کیت های استخراج RNA ویروسی یکتا تجهیز آزما جهت ویروس کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۳:۰۱:۰۴
کد خبر: ۱۰۹۲۹۰۰
کیت های استخراج RNA ویروسی یکتا تجهیز آزما جهت ویروس کرونا
یکتا تجهیز آزما، نمایندگی انحصاری کیت های استخراج RNA ویروسی جهت ویروس کرونا را در اختیار دارد. برای تهیه تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه کنید. یا با شماره 021-40777399 تماس بگیرید.

به گزارش برنا، در حال حاضر و در دنیایی که با ویروس جدیدی به نام کرونا دست و پنجه نرم می کند. کیت های استخراج RNA ویروسی یکی از مهم ترین ابزارهایی‌ است که میتواند نقش تعیین کننده در حفظ سلامتی و نجات جان افراد داشته باشد. این ویروس که عامل بیماری کووید-19 شناخته شده، یکی از هفت ویروس خانواده کرونا ویروس می باشد. که قابلیت سرایت از انسان به انسان را دارد.

اما چرا آن را کرونا می نامند؟ کرونا در لغت، «تاج» معنی می شود. خانواده این ویروس ‌ها به خاطر ظاهرشان در زیر میکروسکوپ الکترونی هستند. مولکول ‌هایی پروتئینی و گل ‌میخ ‌مانندی که در سطح ذرات ویروسی قرار دارند. که ظاهری شبیه به تاج به آن می ‌دهند.

تا چندی پیش روش تشخیصی ویروس ها بسیار اندک بود. اما در حال حاضر و با توجه به پیشرفت هایی که در علم و تکنولوژی رخ داده، با روش های بسیار مختلفی برای آشنایی با ماهیت این ویروس و البته تشخیص آن روبرو هستیم. که از جمله آنها میتوان به کیت استخراج RNA اشاره کرد.

اگر نسبت به این کیت ها آشنایی ندارید، باید بدانید؛ یکتا تجهیز آزما، نمایندگی انحصاری کیت های استخراج RNA ویروسی جهت ویروس کرونا را در اختیار دارد. برای تهیه تنها کافیست به بخش تماس باما مراجعه کنید. یا با شماره 021-40777399 تماس بگیرید. البته در ادامه این مقاله توضیحات کاملی را جهت آشنایی بیشتر با این نوع از کیت های استخراج در اختیار شما قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.

منظور از RNA چیست؟

امروزه در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم، دنیایی که هر لحظه در هر زمینه ای، خصوصا در زمینه علوم ژنتیک در حال پیشرفت می باشد. این تکنولوژی منحصر به فرد که به ماهیت وجودی و سلولی موجودات زنده نفوذ کرده و توانسته تمامی عوامل و مسیرهای آسیب رسان به زندگی بشریت را نه تنها شناسایی کند بلکه با مطالعه و بررسی، قدم هایی نوین و صحیحی را برای جلوگیری بردارد. بنابراین لازم است نسبت به RNA ها که میتوانند با بعضی از بیماری های انسانی  در ارتباط باشند ، بیشتر بدانیم.

مطمئنا در رابطه با DNA شنیده اید. برهیچکس پوشیده نیست که ما انسان ها از DNA مخصوص و منحصر به فردی برخوردار هستیم.

RNA ( آر ان ای ) مخفف ترکیب ریبونوکلئیک اسید است. این نوع از مولکول ها، دارای ترکیبات پیچیده ای هستند که با وزن مولکولی بالا، نقش مهمی را در سنتز پروتئین های سلولی ایفا می کنند. همچنین گاهی اوقات به عنوان جایگزین DNA ، حامل کدهای ژنتیکی در برخی از ویروس ها شناخته می شوند.

RNA (آر ان ای) نیز نوعی از ترکیبات اسیدهای نوکلئیک، مانند DNA است. در مولکول‌های RNA به جای قندهای دئوکسی ریبوز که در ساختمان DNA مشاهده می ‌شود، قندهای ریبوز وجود دارند. مولکول‌ های RNA یکی از ترکیبات اساسی سلول ‌ها به شمار می ‌آیند که در فرایندهای مهمی مانند سنتز پروتئین شرکت می‌ کنند.

قند ریبوز فرم و شکل حلقوی متشکل از 5 کربن و یک اکسیژن دارد. مولکول RNA  از نظر شیمیایی واکنش پذیر است  و اغلب  در معرض هیدرولیز است و به همین علت  همیشه DNA  نسبت به RNA ساختار پایدارتری دارد و مناسب ترین حامل برای کدهای ژنتیکی به شمار می رود.

ساختار سه بعدی این ماکرومولکول های زیستی تک رشته ای منجر به پایداری و نحوه کارکرد این مولکول شده است. در واقع این ساختار سه بعدی منجر به ایجاد تغییرات در قند ریبوز و ‌باز‌های آلی به واسطه آنزیم ها می شود. این تغییرات به سبب آنزیم های سلولی ایجاد میشود که نتیجه آن بوجود آمدن پیوندهای شیمیایی در قسمت هایی از رشته RNA است و حاصل آن پایداری بیشتر در ساختمان RNA  است.

البته همیشه این تغییرات باعث پایداری نمیشود. گاهی بواسطه ی این تغییرات، مولکول آر ان ای ضعیف و ناپایدار شده و به راحتی از بین میرود. امروزه با شناخت ساختار RNA ها، مشخص شده که این مولکول ها میتوانند کاتالیز واکنش ها نیز باشند. یعنی توانایی ایجاد حداقل یک ریبونکلئو پروتئین در قسمت هایی از آر ان ای وجود دارد.

در حال حاضر با پیشرفت علوم و فنون در عرصه ی ژنتیک و زیست فناوری، روش هایی برای بررسی ژنوم بیماری های مرتبط با انسان شناخته شده است.  بسیاری از بیماری هایی که انسان را درگیر میکند منشا ویروسی با عامل RNA virus هستند. مقدمه ی این مطالعه  و شناخت عامل بیماری و مسیر درمان ، استخراج RNA  ویروسی با استفاده از کیت های استخراج RNA می باشد. بهترین روش در استخراج RNA  متد ستونی در این روش است. استفاده از کیت های استخراج RNA  ویروسی به روش  ستونی ، یک متد ساده ، مقرون به صرفه و اقتصادی به شمار می آید.

در ادامه توضیحات کامل تری خدمت شما شرح خواهیم داد.

استخراج RNA

استخراج RNA ویروسی به چه صورت انجام میگیرد؟

ابتدا باید بدانید؛ RNA نوعی رشته منفرد پلیمری است که به راحتی در سلول های زنده قابل مشاهده می باشد. این ماده، توانایی حمل اطلاعات ژنتیکی مهم اورگانیسم برای ادامه حیات را دارا می باشد. از جمله مهم ترین اقداماتی که در تشخیص ویروس کرونا و سایر ویروس ها صورت میگیرد، تایید وجود RNA ویروسی در نمونه گرفته شده از بیمار است. برای این منظور ، نیاز است تا نمونه از مخاط گلو یا بینی بیمار گرفته شده و در آزمایشگاه های مخصوص مورد آزمایش قرار گیرد.

استخراج RNA فرآیندی است که طی آن RNA موجود در یک نمونه هموژنیزه شده سلولی جدا و تصفیه می‌شود. این روش آزمایشگاهی در بیوتکنولوژی، مهندسی ژنتیک و... کاربرد ویژه ‌ای دارد و یکی از پیش نیازهای ضروری در فرآیندهایی همچون PCR و RT-PCR ، و دیگر روش ها به حساب می آید.

ویروس کرونا یک ویروس RNA تک رشته است. برای تشخیص دقیق و حساس ویروس کرونا، RNA  ویروسی باید از نمونه جدا شود. این کار از طریق کیت های استخراج RNA ویروسی صورت می گیرد. هرچند که روش های استخراج دستی و خودکار آن نیز وجود دارد.

در ادامه شما را با آنها آشنا خواهیم کرد:

استخراج RNA ویروس با متد ستونی

کیت های استخراج RNA ویروسی  برای جداسازی دستی سریع RNA  ویروسی از نمونه های گرفته شده از حلق و بزاق دهان طراحی شده اند. بهره گیری از این کیت ها تنها 25 دقیقه به طول خواهد انجامید. پس از آن، RNA جدا شده، به سطح فیلتر چرخشی متصل خواهد شد. RNA ویروسی پس از شستشو، در حجم کمی از آب بدون  RNase از غشا باقی می ماند. این نوع از کیت های استخراج و پروتکل استخراج برای بدست آوردن حداکثر بازده بهینه شده اند. به همین دلیل است که طرفداران زیادی دارند.

شرکت یکتا تجهیز آزما به عنوان نماینده انحصاری کیت های استخراج RNA ویروسی، این امکان را می دهد تا این عملیات با بالاترین کیفیت صورت گیرد.

کارآیی کیت استخراج RNA جهت ویروس کرونا

این نوع از کیت ها مخصوصاً برای شناسایی COVID-19 طراحی شده اند. درواقع بهره گیری از این کیت ها جداسازی RNA ویروسی کووید 19 از مایعات بدن، آن هم بدون سلول را با قالب ستون چرخشی سریع آسان می کند. RNA ویروسی به طور خاص به غشای سیلیس متصل می شود. در حالی که آلودگی ها در جریان عملیات از بین می روند، بازدارنده های PCR نیز مانند کاتیون های دو ظرفیتی و پروتئین ها در دو مرحله کارآمد شستشو کاملاً برداشته می شوند و RNA ویروسی خالص در آب بدون RNase شسته خواهد شد. RNA خالص آماده استفاده در RT-PCR ، یا سایر برنامه های دستی می باشد.

کیت های استخراج RNA چه ویژگی هایی دارند؟

*سریع هستند

 با استفاده از یک قالب ستون چرخشی سریع، کل مراحل کار حدود 20 دقیقه طول می کشد.

* عملکرد بالایی دارند

 عملکرد بهبودی RNA ویروسی به طور کلی بالاتر از 85٪ است

* غیر سمی اند

از هیچ فنول / کلروفرم استفاده نمی شود.

بیماری‌های مرتبط با RNA

باید بدانید درحال حاضر ارتباط بسیار مهم و تاثیرگذاری میان RNA و بسیاری از بیماری های انسانی شناخته شده وجود دارد. درواقع بیماری های بسیار زیادی وجود دارد که منشا آنها RNA virus است. از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

*بیماری ام اس

بیماری ام اس که از آن تحت عنوان بیماری مولتیپل اسکلروزیس نیز یاد می شود، نوعی بیماری گسترش یافته در سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع است. این بیماری در شرایط مختلف مثل بیماری های عفونی، نقص سیستم دفاعی و حتی عوامل محیطی و استرس بروز پیدا می کند. براساس مطالعات گسترده ای که صورت گرفته، برخی از میکرو RNA های موجود در سلول خون و پلاکت های خونی دستخوش تغییر می شوند. همچنین مطالعات نشان داده، حذف این میکرو RNAها در نمونه های حیوانی مبتلا به این بیماری، منجر به تغییرات در شدت نشانه های کلینیکی خواهد شد.

میکرو RNA

از همین رو محققان بر این عقیده اند میکرو آر ان ای ها میتوانند در تنظیم فرآیندهای بیولوژیک بدن نقشی مهم و اساسی ایفا می کنند. نکته قابل توجه اینجاست؛ محققان برای بررسی میکرو RNA ها ( miRNA) از کیت های استخراج میکرو RNA استفاده میکنند. شرکت یکتا تجهیز آزما توانسته این نوع از کیت ها را از کمپانی Favorgen تایوان خریداری کرده و در اختیار محققان کشورمان ایران قرار دهد.

همچنین تاکنون بیماری های مختلفی با عامل میکرو RNA ها مانند انواع سرطان ها، دیابت، بیماری های قلبی عروقی شناسایی شده اند. بعلاوه دیگربیماری های انسانی نیز با عامل ( RNA visrus) مانند سارس، سرماخوردگی، آنفولانزا،  هپاتیت C  و هپاتیت E، فلج اطفال، سرخک و بیماری تنفسی کرونا ویروس 2019 از دیگر موارد آر ان ای ویروس هستند. درحال حاضر با توجه به فراگیر شدن بیماری کووید 19، بهترین گزینه برای شروع بررسی بیماری، کیت استخراج DNA/RNA ویروسی میباشد.

کلام آخر

در این مقاله تا حد امکان در رابطه با کیت های استخراج RNA ویروسی جهت ویروس کرونا، توضیحاتی خدمت شما ارائه داده ایم. حال می دانید که مراحل استخراج با این کیت ها چگونه است و از چه مزایایی برخوردار می باشد. همچنین تهیه این کیت ها از شرکت یکتا تجهیز آزما امکان پذیر می باشد. البته محققان عزیز نیز، میتوانند جهت تامین دیگر محصولات بیولوژی مولکولی به وبسایت شرکت یکتا تجهیز آزما رجوع کنند. اگر هم سوالی ذهن شما را به خود مشغول کرده، توصیه می کنیم به بخش تماس باما مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز