زیباکلام:

دانشگاه جزیره‌ای متروک و جدا افتاده از جامعه نیست

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۱۴:۰۸:۴۷
کد خبر: ۹۳۷۸۰۴
دانشگاه جزیره‌ای متروک و جدا افتاده از جامعه نیست
در ادامه سلسله برنامه های بزرگداشت روز دانشجو و با هماهنگی و برنامه ریزی انجمن اسلامی دانشجویان، برنامه سخنرانی صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران تحت عنوان «اجتماع یاران دبستانی» در دانشگاه ایلام برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا -ایلام به نقل از روابط عمومی دانشگاه ایلام،  صادق زیباکلام در این برنامه، با طرح سئوالات مختلف درباره اینکه آیا باید جنبش دانشجویی وجود داشته باشد یا نه و چه کسی گفته که جنبش دانشجویی حتماً باید باشد، به روند تغییرات و تحولات جنبش دانشجویی در چهل سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: دانشگاه جزیره ای متروک و دورافتاده از جامعه نیست و برای  همین جنبش دانشجویی تحت تأثیر جریانات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه می باشد و به تناسب در موقعیت های مختلف، عملکردهای متفاوت داشته است.

وی افزود: ما وارث جنبش عظیم دانشجویی در سال های پیرزوی انقلاب بودیم، چرا که دانشجویان از معترضان اصلی دوره رژیم پهلوی بودند و حدود 80 درصد زندانیان سیاسی در آن دوره را دانشجویان تشکیل می دادند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، اضافه کرد: بعد از انقلاب در جنبش دانشجویی شکاف افتاده و عده ای در قالب چپ مارکسیستی به صورت مسلحانه در برابر انقلاب ایستادند و حذف شدند و دسته دوم اسلامگرایان بودند که مدیریت های مختلف را درنهادها، وزارت خانه ها و سازمان های مختلف بر عهده گرفتند.

دکتر زیبا کلام در خصوص وضعیت فعالیت های جنبش دانشجویی در دهه هفتاد، گفت: اکثریت جنبش دانشجویی در دهه هفتاد با سیاست های اقتصادی دولت مرحوم آیت الله هاشمی مخالف بودند، اما ترجیح دادند که سکوت کنند تا اینکه در آستانانه انتخابات ریاست جمهوری در سال 1376، دانشجویان پیشقراول شدند و در انتخاب دولت اصلاحات نقش محوی داشتند و بعد هم خیلی از سمت های اجرایی را در این دولت عهده دار شدند.

فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعالیت های دانشجویی در دولت های نهم و دهم، گفت: در دولت نهم سکون و سکوت بر فعالیت های جنبش دانشجوییی حاکم شد تا اینکه در سال 1388 از کاندیداهای اصلاح طلب به صورت گسترده و جدی حمایت کردند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نقش و حضور دانشجویان در انتخابات ریاست جمهوری 1392 و انتخابروحانی را مناسب توصیف کرد و گفت: در دولت یازدهم جنبش دانشجویی فعال شد، اما بعد از جریانات مختلف از سال 1396 به بعد، سکون و رخوت بر جنبش دانشجویی حاکم گردیده که این امر به دلایل مختلف بر می گردد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، تصریح کرد: با توجه به مطالب گفته شده، قطعاً جنبش دانشجویی تحت تأثیر حوادث و جریان های اصلی متن جامعه است و بخصوص اینکه این نیروهای اجتماعی هستند که دانشجویان را درگیر مسائل مختلف می کنند که ریشه اصلی این امر به نبود احزاب و تشکل های سیاسی مستقل در جامعه بر می گردد.

در پایان این برنامه دانشجویان سئوالات مختلف خود را بصورت کتبی مطرح کردند و دکتر زیباکلام هم بصورت مبسوط به سؤالات آنان پاسخ ها لازم را ارائه داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز