شنبه زاده خبر داد:

‍ آغاز کاوش غار “مرگرگلان” در استان ایلام

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۹:۴۶:۵۶
کد خبر: ۹۰۸۸۰۱
‍ آغاز کاوش غار “مرگرگلان” در استان ایلام
مدیر کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام از آغاز کاوش غار “مرگرگلان “بخش هلیلان شهرستان چرداول خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از ایلام   عبدالمالک شنبه زاده” با اعلام این خبر اظهار داشت : کاوش غار ” مرگرگلان ” هلیلان واقع در شهرستان چرداول توسط هیئتی مشترک از باستان‌شناسان ایرانی و اروپایی از جمله دانمارک و نروژ آغاز شد .

او افزود : کاوش غار “مرگرگلان”  به منظور تکمیل اطلاعات در خصوص دوران آغاز کشاورزی و استقرارهای پیش از تاریخ در دشت هلیلان است .

وی اضافه کرد: این کاوش در واقع ادامه اقدامات پژوهش های میدانی  تیم دانمارکی به سرپرستی پروفسور ” پدر مورتنسن ” در کاوش و کار گمانه زنی غار مرگرگلان در دودهه آخر پیش از انقلاب است.

مدیر کل میراث فرهنگی تصریح کرد :  هدف از این کاوش باستان‌شناسی ، تعیین قدمت تاریخی منطقه یعنی زمانهای استقرار و زندگی بشر متعلق به دوران بسیار دور عصر سنگ ( پارینه‌سنگی ، میان‌سنگی و نوسنگی ) در دشت هلیلان است .

شنبه زاده ادامه داد : هیئت باستان شناسی ایرانی واروپایی به سرپرستی آقای ” فوبیاس ریشتر” که متشکل از سه باستان‌شناس دانمارکی ( شاگردان پروفسور مورتنسن که دهها سال قبل از انقلاب ، کار شناسایی از آثار تاریخی منطقه هلیلان و کاوش تپه گوران را انجام داد ) و گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه به سرپرستی آقای دکتر حجت دارابی ، از طرف دانشگاه کپنهاک دانمارک ، کاوش غارهای موسوم به مَرگُرگَلان در دامنه ارتفاعات شمال‌غرب کهره هلیلان را آغاز کرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز