینده رغبت دارد در استان ما با وجود جنگل فراوان مبادرت و شرکت در مناقصات جاده سازی نماید ؟

۳_ آیا حال که آن چند درخت جابجا و یا قطع شده اند و عملا درخت آنچنانی وجود ندارد جابجایی و ایجاد پیچ وخم در مسیری دیگر کار منطقی ای است ؟

امیدوارم مسوولان محترم با وسع نظر بیشتر و در بستری  آرام تری مبادرت به اخذ تصمیم منطقی نمایند و عملیات این پروژه ی حیاتی با سرعت و دقت ادامه پیدا کند .

 

 

نظر شما