هواشناسی ایلام، پیش بینی یا پیشگویی؟

۱۳۹۸/۱۱/۰۵ - ۱۴:۲۴:۳۷
کد خبر: ۹۵۵۳۵۰
هواشناسی ایلام، پیش بینی یا پیشگویی؟
این روز‌ها پیش بینی‌های غیر دقیق اداره کل هواشناسی و ضعف در تجزیه و تحلیل داده‌ها ستاد مدیریت بحران و مراکز آموزشی را سردرگم کرده است.

به گزارش برنا از ایلام؛ درحالیکه براساس تصمیم شب گذشته ستاد مدیریت بحران استان،به استناد گزارش کارشناسان هواشناسی مبنی بر ورود توده سرد بارشی وهمراه با برف وکاهش محسوس دما کلیه مراکز آموزشی نوبت صبح در شهرستان‌های ایلام، ایوان، ملکشاهی، بخش کارزان، آسمان‌آباد و شهر سرابله تعطیل وفعالیت ادارات ودستگاه‌های اجرائی با یک ساعت تاخیر اعلام شد متاسفانه در پی این گزارش اشتباه ستاد مدیریت بحران استان مجددا در اصلاحیه‌ای دیر هنگام وبا عذر خواهی از مردم فعالیت مراکز آموزشی شهرستان‌های یاد شده را ساعت ۹ صبح اعلام کرد. البته بعد از این اعلام مردم نیز طی تماس‌های مکرربا خبر مرکز ایلام نارضایتی خودرا از این وضعیت اعلام کردند.

در این مورد چند نکته قابل ذکر است.

۱- در حقیقت، انتظار مردم از اداره کل هواشناسی که متولی پیش‌بینی آب و هوای مناطق مختلف استان است، فقط به پیش‌بینی کلی وضع آب و هوا در ۲۴ ساعت آینده و اعلام دمای هوای بیشینه و کمینه محدود نمی‌شود. بلکه انتظار این است که این سازمان بتواند پدیده‌های خاص هواشناسی از قبیل طوفان، برف سنگین، گردباد‌های خطرناک و پیامد‌هایی احتمالی را به خوبی پیش بینی کند تا در برنامه ریزی‌ها وتصمیم گیری‌ها  مورد استناد قرار گیرد. کما اینکه در دنیای امروز ودر اغلب کشور‌ها با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای دقیق پیش بینی‌ها نه تنها به شکل روزانه بلکه با ساعت ودقیقه نیز مشخص می‌شود.

۲- ارتباط تنگاتنگ پیش بینی‌های هواشناسی با سازمان هواپیمایی، فعالیت مدارس ومراکز آموزشی وخیلی موارد دیگر به خوبی بیانگرابن موضوع است که هرگونه پیش بینی غیر دقیق می‌تواند فعالیت در عرصه‌های ذکر شده را مختل و چه بسا با خساراتی مواجه کند.

۳- اشتباه هواشناسی استان در پیش بینی‌های غیر دقیق که مسبوق به سابقه نیز هست سردرگمی والدین ودانش آموزان را بدنبال داشت که می‌طلبد با نظارت بیشتر برای جلوگیری از این گونه اشتباهات چاره ای اندیشید. اگر ضعف ازناحیه فرسودگی تجهیزات است باید نسبت به نوسازی وبه روز رسانی این تجهیزات اقدام فوری صورت گیرید تااین سازمان از حالت پیشگویی به پیش بینی دقیق برسد واگر ضعف از ناحیه کارشناسان وتجزیه وتحلیل داده‌های ماهواره‌ای است که باید فکر دیگری کرد.

۴- سخن پایانی اینکه ستاد مدیریت بحران استان نیز بعد از اعلام تعطیلی مراکز آموزشی در شهرستان‌های یاد شده بهتر بود با اعلام اصلاحیه جدید دوباره بر سردرگمی دانش آموزان و والدین آن‌ها نمی‌افزود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز