استاندار ایلام:

ایلام آماده برگزاری انتخاباتی سالم و امن است

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۱۴:۱۷:۳۴
کد خبر: ۹۶۶۶۹۱
ایلام آماده برگزاری انتخاباتی سالم و امن است
استاندار ایلام ؛ امسال اخذ رای با دستگاه الکترونیک و فقط با کد ملی انجام می‌شود و امکان تخلف وجود ندارد.

به گزارش خبرنگارگزاری برنا ازایلام؛ استاندار ایلام در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: از ۱۳۲ کاندید در هیئت‌های اجرایی تنها ۳ نفر ردصلاحیت شد، اما در جمع بندی امروز شاهد رقابت ۴۷ نفر هستیم که از این میزان ۲۸ نفر در حوزه شمال برای دو کرسی و در حوزه جنوب شاهد رقابت ۱۹ نفر برای یک کرسی هستیم.

وی با اشاره به اینکه واجدین شرایط رای در حوزه انتخابیه ایلام ۳۱۷ هزار نفر و در حوزه انتخابیه دهلران ۱۳۴ هزار نفر است، گفت: در این دوره اگر هر کاندیدا بتواند ۲۰ درصد آرا یا به عبارتی یک پنجم آرا را بدست بیاورد دور اول وارد مجلس می‌شود.

استاندارایلام تصریح کرد: انتخابات در استان شکل قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای به خود گرفته است و از حالت حزبی و جناحی خارج شده و این یک حسن دارد و یک مشکل، حسن اینکه باعث مشارکت بیشتر می‌شود، اما باید مواظب بود که پررنگ شدن بحث قومیت‌ها موجب تنش و نزاع بین قومیت‌ها نشود.

وی افزود: مردم و کاندیدا‌ها دقت کنند این انتخابات باعث وحدت و برادری شود و خدایی نکرده باعث اختلافات نشود و البته ما تمهیدات بسیار قوی برای برگزاری یک انتخابات امن و سالم اندیشیده‌ایم.

سلیمانی دشتکی اظهار کرد: همه بایست قانونمدار باشند و هر کسی از صندوق بیرون آمد آن خیر و صلاح استان و مردم است.

مشارکت مردم ایلام در رقابت‌های مجلس در ادوار گذشته

وی اضافه کرد: مشارکت مردم ایلام در رقابت‌های مجلس در ادوار گذشته به شرح ذیل بوده است: در مجلس اول ۵۴ درصد، در مجلس دوم ۷۲ و نیم درصد، مجلس سوم ۸۳ و نیم درصد، مجلس چهارم ۷۸.۶ درصد، مجلس پنجم ۹۰.۶۴ درصد، مجلس ششم ۸۷ درصد، مجلس هفتم ۷۳ درصد و مجلس هشتم ۷۸.۵ درصد، مجلس نهم ۸۷ درصد و مجلس دهم ۷۵.۲۵ درصد و میانگین مشارکت ۷۸ درصد بوده است.

استاندار ایلام ادامه داد: بر اساس پیش بینی‌ها امسال بیش از ۶۵ درصد در انتخابات شرکت می‌کنند و امیدواریم به حد و نصاب پارسال که بالای ۷۰ درصد است، برسد.

این مسئول ادامه داد: روند انتخاب تا امروز به خوبی پیش رفته است و در این بین جلسات مختلفی با اعضای ستادانتخابات، نطارت، بزرگان، ریش سفیدان و متنفذین، مردم، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف، احزاب و فعالین سیاسی برای پربارتر کردن انتخابات برگزار شده است.

استاندار ایلام عنوان کرد: کار نماینده دخالت در غزل و نصب‌های دستگاه‌های اجرایی نیست، کار آن‌ها ساخت پل و بزرگراه نیست و … این‌ها همه وظیفه قوه دیگر بنام قوه مجریه است.

سلیمانی دشتکی تاکید کرد استفاده از امکانات دولتی برله یا علیه هر کاندیدایی ممنوع است وبا افراد متخلف برخوردمی شود.

استان ایلام با ۴۵۰ هزارنفر واجد شرایط رای دارای سه کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است که دونفر مربوط به حوزه انتخابیه ایلام ویک نفر مربوط به حوزه انتخابیه دهلران است.

 

نظر شما