امروز صورت گرفت;

اجرای جشنواره ایل بانگ در بدره

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۱۳:۱۷:۳۳
کد خبر: ۸۳۷۹۴۷
اجرای جشنواره ایل بانگ در بدره
نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران " ایل بانگ " در شهرستان بدره آغاز به کار کرد.

 به گزارش برنا از ایلام، شهرستان بدره میزبان هنرمندان و شاعران حوزه اقوام و عشایر ایران است، مراسم افتتاحیه این جشنواره صبح  امروز در سالن ورزشی شهدای شهر چشمه شیرین، با حضور مسئولان استانی، علاقمندان و هنرمندان برگزار شد.

ابتدای این مراسم با سورنانوازی مراد علی نجات زاده استاد سورنا همراه بود که با استقبال خوبی از مخاطبان مواجه شد.

 دکتر کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران " ایلبانگ " گفت:غنای فرهنگی و هنری در بین اقوام و عشایر ایران قابل توجه و بررسی است و شهرستان بدره هم از این نکته مستثنی نیست.

او تاکید کرد: عشایر ایران با فرهنگ و هنر بیگانه نبوده و نیستند، موسیقی نواحی و عشایر ایران زبانزد خاص و عام است و این مسئله ریشه در باورها و تاریخ اقوام ایران دارد، همان گونه که این منطقه از زاگرس به دلیل سابقه تاریخی و تمدنی، از هنر و هنرمند سرشار بوده است.

او با اشاره به اینکه تنوع جغرافیایی برای کشور ما یک نعمت است و پیوسته به کمک غنای فرهنگ و هنر اقوام آمده است، تاکید کرد: جشنواره ایلبانگ فرصت بسیار مناسبی است که هنرمندان و شرکت کنندگان در این جشنواره با تنوع جغرافیایی و فرهنگی استان ایلام آشنا شوند و شناساندن ظرفیت های طبیعی و هنری این دیار به عهده هنرمندان خواهد بود.

در ابتدای مراسم افتتاحیه، آزادی فرماندار شهرستان بدره با تبریک اعیاد شعبانیه و خیر مقدم به مهمانان جشنواره، با اشاره به اینکه شهرستان بدره می تواند به قطب برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری اقوام و عشایر ایران باشد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره تقویت اتحاد و انسجام بین اقوام است و همچنین معرفی شهرستان بدره و ظرفیت های طبیعی و فرهنگی آن از دیگر اهداف این جشنواره ملی است.

خودآموز مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام ضمن خیر مقدم به مهمانان و شرکت کنندگان این جشنواره بیان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاست‌های حاکم بر این دستگاه فرهنگی همواره به دنبال شکوفایی استعدادها، صیانت از اصالت‌های فرهنگی، وحدت و همدلی اقوام ایرانی بوده، هست و خواهد بود.

او اضافه کرد: به دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر اطمینان می‌دهم ایل‌بانگ به دنبال همگرایی و هم‌افزایی ظرفیت‌های فرهنگی و حفظ و استحکام بافت فرهنگی، زبانی و قومی ایران اسلامی و استان سرافراز ایلام است.

او ادامه داد: شهرستان بدره نیز ، به نمایندگی از استان ایلام افتخار میزبانی این جشنواره را دارد و هنرمندان و جوانانی از مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها به ویژه بدره، با روحیه تعاملی برگرفته از فرهنگ ناب عشایری مسئولیت اجرای این جشنواره را برعهده دارند.

شعرخوانی میرزا علی فروتن شاعر بومی سرای بدره ای از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه بود.

شعرخوانی حسین رهدار شاعر پیشکسوت خوزستانی و حشمت منصوری جمشیدی شاعر برجسته و کوردی سرای ایلامی از دیگر بخش های اصلی این مراسم بود.

گروه شاواش مقدم که از استان مازندران در این جشنواره حضور پیدا کرده، به اجرای بازی های بومی و محلی پرداخت و اجرای گروه رقص محلی سیروان از استان ایلام نیز پایان بخش مراسم افتتاحیه بود.

نخستین جشنواره ملی اقوام و عشایر ایران " ایل بانگ " در شهرستان بدره و در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در حال برگزاری است.

اجرای این جشنواره بر عهده موسسه هنرنمایان امید ایلام است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز