هر آنچه باید از ورق گالوانیزه با کیفیت بدانید

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۱۷:۱۶:۴۷
کد خبر: ۱۰۴۰۲۲۳
هر آنچه باید از ورق گالوانیزه با کیفیت بدانید
یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین محصولات صنعت فولاد سازی که به علت داشتن مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی از جمله اکسیژن و و رطوبت کاربرد فراوانی در صنایع مختلف پیدا کرده ورق گالوانیزه است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، امروزه در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان کاربرد فلزات به ویژه فولاد و آهن بسیار زیاد است. استفاده از از فلزات به ویژه آهن و فولاد در در برخی از کاربری ها به علت قرارگیری آن ها در معرض عوامل محیطی مخرب مانند رطوبت و اکسیژن هوا می ‌تواند منجر به تخریب فلز بیانجامد. به همین جهت روش های مختلفی برای محافظت فلزات در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی در نظر گرفته شده است که یکی از بهترین و پر استفاده ترین آنها گالوانیزاسیون می باشد. قرار دادن یک لایه از فلزی همچون روی بر سطوح فلز پایه یا فلز مادر که آهن یا فولاد می باشد، را گالوانیزاسیون می گویند.

ورق گالوانیزه چیست؟

یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین محصولات صنعت فولاد سازی که به علت داشتن مقاومت بالا در برابر عوامل محیطی از جمله اکسیژن و و رطوبت کاربرد فراوانی در صنایع مختلف پیدا کرده ورق گالوانیزه است که دارای طول عمر بالا و توجیه اقتصادی فراوان برای استفاده در صنایع مختلف می باشد. در واقع در صنعت فولاد سازی از طریق فرآیند کوتینگ روی سطوح ورق های فولادی و آهنی را با لایه ای از از فلز روی می پوشانند که بسته به فلز پایه، محصول این عملیات ورق فولاد گالوانیزه یا ورق آهن گالوانیزه خواهد بود و مقاومتی بسیار بالاتر از ورق پایه اولیه خواهد داشت.

انواع ورق های گالوانیزه

این ورق های فولادی انواع مختلفی دارند که هر یک کاربرد خاص خود را در صنعت دارد و بعضاً برای تولید هر یک از آنها تفاوت‌هایی در مراحل تولید وجود دارد. اصلی ترین انواع ورق های گالوانیزه موجود در بازار عبارتند از ورق رنگی و ورق معمولی یا سیاه که برای هر یک شرایط و استانداردهای تولیدی خاصی تعریف شده و دارای ویژگی های خاصی نیز می باشند که بر اساس آن کاربردهای ویژه ای نیز دارند.

کاربردهای ورق های گالوانیزه

کاربرد های ورق های گالوانیزه بسیار متنوع است، عمده کاربرد این ورق های فولادی در تولید سقف سوله ها و سقف های شیروانی، ساخت مخازن نگهداری آب، تولید انواع لوله های انتقال آب و همچنین صنعت کابینت سازی می باشد. همچنین ورق گالوانیزه در صنعت اتومبیل سازی به ویژه در بدنه خودروها، صنعت حمل و نقل، صنعت کشاورزی، ساخت ساندویچ پانل، ساخت قفسه، تولید سیستم های خنک کننده و تصفیه هوا، کانال کشی، تابلوهای راهنمایی، بدنه کاروان ها و ساخت بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی نیز کاربرد دارد.

ورق گالوانیزه رنگی

ورق رنگی نوعی از ورق های گالوانیزه است که روی سطوح آن یک لایه رنگی به روش الکترواستاتیک قرار می گیرد و بدین وسیله به استحکام بالاتری دست پیدا می ‌کند. همچنین این ورق ها به علت اینکه تنوع رنگی بالایی دارند در سال های اخیر بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته اند و سال به سال محبوبیت و میزان کاربرد آنان بیشتر شده است. در اکثر موارد ورق های رنگی برای استفاده در صنعت ساختمان در بخش‌ هایی چون ساخت سقف های کاذب دیوارها و سقف های شیروانی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

روند تولید ورق های رنگی بدین صورت است که در ابتدای امر کلاف ورق گالوانیزه به مرحله آماده سازی ورق وارد شده و چربی ها و ناخالصی‌ های روی آن زدوده می ‌شود و سپس از بین غلتک های برس کاری عبور می‌ کند تا ورق حاصله به طور کامل صاف و یکنواخت شود. سپس با آب شستشو داده شده و با هوای گرم، خشک می شود. پس از اینکه مرحله آماده سازی ورق طی شد این ورق ها وارد مرحله رنگ آمیزی می شوند و به روش الکترو استاتیک روی آن ها رنگ قرار می گیرد در واقع یک نوع رنگ پایه پلیمر به صورت پودر روی سطح بالا و پایین ورق ها کشیده می شود که رنگ آمیزی اولیه به شمار می رود. این رنگ در داخل کوره پخته شده و تثبیت می گردد. اما پس از سرد شدن ورق، به وسیله غلطک روی سطح زیرین و رویی و رنگ نهایی را که از جنس های مختلفی از جمله پلی اورتان، پلی وینیل کلراید، پلی استر و یا اپوکسی می باشد، قرار می دهند.

اغلب در در شمال کشورمان و در هر نقطه ‌ای که رطوبت در آجا بالا بوده و و فصول پر باران در آن زیاد می باشد بهترین نوع سقف برای ساختمان سازی از نظر محافظت از بنا سقفهای شیروانی است که برای پوشش این سقف ها از از ورق های شیروانی استفاده می شود. ورق گالوانیزه شیروانی که در بازار به اختصار به عنوان ورق شیروانی شناخته می شود، پس از فرآیند رنگ آمیزی وارد پروسه فرم دهی شده و به شکل ذوزنقه ای و سینوسی در می آید. ورق های شیروانی به علت داشتن خاصیت مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی و همچنین قیمت مناسبی که دارند بهترین مصالح ساختمانی برای پوشش سقف های شیروانی در مناطق مرطوب به شمار می روند.

ویژگی های ورق گالوانیزه مرغوب

روی با خواص شیمیایی که دارد، وقتی در مجاورت با آهن و همچنین اکسیژن هوا و رطوبت که موجب خوردگی فلز شوند قرار می گیرد، می تواند به عنوان فلز فدا شونده واکنش نشان داده و خود را قربانی کرده و فلز پایه یعنی آهن یا  فولاد را در برابر خوردگی محافظت کند که از همین ویژگی فلز روی در فرآیند گالوانیزاسییون فلزات بهره گرفته می شود.

یکی از نام های تجاری خوب فروش محصولات مرغوب فولادی از جمله ورق گالوانیزه و ورق رنگی، می توانیم برند ایران فرمینگ را به شما معرفی نماییم که هم سابقه ۳۵ ساله در این زمینه دارد و هم به عنوان تامین کننده ای چابک، ۱۲ گروه محصول با کیفیت فولادی در سبد محصولات خود قرار داده و به فروش می رساند.

ویژگی های ورق گالوانیزه مرغوب این است که حتما کیفیت چسبندگی لایه فلز روی که بر سطح ورق فولادی یا آهن قرار می گیرد بسیار مناسب باشد. همچنین تراکم بالای لایه روی می ‌تواند در تاب آوری این ورق های فولادی حاصله تاثیر فراوان داشته باشد و ورق های گالوانیزه مرغوب معمولاً از لایه روی متراکمی برخوردار هستند.

در تولید این ورق های فولادی به روش گرم که با غوطه ‌وری ورق ها داخل مواد مذاب صورت می گیرد، ترکیبات و چسبندگی هایی روی سطح فولاد یا آهن پایه تشکیل می شود که هرچه دانه های روی یا همان اسپانگل های قرار گرفته روی سطح فولاد یا آهن بزرگ تر باشند، سرعت سرمایش برای آماده سازی ورق گالوانیزه پایین تر خواهد بود و این موضوع می ‌تواند باعث کاهش خواص ورق های گالوانیزه شود و به همین جهت در ویژگی های ورق گالوانیزه مرغوب نیز باید مد نظر قرار گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز