‍ مدیرکل سیاسی وزارت کشور؛

در تشکیل جبهه های سیاسی محدودیت نداریم

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۹:۰۷:۲۷
کد خبر: ۹۰۸۷۵۴
در تشکیل جبهه های سیاسی محدودیت نداریم
مدیرکل سیاسی وزارت کشور :تاکنون 5 جبهه ملی و استانی تشکیل و به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب رسیده و فعالیت دیگر جبهه ها از نظر کمیسیون ماده 10 احزاب غیر قانونی است.

به گزارش برنا از ایلام :حمید ملانوری شمسی مدیرکل سیاسی وزارت کشور در جمع دبیران احزاب سیاسی استان ایلام اظهار داشت:جبهه یا ائتلاف براساس قانون از مجموع چند حزب در زمان مشخص و موضوع مشخص تشکیل می‌شود و ما محدودیتی در زمینه تشکیل جبهه های سیاسی نداریم.

او افزود:ایجاد جبهه سیاسی با حضور احزاب نیازی به مجوز فعالیت ندارد اما ایجاد این جبهه ها به اطلاع کمیسیون ماده 10 احزاب برسد و اگر این اتفاق نیفتاد کسانی که اقدام به تشکیل جبهه کرده‌اند با مشکل مواجه می‌شوند. ما اگر نظر ارشادی یا تذکری داشته باشیم به جبهه‌ها اعلام می‌کنیم.

او گفت:نقش کمیسیون این است که ائتلاف شکل گرفته در آن زمان و با آن موضوع را بررسی کند و اگر مشکل و ایرادی داشت تذکر دهد تا آن را اصلاح کنند.

او تقویت احزاب را از رویکردهای دولت تدبیر و امید در عرصه سیاسی دانست وگفت:در این راستا تلاش خود را بر ساماندهی و قانونمند کردن فعالیت احزاب قرار داده‌ایم.

او در ادامه گفت:پیش از این ۲۵۰ حزب در کشور مجوز فعالیت گرفته بودند اما از این تعداد بنا بر قانون جدید «نحوه فعالیت‌ احزاب و گروه‌های سیاسی» چون یا فعالیتی نداشته‌ و یا مجمع عمومی تشکیل نداده بودند، 116 حزب جنبه رسمی و قانونی به خود گرفته و سایر احزاب هنوز نتوانسته خود را با این قانون تطبیق دهند که از این تعداد 82 حزب ملی و مابقی استانی هستند.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور برنامه محور بودن از مباحث جدی فعالیت‌های حزبی به ویژه در عرصه انتخابات دانست وگفت :انتظار می‌رود احزاب مجوزدار فعالیت جدی و پررنگی در انتخابات پیش رو داشته باشند و بتوانند فرهنگ کارگروهی و فعالیت‌های حزبی را بیش از پیش در کشور نهادینه کنند.

اوگفت :قانون جدید «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۳۹۴/۱۱/۴ به تصویب رسید و در تاریخ ۱۳۹۵/۸/۸ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد موافقت قرار گرفت و سپس از سوی رئیس جمهوری برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

او افزود؛از رویکردهای وزارت کشور و دولت کمک به احزاب و بر اساس قانون است و در بحث منابع مالی احزاب به کمک‌های دولتی اشاره شده و در این راستا در سال ۹۶ مبالغی پرداخت شد اما پرداخت یارانه به احزاب در سال 97 را به حسابرسی پرداخت ها در سال 96 موکول کردیم تا به جمع بندی صحیحی در این زمینه برسیم.

اوگفت:کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فراقوه‌ای است و به همین دلیل اعضای آن متشکل از معاون سیاسی وزیر کشور و 2 عضو از 2 قوه قضاییه و مقننه هستند. همچنین نماینده دادستان و رئیس قوه قضاییه در آن حضور دارند. 2 نفر هم به عنوان نمایندگان مجلس عضو هستند.

 

 

نظر شما