آردوینو چیست ؟ معرفی کامل پلتفرم آردوینو Arduino

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۱۲:۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۰۷۸۱۷۶
آردوینو چیست ؟ معرفی کامل پلتفرم آردوینو Arduino
در این مقاله به معرفی آردوینو میپردازیم. برد آردوینو چند سالی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آردوینو در بین دانشجو ها ، دانش آموزان ، مهندسان و … محبوب است و برای پروژه های متفاوت استفاده می‌شود. سایت الکترونیک آیرنکس یکی از بهترین مراجع در زمینه آموزش آردوینو است.

در این مقاله به معرفی آردوینو میپردازیم. برد آردوینو چند سالی است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. آردوینو در بین دانشجو ها ، دانش آموزان ، مهندسان و … محبوب است و برای پروژه های متفاوت استفاده میشود. این برد های آماده در نسخه های متفاوت عرضه میشوند و هر کدام دارای ویژگی ها خاصی هستند. اکثر پروژه های آردوینو با برد آردوینو Uno ایجاد میشوند. به دلیل طراحی سخت افزاری و محیط برنامه نویسی ساده آن ، حتی برای افرادی که در زمینه الکترونیکی یا علوم رایانه ای تخصص ندارند استفاده از Arduino آسان است. سایت الکترونیک آیرنکس یکی از بهترین مراجع در زمینه آموزش آردوینو است.

آردوینو چیست؟

آردوینو یک پلت فرم الکترونیکی منبع باز است. آردوینو که در ایران بعضی آن را آردینو یا آرداینو تلفظ میکنند مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار با کاربرد بسیار آسان است. برد های آردوینو می توانند ورودی ها را بخوانند (مثلا اطلاعات سنسور ها و ..) و آن را به یک خروجی تبدیل می کنند مثلا موتور را فعال می کنند ، LED را روشن می کنند ، چیزی را به صورت آنلاین منتشر می کنند یا … با ارسال مجموعه ای از دستورالعمل ها به میکروکنترلر روی برد ، می توانید به برد خود بگویید که چه کاری انجام دهد. برای این کار از زبان برنامه نویسی آردوینو و از نرم افزار آردوینو (IDE) استفاده می کنید.

در سایت آیرنکس دوره ای برای یادگیری حرفه ای آردوینو تدارک دیده شده است که میتوانید در آن دوره ثبت نام کنید و به یک غول برنامه نویسی آردوینو تبدیل شوید.

آردوینو Arduino

طی سالهای گذشته آردوینو مغز هزاران پروژه بوده است ، از پروژه های ساده روزمره تا پروژه های صنعتی و پیشرفته. آردوینو به واسطه ویژگی های فراوان خود توانسته است یک جامعه جهانی از سازندگان، مهندسان، دانشجویان، علاقمندان، برنامه نویسان و … را به خود جذب کند و با جذابیت های فراوان خود، محبوبیت فراوانی در دنیا و از جمله ایران کسب کند.

آردوینو در انستیتوی طراحی تعامل Ivrea به عنوان ابزاری آسان برای نمونه سازی سریع و با هدف یاد دهی به دانش آموزان بدون سابقه الکترونیک و برنامه نویسی متولد شد. هیئت مدیره آردوینو به محض دسترسی به جامعه گسترده تر ، سازگاری با نیاز ها و چالش های جدید را آغاز کرد و پیشنهاد خود را از صفحه های 8 بیتی ساده به محصولات کاربردهای اینترنت اشیا ، پوشیدنی ، چاپ سه بعدی و محیط های امبدد متمایز کرد. تمام برد های آردوینو کاملاً منبع باز هستند و به کاربران امکان می دهند تا به صورت مستقل آنها را بسازند و در نهایت آنها را با نیازهای خاص خود سازگار کنند. این نرم افزار نیز منبع باز است و از طریق کمک کاربران در سراسر جهان در حال رشد است.

ساعت باینری با آردوینو

ساعت باینری زمان را طبق اصول باینری نشان می‌دهد، ساعت، دقیقه و ثانیه در سه ستون با چهار سطر نشان داده می‌شود،مطابق شکل سطر اول رقم 1، سطر دوم 2، سطر سوم 4، و سطر آخر رقم 8 است، ستون سمت چپ رقم دهگان و ستون سمت راست رقم یکان را نشان می‌دهد که با جمع ارقام هر ستون و جمع بندی آن‌ها با هم عدد ساعت، دقیقه و ثانیه به دست می‌آید.

در سایت آیرنکس پروژه ساخت ساعت باینری با آردوینو قرار داده شده است. ساعت باینری یک نوع ساعت است که از چند ال ای دی برای نمایش ساعت، دقیقه و ثانیه استفاده میکند. " نحوه خواندن ساعت باینری " در سایت آیرنکس irenx.ir به طور کامل توضیح داده شده است. ما نحوه خواندن و کارکردن با این ساعت را توضیح میدهیم و در نهایت آن را با استفاده از آردوینو میسازیم.

آردوینو Arduino

ساعت باینری با استفاده از ال ای دی ها، اعداد باینری ساعت، دقیقه و ثانیه را نمایش میدهد و شما با اندکی دانش در مورد اعداد باینری میتوانید به سرعت این ساعت ها را رمزگشایی کنید. این پروژه یکی از پروژه های جذاب آردوینو است که میتواند تا مدت زمان زیادی شما و اطرافیانتان را شگفت زده کند.

برنامه نویسی آردوینو چگونه است؟

اردوینو یک زبان برنامه نویسی رایگان می باشد. اردوینو از نظر برنامه نویسی شباهت زیادی به زبان C++ دارد. نکته جالب دیگر در مورد این نرم افزار help و آموزش واضح و روان در داخل خود برنامه می باشد. همچنین در قسمت مثال ها (example) نمونه پروژه های برنامه نویسی شده آماده نیز برای راهنمایی بیشتر کاربران وجود دارد.

آردوینو (به انگلیسی: Arduino) یک پلتفرم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متن‌باز است. پلتفرم آردوینو شامل یک میکروکنترلر تک‌بردی متن‌باز است که قسمت سخت‌افزار آردوینو را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، پلتفرم آردوینو یک نرم‌افزار آردوینو IDE که به منظور برنامه‌نویسی برای بردهای آردوینو طراحی شده‌است و یک بوت لودر نرم‌افزاری که بر روی میکروکنترلر بارگذاری می‌شود را در بر می‌گیرد. پلتفرم آردوینو به منظور تولید سریع و ساده پروژه‌های سخت‌افزاری تعاملی و ساخت وسایلی که با محیط تعامل داشته باشند طراحی شده‌است، البته بردهای آردوینو اهداف آموزشی را نیز دنبال می‌کنند.

کد آردوینو با استفاده از نرم افزار آردوینو نوشته می شود، اسکچ خوانده می شوند. این اسکچ ها یا همان کد های آردوینو در قسمت ویرایشگر متن مانند پنجره edit در نرم افزار متلب نوشته می شوند و با پسوند ino ذخیره می شوند. این مسئله قابلیت هایی را برای کپی، کات یا حتی سرچ کردن متن فراهم می کند. بعد از انجام عملیات ذخیره، Export انجام می گیرد. در این زمان ناحیه پیام نتیجه بارگذاری کد را نشان میدهد همچنین میتوان خطا های موجود در کد را در آن قسمت مشاهده کرد.

به طور کلی کد های آردوینو به دوسته کلی تقسیم می شود. Void Setup و Void Loop. در Void Setup مقدار دهی اولیه انجام میشود و در Void Loop کد ها به صورت بی نهایت تکرار میشوند.

برای یادگیری آردوینو، کمک میخواهید؟

در صورت عضویت در سایت آیرنکس ( irenx.ir ) میتوانید از امکانات بهتری برخوردار شوید. سعی شده است انواع پروژه های آردوینو اعم از ساده و حرفه ای را در سایت قرار دهیم. وبسایت کاملا فعال است و همیشه در حال قرار دادن جدید ترین پروژه های Arduino برای کاربران هستیم. همچنین در صورتی که تمایل به آموزش های پروژه محور این قسمت ندارید، میتوانید در بخش آموزش آردوینو سایت به طور کامل و از ابتدا برنامه نویسی با Arduino را فرا بگیرید.

آردوینو Arduino

وبسایت آیرنکس موظف به پاسخگویی به سوالات شما است. میتوانید سوالات خود را در زمینه طراحی مدار ، سورس کد پروژه و … از طریق نظرات هر پروژه یا انجمن بپرسید. و یا به صورت خصوصی با تماس با ادمین در میان بگذارید. ادمین در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ خواهد داد. همچنین در سایت آیرنکس علاوه بر آردوینو، رزبری پای و اینترنت اشیا و انواع موارد دیگر در زمینه پروژه های امبدد آموزش داده خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز