بورس امروز ۲۵ مرداد ۹۹/ سقوط جنون‌آمیز بازار/ فرصت‌سوزی در بورس و فرصت‌آفرینی برای دلالان ارز و طلا

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۱۶:۲۲:۲۰
کد خبر: ۱۰۴۴۳۰۴
بورس امروز ۲۵ مرداد ۹۹/ سقوط جنون‌آمیز بازار/ فرصت‌سوزی در بورس و فرصت‌آفرینی برای دلالان ارز و طلا
بازار بورس در معاملات امرزو با ریزشی جدی همراه شد و خروج نقدینگی کاملا محسوس بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با ریزش 72 هزار و 180 واحدی به عدد یک میلیون و 903 هزار و 259 واحد رسید.

 شاخص کل هم وزن نیز با 10818 واحد افت به عدد 501 هزار و 185 واحد رسید.

همچنین در این روز تعداد 7 میلیارد و 738 میلیون سهم با ارزش 92 هزار و 820 میلیارد ریال معامله شد.

نمادهای تاثیرگذار در شاخص کل بورس امروز فارس، فولاد، فملی، شپنا، شتران، حکشتی و وغدیر بودند.

شاخص کل فرابورس نیز با 571 واحد کاهش به عدد 19 هزار و 909 واحد رسید که تاثیرگذارترین نمادها در این شاخص، مارون، کگهر، آریا، شگویا، ذوب، صبا و دی بودند.

وضعیت حجم و ارزش معاملات و همچنین خروج نقدینگی از بازار نشان می‌دهد که بازار وضعیت خوبی ندارد؛ با این وجود برخی همچنان بر این باورند که بازار به زودی بازخواهد گشت.

این موضوع اما می‌تواند هشداری جدی باشد برای دولت؛ چرا که خروج حدود هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار می‌تواند زمینه‌ساز تزریق پول به سایر بازارها باشد.

جریان خروج نقدینگی اگر ادامه داشته باشد، باید این نوید را داد که در روزهای آتی بازار ارز یا طلا به صورت جدی ملتهب خواهد شد و این دقیقا چیزی است که سوداگران این بازارها می‌خواهند.

این در حالی است که سرمایه در بازار بورس در خدمت تولید بود و جابه‌جایی نقدینگی از بازار بورس به دیگر بازارها تنها تورم را تشدید خواهد کرد و کار دولت را برای مدیریت در این روزهای دشوار تحریم، بیش از پیش سخت می‌کند.

با این وجود شاهد آن هستیم که همچنان کارگزاری‌ها فروش سهام عدالت را به صورت قابل توجهی در صف‌های فروش انجام می‌دهند و عرضه حقوقی‌های سهام دولتی نیز ادامه دارد.

این به معنای آن است که دیگر تمایل چندانی برای هدایت نقدینگی به بورس وجود ندارد و از این رو نباید روی جذب نقدینگی دارادوم نیز حساب چندانی باز کرد. ضمن این که ارزش دارایکم به شدت کاهش یافته است و زیر ارزش واقعی خود قرار دارد.

بر این اساس ادامه روند کنونی می‌تواند به شدت سایر بازارها را ملتهب کند و اگر وضعیت بازار مورد بازبینی قرار نگیرد، باید منتظر موج تورمی جدیدی باشیم که شاید این بار دیگر فرصتی مناسب مانند بورس برای جذی نقدینگی و مهار آن وجود نداشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز