انواع پرده های قابل استفاده در دکوراسیون منزل

۱۳۹۹/۰۸/۱۷ - ۱۳:۵۴:۰۱
کد خبر: ۱۰۸۳۹۳۰
انواع پرده های قابل استفاده در دکوراسیون منزل
اگر می خواهید در خانه، آشپزخانه، اتاق کودک و سالن پذیرایی خود تغییری ایجاد کنید، می توانید از انواع پرده برای دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، پرده مهم ترین جزء در هر خانه ای است و نقش مهمی در طراحی داخلی خانه دارد. معمولاً زمانی که صحبت از دکوراسیون منزل می شود اولین چیزی که به ذهن مان می رسد، مبلمان و لوستر و ... است. اما فراموش نکنید که پرده یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی است. بنابراین اگر می خواهید در خانه، آشپزخانه، اتاق کودک و سالن پذیرایی خود تغییری ایجاد کنید، می توانید از انواع پرده برای دکوراسیون داخلی منزل استفاده کنید.

شاید تغییر پرده ها خیلی به چشم نیاید، با این حال سبب زیباتر شدن فضای منزل و تغییر روحیه افراد می شود. بنابراین بهتر است که هر سال پرده ها بر حسب مد جدید عوض شوند. برای اینکه بتوانید از پرده های زیبا و جدیدترین مدل های سال برای دکوراسیون منزلتان استفاده کنید، ابتدا باید بدانید چه سبکی از پرده برای فضای مورد نظرتان مناسب است.

در ادامه انواع پرده ها برای دکوراسیون منزل را به شما معرفی می کنیم.

پرده های جدید و کلاسیک:

در سال جاری یعنی سال 2020 طراحان پرده به جای استفاده از مواد مصنوعی در ساخت پرده از مواد طبیعی مانند ابریشم، کتان، ساتن و پنبه استفاده کردند. با وجودی که پارچه های کتان زود چروک می شوند با این حال در اثر استفاده طولانی درخشندگی خود را از دست نمی دهد و همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و به روز می مانند. پرده های پارچه ای نخی و کتانی به دلیل اینکه نور خورشید را با حداقل شدت به فضای منزل وارد کنند، از پلی استر ساخته می شوند.

پرده های ساتن و ابریشم زیبایی بسیاری به فضای منزلتان می بخشد و می توانید متناسب با دکوراسیون منزل از انواع پرده های ساتن و ابریشم استفاده کنید. علاوه بر آن اگر می خواهید منزلتان جلوه ای مجلل تر و لوکس تر داشته باشد می توانید از انواع پرده های مخمل و کاموا و نمد به صورت مات و یا براق استفاده کنید.

 با اینکه پرده های پارچه ای رتبه بیشتری از لحاظ استفاده در میان مردم دارد، اما پرده های حصیری نیز جزو ترند های مشهور به حساب می آیند. مخصوصاً که این پرده ها به دلیل سادگی قابل استفاده در سبک های مختلف دکوراسیون داخلی منزل هستند و زیبایی خاصی به محیط می بخشند.

همچنین در سال 2021 پرده هایی مد می شوند که دارای رنگ های خالص هستند و در کنار دیوارهایی با رنگ های شنی، رنگ های ملایم و رنگ بژ ترکیبی بسیار جذاب از زیبایی و مدرنیته می سازند.

پرده های ژاپنی:

از آنجا که این پرده ها به درهای کشویی شبیه هستند و به سهولت باز و بسته می شوند، برای اتاق کودکانتان مناسب به نظر می رسند. همچنین این پرده ها باعث جلوگیری از عبور نور طبیعی نمی شوند و قابلیت بالایی در عبور نور دارند اما شدت تابش نور خورشید را کاهش می دهند و به این ترتیب نوری که بدین وسیله وارد فضای خانه می شود، افراد ساکن در منزل را نمی آزارد.

پرده های فرانسوی:

اگر دوست دارید فضای منزلتان زیبا و لوکس باشد می توانید از انواع پرده های فرانسوی در دکوراسیون منزلتان استفاده کنید. پرده فرانسوی که به آن پرده والان دار می گویند زیباترین سبک کلاسیک است. به دلیل حجم زیادی که این پرده ها دارند مناسب اتاق های کوچک نیستند و بیشتر برای اتاق های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. مکانیسم این پرده ها به گونه ای است که دارای چین های منظم است و به همین دلیل برای سالن های بزرگ بسیار مناسب است و جلوه زیبایی به فضا می بخشد.

پرده های آسیایی:

در بین پرده های مدرن، پرده های آسیایی تنها پرده هایی هستند که در ترکیب با والان به کار می روند و یکی از سبک های به روز و زیبا را می سازند. این پرده ها که به رنگ طلایی و دارای حاشیه های زیبا هستند و با نقش های زیبا تزیین شده اند، جلوه ای همچون یک عمارت سلطنتی به منزلتان می بخشند.

پرده های سنتی:

انواع پرده های سنتی با چین های عمودی و افقی، همچنان در دنیای مد پرده چایگاه خود را حفظ کرده اند. این پرده ها همچون سال های گذشته دارای محبوبیت اند و طرفداران خود را دارند. نصب پرده با طرح های گلدار باعث ایجاد حس تازگی و لطافت در دکوراسیون منزل می شود.

از آنجا که در سال 2020 تنوع سبک و طرح و رنگ و نقش در پرده ها بسیار بالا است به راحتی می توانید بهترین آن را متناسب با دکوراسیون منزلتان استفاده کنید. برای اینکه بدانید چه پرده ای برای چه فضایی مناسب است، پیشنهاداتی را برای هر کدام از فضاهای منزل به شما ارئه می دهیم.

اتاق پذیرایی:

این اتاق یکی از اتاق های مهم در هر خانه ای است و معمولاً برای میهمان استفاده می شود. برای اینکه این اتاق ظاهری زیبا داشته باشد باید از پرده های زیبا و متناسب با سبک دکوراسیون اتاق پذیرایی استفاده کرد. استفاده از پرده های فرانسوی، اتریشی و پرده هایی با جنس مخمل و ابریشم گزینه مناسبی برای سالن پذیرایی است.

اگر در سالن پذیرایی تان اشیاء دکوری بسیاری دارید و یا اینکه رنگ دیوارهای اتاق روشن است بهتر است از پرده هایی با رنگ های روشن مانند سفید، شیری، وانیلی و یا نباتی استفاده کنید. در صورتی که دیوارهای سالن پذیرایی دارای کاغذ دیواری های نقش برجسته است، لازم است که از پرده های تک رنگ استفاده کنید.

اتاق نشیمن:

اگر یک اتاق نشیمن ساده دارید و روکش مبل ها ساده و بدون نقش است، بهتر است از پرده های طرح دار استفاده کنید. همچنین اگر اتاق نشیمن فضای کوچکی دارد بهتر است از پرده های کوتاه تر استفاده کنید اما اگر اتاق نشیمن بزرگ است می توانید از انواع پرده های جدید و بلند و چند لایه استفاده کنید.

اتاق خواب:

از آنجا که این اتاق محل استراحت است دکوراسیون آن اهمیت بسیاری دارد و باید به آن خیلی توجه کرد. استفاده از پرده هایی با رنگ های ملایم و هم خانواده انتخاب مناسبی برای این اتاق است. مثلاً رنگی مانند آبی و سبز و رنگ هایی از این قبیل. علاوه بر آن باید از پرده هایی برای اتاق خواب استفاده کنید که پارچه آن زود تمیز شود و گرد و غبار را زیاد جذب نکند.

اتاق خواب کودک:

اتاق کودک نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید از پرده هایی برای اتاق استفاده شود که به خوبی نور خورشید را کنترل کند و مانع از تابش بیش از حد آن شود و یک فضای آرام برای کودک به وجود بیاورد. استفاده از پرده های روشن و رنگارنگ برای کودک مناسب تر است. همچنین انواع پرده های تصویری با عکس حیوانات و شخصیت های کارتونی و ... در بازار موجود است که می توانید برای اتاق کودک خود تهیه کنید.

 آشپزخانه:

آشپزخانه مکانی است که افراد خانه بیشتر وقت خود را در آنجا می گذرانند. همچنین در این مکان همیشه پخت و پز انجام می شود و فضای آن چرب و مرطوب است. بنابراین باید از پرده ای در این فضا استفاده شود که به راحتی قابل شستشو و در عین حال با دوام باشد.

پرده های کتان که مقاومت بالایی دارند و از نظر شستشو هم راحت هستند، در سال 2020 وارد دنیای مد شدند. این پرده ها گزینه مناسبی برای آشپزخانه هستند. البته به یاد داشته باشید که برای آشپزخانه باید از پرده های کوتاه استفاده کنید. در عین حال اگر می خواهید فضای لوکستری به آشپزخانه تان بدهید می توانید از پرده های حاشیه دار استفاده کنید.

نکته ای که این روزها طراحان دکوراسیون داخلی به آن توجه ویژه ای نشان می دهند، استفاده از انواع پرده های ساده و پرهیز از پرده هایی با طرح های شلوغ است. می توانید برای اینکه پرده ها زیباتر جلوه کنند، با یراق و روبان آنها را تزیین کنید.

چوب پرده:

چوب پرده هم نقش بسیاری در زیبایی پرده ایفا می کند و باید به درستی انتخاب شود تا زیبایی پنجره دو چندان شود. چوب پرده ها نیز انواع مختلفی دارند و از برخی جهات با هم متفاوتند. مانند:

  • شکل ظاهری
  • نحوه نصب: بر روی دیوار، بر روی سقف
  • جنس: چوبی، پلاستیکی، فلزی، شیشه ای و ...

چوب پرده های پلاستیکی ارزان تر و کاربردی تر هستند و در اندازه، شکل و رنگ های مختلف موجود است و قابل نصب بر روی دیوار و سقف می باشد. چوب پرده های فلزی زیبا و با دوام و برای هر نوع دکوراسیون داخلی مناسب است.

چوب پرده های چوبی بسیار زیبا هستند و هیچگاه از مد نمی افتند. با دوام هستند و می توان گفت با هر نوع دکوراسیونی هارمونی دارند. نوع چوبی چوب پرده ها ممکن است دارای سطح صاف و یا آجدار باشند. برخی مواقع نیز در ترکیب با چرم و شیشه و فلز ساخته می شود که ترکیبی بی نظیر می سازد و یکی از زیباترین و شیک ترین نمونه های امروزی است.

اکسسوری های پرده:

برای دکوراسیون منزل، لوازم دکوراتیو بسیاری وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. برخی از لوازم علاوه بر اینکه جنبه دکوری و تزیینی دارد، قابل استفاده نیز هست. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب هر نوع اکسسوری ابتدا به کاربرد آن توجه کنید.

یکی از اکسسوری هایی که می توانید برای دکوراسیون منزل از آن استفاده کنید، جمع کننده پرده است که در مدل های متنوع بسیاری موجود است و به راحتی می توانید مدل دلخواه و مناسب را انتخاب کنید. جمع کننده های پرده ممکن است بندی، حلقه ای و ... باشند.

یکی دیگر از اکسسوری ها که تأثیر بسیاری در زیبایی پرده دارد، یراق آلات پرده است که به کمک آنها می توان چین های منظم به پرده داد. علاوه بر آن می توان با کمک یراق های حاشیه ظاهری زیباتر و شکیلتر به پرده داد.

البته سعی کنید در استفاده از لوازم تزئینی پرده زیاده روی نکنید و حد اعتدال را نگه دارید. در غیر اینصورت پرده از حالت سادگی خارج می شود و زیبایی چندانی نیز ندارد.

رنگ پرده مد سال 2020:

معمولاً تنوع رنگ در پرده ها بسیار بالاست. رنگ های خنثی هیچوقت از مد نمی افتند و برای سبک های دکوراسیون کلاسیک بسیار مناسب است. برای اینکه فضای اتاق نشیمن چشم نواز و دلپذیرتر باشد می توانید از رنگ های زیتونی، قهوه ای و بژ استفاده کنید. رنگ های سیاه و سفید نیز در ترکیب با یکدیگر بسیار زیبا می شوند و اهمیت بسیاری در دکوراسیون دارند.

رنگ محبوب سال برای انواع پرده، طیف های مختلفی از رنگ سفید مانند آبی کمرنگ، وانیلی و شیری است. البته بهتر است رنگ های روشن به صورت تک رنگ و خالص استفاده نشوند و در ترکیب با رنگ های متناقض به کار بروند.

پرکاربردترین نوع پرده، پرده های فرانسوی هستند که با استفاده از آنها می توانید فضایی زیبا و عاشقانه خلق کنید. استفاده از پرده های فرانسوی به شما کمک می کند تا یک اتاق با نورپردازی مناسب داشته باشید. حتی می توانید قسمتی از مسیر عبور نور را مسدود کنید تا نور از آن قسمت به فضا داخل نشود و بقیه قسمت ها را آزادانه رها کنید تا نور به صورت پراکنده وارد فضا شود.

می توانید از انواع پرده های فرانسوی با رنگ سفید و یا با طرح شکوفه های ریز برای این منظوراستفاده کنید. هر چند پرده های ترند امسال پرده های دو رنگ هستند.

مد دیگر پرده، ترکیب کردن انواع پرده با یکدیگر است. مثلاً پرده زبرا یا کرکره ای را با پرده کلاسیک ترکیب می کنند که برای اتاق پذیرایی بسیار ایده آل است. با این کار سختی و ظرافت در هم آمیخته می شوند و ترکیبی زیبا خلق می کنند. همچنین استفاده از پرده زبرا به شما کمک می کند تا یک دکوراسیون مدرن داشته باشید.

بررسی و معرفی مدل های متنوع پرده در دکوراسیون داخلی

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، پرده ها نقش اساسی در طراحی داخلی منزل دارند و از اصلی ترین اجزای دکوراسیون منزل است. تنوع پرده ها بسیار زیاد است به طوری که می توانیم برای هر فضایی پرده ای متفاوت و خاص داشته باشیم. در ادامه به معرفی مدل های مختلف پرده می پردازیم.

پرده کرکره ای

پرده کرکره ای خود شامل چند نوع مختلف است. مانند:

  • کرکره رولی: بیشتر در اتاق خواب، آشپزخانه و حتی مغازه استفاده می شود.
  • کرکره آلومینیومی: این پرده از جنس فلز آلومینیوم ساخته شده و در گذشته خیلی در خانه مورد استفاده نبوده است. اما اکنون که این پرده ها در طرح و رنگ های متنوع موجود می باشند، در خانه ها بیشتر استفاده می شوند. از این مدل پرده بیشتر در اتاق خواب، آشپزخانه و گاهی در اتاق نشیمن نیز استفاده می شود. این پرده بسیار سبک است و نصب و تمیز کردن آن نیز بسیار آسان است.
  • کرکره چوبی: یکی از قدیمی ترین انواع پرده های کرکره است. این نوع پرده از لحاظ قیمت بسیار به صرفه است و دارای تنوع بسیاری است، به گونه ای که با هر رنگ و هر نوع جنسی قابل دسترسی است.

پرده زبرا یا دبل رول

محصول ترکیب دو پرده کرکره و شید رول است و از دو لایه توری و پارچه ای که به طور موازی بر روی هم قرار می گیرند، تشکیل شده است. تنوع طرح و رنگ در پرده های زبرا بسیار زیاد است و همچنین از دوام طولانی برخوردار است. به همین دلیل دارای محبوبیت زیادی است و در دکوراسیون داخلی بسیار استفاده می شود. این پرده دارای دو مکانیسم دستی و برقی است که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

پرده لوردراپه یا عمودی

 پرکاربردترین انواع پرده ها است و فروش بالایی دارد. زیبایی فراوان این پرده باعث شده تا از آن حتی در محیط های اداری هم استفاده کنند.

پرده شید

همان پرده رولی است و معمولاً به سمت بالا و دور یک میله جمع می شود. پرده شید به وسیله زنجیری که در یک طرف آن قرار دارد باز و بسته می شود.

پرده کریستالی

یک مدل لاکچری، مجلل و بسیار شیک است. با توجه به اسمی که دارد مشخص است که این پرده از قطعات تراش خورده کریستال تشکیل شده است. این پرده بیشتر جنبه تزیینی دارد و معمولاً از آن برای جدا کردن قسمت های مختلف خانه استفاده می کنند. همچنین به دلیل زیبایی که دارد برای تزیین سالن های عروسی نیز کاربرد فراوانی دارد. تنوع این پرده از لحاظ رنگ و ابعاد بسیار زیاد است و با هر رنگی که بخواهید می توانید آن را تهیه کنید. هر چند دو رنگ سفید و بژ آن از زیبایی بیشتری برخوردارند.

پرده پانچ

این مدل پرده یکی از مدل های زیبای پرده است که از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار دارد و هیچگاه از مد نمی افتد. در گذشته از این پرده به عنوان درب کمد و یا در سرویس بهداشتی استفاده می کردند. اما این روزها به دلیل زیبایی که دارد به یکی از شیک ترین مدل های پرده تبدیل شده است.

پرده پانچ از تنوع بسیاری برخوردار است و در طرح های گوناگون مانند طرح داماسک، سنتی، گلدار و طرح خط نستعلیق موجود است. حتی می توانید به صورت سفارشی، طرح و عکس دلخواه خود را بر روی پانچ تصویری چاپ کنید.

پرده پلیسه ای

طراحی دوخت این پرده به گونه ای است که در قسمت بالای پرده، چند پلیسه در کنار هم ایجاد می کند. پرده پلیسه انواع گوناگونی مانند پلیسه کراواتی، پانچی، جعبه ای و ... دارد.

پرده والان دار

والان در واقع یک عضو تزیینی برای پرده محسوب می شود که در قسمت بالای پرده قرار می گیرد و در مدل های بسیار متنوع دوخته می شود.

پرده های پارچه ای

انواع پرده های پارچه ای شامل پرده توری، گیپور، کتان، مخمل و ... می باشد که می توانید با توجه به سلیقه خود هر کدام از آنها را تهیه و استفاده کنید.

پرده توری

این پرده که از جنس تور است بسیار زیبا و ظریف است. پرده توری از گذشته تا کنون همچنان پر طرفدار است و  مخصوصاً در مناطق گرم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما به دلیل اینکه حریم شخصی را به طور کامل حفظ نمی کند با آستری استفاده می شود.

پرده کتان

یکی از پر طرفدارترین پرده هاست و از پارچه پنبه ای دوخته می شود. تنوع طرح و رنگ این پرده در بازار بسیار زیاد است.

پرده گیپور

مانند پرده توری ظریف است و از پارچه گیپور دوخته می شود. گیپور که یک پارچه فرانسوی است، از طرح های برجسته تشکیل شده است و ظاهری بسیار شیک و سلطنتی دارد. انواع پرده گیپور در محیط های کلاسیک و همچنین اتاق های پذیرایی به کار می روند.

پرده مخمل

اگر می خواهید منزلتان ظاهری لوکس داشته باشد می توانید از پرده مخمل استفاده کنید. این پرده بسیار گران قیمت است و برای یک فضای کلاسیک و همینطور اتاق پذیرایی بسیار مناسب است.

نظر شما