برای نخستین بار در جهان صورت گرفت؛

اختراع سرنگ تلقیح گل ارکیده توسط زوج مخترع دهلرانی

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۱۰:۵۱:۱۳
کد خبر: ۹۴۳۱۱۲
اختراع سرنگ تلقیح گل ارکیده توسط زوج مخترع دهلرانی
زوج مخترع و محقق دانشگاهی دهلرانی، روشی را برای تکثیر گل "ارکیده" ارائه کردند که به گفته آن‌ها این روش آلودگی‌های فرآیند‌ها را به حداقل می‌رساند و برای نخستین بار در دنیا انجام گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنااز ایلام، مهدی شعبانی پور، یکی از مخترعین این سُرنگ در گفتگو با باخبرنگاران ، با اشاره به اینکه، تلقیح مصنوعی به منظور دو رگ گیری و یا تولید بذر در کشت بافت برای اهداف اصلاحی و تولیدی است، گفت: در شرایط اکولوژیکی، گل ماده معمولا به وسیله حشرات تلقیح می‌شود و انسان نمی‌تواند کنترلی در خصوص اصلاح این گیاه برای تولید رقم جدید و یا گرفتن بذر به منظور تکثیر در گلخانه‌ها داشته باشد.

او در تبیین این اختراع توسط مخترعین ایرانی اظهار داشت: در قرن ۱۹ کشت بافت این گیاه با توجه به قیمت بالای آن برای اهداف تجاری آغاز شد که این امر نیازمند تلقیح مصنوعی می‌باشد. در طول هفتاد سال افراد زیادی تلاش کردند که این گیاه را به صورت تجاری در محیط کشت بافت قرار دهند که تا سال ۱۹۳۷ این امر محقق نشد.

شعبانی افزود: نخستین بار knodson در سال ۱۹۳۷ اولین نتایج تحقیقی خود را با تلقیح مصنوعی گل ارکیده در شرایط آزمایشگاهی و قرار دادن در محیط کشت بافت بررسی نمود. در زمینه تلقیح تا کنون دستگاهی برای تلقیح گل ارکیده چه در سطح داخلی و چه بین المللی طراحی نشده و از ابزار‌های متفاوت مثل چاقو، سوزن، چوب و وسایل پیش پا افتاده استفاده می‌شود.

این مخترع جوان، در خصوص ثبت و ارزش این اختراع برای اولین بار در دنیا تصریح کرد: با توجه به پژوهش در حوزه خانواده ارکیده تاکنون سرنگ تلقیح مصنوعی برای این خانواده از هیچ یک از متخصصین گیاهان زینتی ارائه نشده است. مهمترین ارزش این اختراع را می‌توان اینگونه بیان کرد که فرآیند تلقیح به سادگی و بدون هیچ آلودگی انجام می‌شود. در دو رگ گیری ارکیده که بسیار حساس است، انتقال آلودگی از اندام نر یک رقم به پایه مادری رقم دیگر به راحتی اتفاق می‌افتد و در مرحله کشت بافت قطعا متخصصین با آلودگی درون شیشه‌ای ارقام دو رگ روبرو شده است که به واسطه همین آلودگی ثانوبه انجام می‌شود. با ارائه این دستگاه قطعا هیبرید‌های جذاب و بدون آلودگی در فرآیند کشت بافت را خواهیم داشت.

این محقق دانشگاهی، اظهار کرد: ساخت این دستگاه قطعا روند تولید بذر و تولید گیاه ارکیده را برای کارشناسان افزایش می‌دهد.

او عنوان کرد: لازم است از ریاست دانشگاه زنجان دکتر سید محسن نجفیان و ریاست دانشگاه زابل جناب دکتر پیمان افراسیاب برای کمک به پژوهشگران دانشگاهی و همکاری‌های لازم در این اختراع تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

دکتر شعبانی پور با اشاره به طراحی و ساخت سرنگ تلقیح مصنوعی گل ارکیده فلانوپسیس، افزود: این دستگاه متشکل از دو پیستون، شاسی، چراغ و سوزن‌های تلقیح متشکل از خلال دندان ساخته شده است که ضمن صرفه اقتصادی، کارایی دستگاه را برای تلقیح تا ۱۰۰ درصد بالا برده است.

‌ مخترع سرنگ تلقیح گل ارکیده، مهمترین مزایای تلقیح مصنوعی در گل ارکیده را به دست آوردن کپسول بذر حاوی یک تا ۴ میلیون بذر برای کشت بافت و امکان ایجاد رقم جدید برشمرد و با اشاره به چالش‌های تکثیر این گیاه، گفت: برای رفع این چالش با همکاری همسرم و با راهنمایی‌های پروفسور سیدنجم‌الدین مرتضوی طی دو سال تحقیق بر روی این گل و ساختار مورفولوژیکی خاص گل ارکیده موفق به ساخت دستگاهی برای تکثیر آن شدیم.

دکتر فاطمه بیدر نامنی، هسر دکتر شعبانی پور و عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه این گفتگو در خصوص مزایای این اختراع افزود:بیان واضح و دقیق مزایای اختراع ادعایی نسبت به اختراعات پیشین به این گونه است:

۱- عمل تلقیح با این سرنگ تلقیح راحتی و با دقت بالا انجام می‌شود.

۲- جنس کامل سرنگ تلقیح قابلیت اتوکلاوکردن و استریلیزاسیون را فراهم می‌کند.

۳- این وسیله دارای اندازه کم و وزن مناسب می‌باشد و به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴- تنظیم سوزن‌های تلقیح به منظور دو رگ گیری و یا تلقیح همان رقم فراهم می‌شود. بدین ترتیب با باز و بسته پیچ تنظیم سوزن‌های تلقیح (خلال دندان) و تنظیم فاصله سوزن‌های تلقیح می¬توان دو رگ گیری دو رقم را همزمان انجام داد.

۵- دستگاه حاضر برای حفظ شرایط استریل در تلقیح و به حداقل رساندن آلودگی از خلال دندان یکبار مصرف برای عمل تلقیح استفاده می‌کند. با توجه به ارزان و در دسترس بودن خلال دندان و سرعت بالاتر تعویض، بهداشت بالاتر را می‌توان از برتری‌های این دستگاه فوق الذکر به حساب آورد.

۶- تنظیم زاویه نور برای تلقیح با استفاده از یک پیچ تنظیم امکان پذیر می‌باشد؛ که باعث افزایش دقت در تلقیح، سرعت عمل بالاتر و صرفه جویی در زمان می‌شود.

این استاد جوان دانشگاه، با تاکید بر اینکه این سرنگ تلقیح برای تز دوره دکتری تولید شده است، اظهار کرد: تمامی آنالیز‌های خودتلقیحی و دو رگ‌گیری به صورت موفقیت‌آمیز انجام شده است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز