طهماسبی عنوان کرد؛

اختصاص بیش از۷هزار میلیارد ریال برای مقابله با گردو غبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۱۱:۳۴:۱۰
کد خبر: ۹۳۰۳۸۷
اختصاص بیش از۷هزار میلیارد ریال برای مقابله با گردو غبار
مشاور رییس سازمان محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: هفت هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مقابله با گرد و غبار به ۶ وزارتخانه و سازمان مهم و مرتبط با گرد و غبار اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا ازایلام؛ علی‌محمد طهماسبی بیرگانی در هفتمین کارگروه گرد و غبار استان ایلام اظهار داشت: از این میزان اعتبارکه ازمحل صندوق توسعه ملی تامین شده است بیش از ۸۱ میلیارد ریال آن به استان ایلام اختصاص یافته است.

او تصریح کرد این میزان اعتبار هم اکنون در اختیار سازمان جهاد کشاورزی، حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفته است.

او درمورد منشاء وکانون گردوغبار‌ها نیز گفت:: افزون بر ۳۴ میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد و منشا گرد و غبار داخلی است که از این میزان وسعت سهم استان ایلام ۲۱۵ هزار هکتار است.

مشاور رییس سازمان محیط زیست کشور غلظت و تعداد فعالیت کانون‌های گرد و غبار داخلی در تخصیص اعتبار به استان‌ها موثر دانست.

طهماسبی بیرگانی افزود: ۷۰ میلیارد ریال در حوزه کشاورزی حفاظتی به صورت پایلوت و آزمایشی برای استان‌های درگیر گرد و غبار در نظر گرفته شده که سهم استان ایلام یک میلیارد ریال است که طرح‌های پایلوت در منطقه فکه و رزمندگان درشهرستان مرزی دهلران اجرا می‌شود.

او افزود: یک افق ۱۲ ساله برای ۲۰ استان درگیر با پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده که افق ترسیم شده برای استان ایلام ۱۰ ساله است و بر حسب شواهد و قرائن و اقدام‌های انجام گرفته ایلام یکی از استان‌های پیشرو در زمینه بیابان زدایی، مبارزه با ریزگرد‌های با منشاء داخلی، جنگل کاری است که زودتر به این افق دست خواهد یافت.

بیش از ۱۰ سال است که استان ایلام و دیگر استان‌های نوار مرزی غرب کشور با پدیده گرد و غبار مواجه هستند و این معضل که عمده آن منشاء خارجی دارد از کانون‌های خارجی عراق، سوریه، اردن و عربستان وارد نوار مرزی ایران می‌شود.

خشکیدگی و آفت زدگی درختان بلوط، خسارت به کشاورزان در زیربخش‌های مختلف به ویژه زنبورداران، بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی و ... از پیامد‌های این موضوع است.

 

نظر شما