کد رشته هایی که هیچگاه در دفترچه انتخاب رشته ثبت نمی شوند!

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۹:۵۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۷۵۵۵۲
کد رشته هایی که هیچگاه در دفترچه انتخاب رشته ثبت نمی شوند!
بسیاری از متقاضیان با وجود مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته، از تمام کد رشته های ارائه شده توسط دانشگاه های مختلف آگاهی کامل ندارند! البته عدم آگاهی از این رشته های خاص، متوجه داوطلب نیست بلکه یک سری از کد رشته ها اصلا در داخل دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر نمی شوند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، هر ساله کنکور سراسری با تعداد زیادی از شرکت کنندگان در سراسر کشور برگزار می شود که داوطلبان می توانند با توجه به نتایج اولیه کنکور و با انجام انتخاب رشته و یا قبولی در رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری ، آینده شغلی خود را رقم بزنند. جدا از این که این فرآیند باید به صورت اصولی صورت بگیرد، بسیاری از متقاضیان با وجود مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته، از تمام کد رشته های ارائه شده توسط دانشگاه های مختلف آگاهی کامل ندارند! البته عدم آگاهی از این رشته های خاص، متوجه داوطلب نیست بلکه یک سری از کد رشته ها اصلا در داخل دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر نمی شوند. اما سوالی که مطرح می شود این است که چه دانشگاه هایی این رشته ها را ارائه می دهند و افراد چگونه می توانند از  اسامی و اخبار پیرامون آن ها مطلع شوند؟

آیا اسامی تمام دانشگاه ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر شده است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر! تعداد محدودی دانشگاه خاص وجود دارد که نام آن ها هیچ گاه در دفترچه انتخاب رشته ذکر نمی شود. دانشگاه هایی که کد رشته های ارائه دهنده آن ها در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری وجود ندارد، شامل موارد ذیل می شوند:

تحت نظارت

نام دانشگاه

ارتش

نیروی هوایی شهید ستاری

ارتش

نیروی دریایی (علوم دریایی) امام خمینی

ارتش

پدافند هوایی

ارتش

افسری امام علی (ع)

سپاه

جامع امام حسین (ع)

نیروی انتظامی

دانشکده افسری امین

نیروی انتظامی

دانشکده افسری کوثر

وزارت علوم

امام صادق (ع)

وزارت علوم

علوم اسلامی رضوی

شرایط اختصاصی ثبت نام در هر کدام از این دانشگاه ها متفاوت می باشد که داوطلبان بایستی به صورت حضوری یا از طریق سایت دانشگاه مورد نظر خود از این ضوابط مطلع شوند. مراکز آموزشی مذکور دارای شرایط و قوانین سخت و محکمی می باشند اما در صورت داشتن سهمیه، امتیازی برای فرد داوطلب در نظر گرفته می شود.

همچنین متقاضیان خانم تنها در دانشگاه های امام صادق (ع)، علوم اسلامی رضوی و دانشکده افسری کوثر می توانند نسبت به ثبت نام خود اقدامات لازم را انجام دهند.

در کنار این که افراد بایستی مجرد باشند و به صورت شبانه روزی در دانشگاه تحصیل نمایند، ورود به بازارکار، استخدام رسمی و دریافت حقوق به محض ورود به دانشگاه از فواید تحصیل در این مراکز آموزشی می باشند. لازم به ذکر است که دانشگاه های فوق در اکثر رشته های ارائه شده در مقطع کاردانی دانشجو می پذیرند و همچنین ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ممکن می باشد. درجه ای که بعد از فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس رشته های افسری به فرد تعلق می گیرد، ستوان 2 و  و در مقطع کاردانی ستوان 3 است. لازم به ذکر است که استخدام در مقطع درجه داری به صورت پیمانی است و هر پنج سال بایستی تمدید گردد اما پذیرش داوطلبان در مقطع افسری به منزله استخدام رسمی آن ها می باشد. لازم به ذکر است که جذب خواهران در رشته های انتظامی بیشتر به صورت درجه داری انجام می گیرد.

همان گونه که بازه زمانی خاص و یکسانی جهت ثبت نام در آزمون ورودی و یا اطلاع از رشته های ارائه شده در این دانشگاه ها وجود ندارد، زمان اعلام نتایج نهایی آزمون ورودی آن ها نیز متغیر می باشد چرا که هر کدام روند جداگانه ای را جهت اطلاع رسانی به دانشجو در پیش می گیرند. توجه داشته باشید که این نتایج در بازه زمانی اعلام شده از طریق سایت، تماس تلفنی یا به صورت پیامک، به اطلاع شرکت کنندگان می رسد.

کدام رشته ها در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر نشده اند؟

انتخاب رشته

پس از آن که نتایج کنکور داوطلبان مشخص شد، حال نوبت به مهم ترین مرحله آن یعنی انتخاب رشته کنکور برای دانشگاه های سراسری و آزاد می رسد. بر خلاف تصور متقاضیان، تمام رشته های ذکر شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور قید نمی شوند که این شرایط شامل کد رشته های ارائه شده توسط دانشگاه های تحت نظارت ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و دانشگاه امام صادق (ع) می شوند.

 رشته های تحصیلی در این دانشگاه ها بیشتر حوزه های علوم انسانی،‌ فنی و مهندسی، علوم پایه‌‌ و علوم دفاعی را در بر می گیرند. دانشگاه های افسری و نظامی اسامی رشته های ارائه دهنده خود را به شیوه های متفاوت تر در اختیار داوطلبان قرا می دهند. از آن جایی که تمام رشته های ارائه شده در این مراکز آموزشی دارای مرحله مصاحبه می باشند‌، داوطلب بایستی در مرحله گزینش خود به صورت حضوری علاقه مندی خود را نسبت به انتخاب رشته های موجود اعلام نماید که این مورد برای دانشگاه امام صادق (ع) متفاوت است.

از همین رو، داوطلبان باید به این امر توجه داشته باشند که علاوه بر اعلام علاقه مندی خود جهت تحصیل در این دانشگاه،  هنگام تکمیل فرم ثبت نام بایستی در سایت رسمی دانشگاه امام صادق (ع) نیز فرآیند نام نویسی خود را انجام دهند.

لازم است بدانید که ظرفیت دانشگاه های افسری مشخص نمی باشند اما داوطلبان تحصیل در دانشگاه های امام صادق (ع) و علوم اسلامی رضوی می توانند با مراجعه به سایت رسمی این دانشگاه ها، از ظرفیت پذیرش افراد در رشته های مختلف با خبر شوند.

اطلاع رسانی ها چگونه انجام می شود؟

ب نقل از ایران مشاوره اعلام نتایج دانشگاه های خاص معمولا از طریق نتایج انتخاب رشته کنکور اعلام نمی شود.اطلاع رسانی دانشگاه های زیر نظر ارتش، سپاه و نیروی انتظامی به علاوه دانشگاه های امام صادق(ع) و علوم اسلامی رضوی جهت ثبت نام و پذیرش دانشجویان، از روش های مختلف صورت می گیرد، مثلا داوطلبان برای تحصیل در دانشگاه امام صادق و علوم اسلامی رضوی می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی آن ها، از لیست رشته های ارائه شده و زمان نام نویسی با خبر شوند. اما برای سایر دانشگاه ها نیز این روش متغیر می باشد و گاها ممکن است از طریق تماس تلفنی، مراجعه حضوری و یا اطلاعیه های منتشر شده در سایت، جزئیات پذیرش در برخی رشته ها اعلام شود به طور مثال :

  • ثبت نام در دانشگاه امام حسین فقط به صورت حضوری و با مراجعه به هسته های گزینش سپاه انجام می شود.
  • اطلاع رسانی دانشگاه های زیر نظر ارتش از طریق تماس تلفنی یا وبگاه رسمی آن ها صورت می پذیرد.
  • دانشگاه های زیر نظر نیروی انتظامی نیز معمولا از طریق تماس تلفنی و یا ارسال پیامک اطلاع رسانی های مربوط به جذب دانشجو را اعلام می نمایند.

نتیجه: در آخر لازم است بدانید که 85 درصد رشته های تحصیلی از طریق ثبت نام دانشگاه بدون کنکور ارائه می شوند اما چنین چیزی برای دانشگاه های ذکر شده در این مقاله صدق نمی کند. درست است که این دانشگاه ها فرآیند جذب دانشجو را از طریق کنکور سراسری انجام نمی دهند، اما قبولی در آزمون ورودی آن ها علاوه بر کسب نمره قابل قبول در مصاحبه و سایر مراحل گزینش، شرط تحصیل علاقه مندان می باشد. نکته قابل توجه آن است که دوره تکمیل ظرفیت برای کد رشته های ارائه شده در دانشگاه های زیر نظر سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز