آنچه در یک هفته گذشته بر اقتصاد گذشت؛

دلار عقب نشینی کرد، نفت رکورد زد/ ماجرای ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش/ جزئیات بودجه ۱۴۰۰

۱۳۹۹/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۸:۲۲
کد خبر: ۱۰۹۳۶۵۲
دلار عقب نشینی کرد، نفت رکورد زد/ ماجرای ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش/ جزئیات بودجه ۱۴۰۰
یکی از اتفاقاتی که در یک هفته گذشته روی داد، تاثیر خبر تست موفق واکسن کرونا بر بازارهای اقتصادی بود. از جمله بازار بورس که سبزپوش شد. بر این اساس، شاخص کل بورس که روندی نزولی داشت، در ساعات پایانی آخرین روز معاملات هفته، روندی صعودی به خود گرفت و در حالی که تا رقم یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد کاهش یافته بود به رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید.

به گزارش برنا،در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه شاخص کل با ۱۰ هزار و ۶۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۵۵۱ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۵ هزار و ۱۲۹ واحد رسید. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۵۶ هزار و ۲۲۶ میلیارد ریال انجام دادند.

سرمایه گذاری تامین اجتماعی نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی و در مقابل ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، بانک تجارت و فولاد خوزستان نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند. همچنین سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، بانک تجارت، سایپا، ملی صنایع مس ایران و پالایش نفت بندرعباس نمادهای پربیننده این بازار بودند.

عقب نشینی دلار

اما در همین زمان، قیمت دلار قدری فروکش کرد. بر اساس گزارش ها، شاخص دلار در آستانه ورود به کانال پایین تر قرار گرفت. آنطور که راشاتودی گزارش داده، در حالی که اخبار امیدوارکننده درباره واکسن کرونا در جهان منتشر می‌شود، واحد پول آمریکا در حال ضعیف شدن است. کارشناسان می‌گویند که تمایل تجار برای دارایی‌های پر ریسک در حال افزایش است.

 دلار در برابر سبد ارزهای دیگر با کاهش 0.1 درصدی روبرو بوده و به 92.234 واحد رسید که پایین ترین سطح طی دو سال و نیم سال اخیر محسوب می شود.

نفت رکورد قیمت جدیدی زد

اما نفت هم از این نوسانات غافل نبود. قیمت نفت روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی تحت تاثیر خوش بینی به تاثیر مثبت واکسن کووید ۱۹ روی چشم انداز تقاضا، افزایش یافت و آمار افزایش بالاتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفت. بهای معاملات نفت برنت ۵۴ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۷ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه بیش از چهار درصد صعود کرده بود. هر دو شاخص به بالاترین رکورد از اوایل مارس تاکنون صعود کرده اند و در چهار روز گذشته حدود ۱۰ درصد افزایش داشته اند.  کنند.

ماجرای ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی بوش

اما یکی دیگر از اخبار بحث برانگیز این هفته در حوزه اقتصاد، مساله 420 کانتینر لوازم خانگی بوش بود. این محموله در سال 97 و همزمان با ممنوعیت واردات کالاهای لوکس وارد بندر شهید رجایی شده بود. با این ممنوعیت، واردکننده در دیوان عدالت اداری اقامه دعوی می‌کند و  مجوز ترخیص این کالاها در سال ۹۸ صادر می‌شود.

اما گمرک به رای دیوان اعتراض می‌کند؛ امسال رای نقض حکم اولیه صادر می‌شود و گمرک از ترخیص کالا جلوگیری می‌کند. بعد از اعلام این خبر موضع گیری های مختلفی درباره آن شد. هرچند که ناظر گمرکات هرمزگان از ممنوعیت ترخیص این محموله خبر داد. ابوالفضل اکبرپور گفت ترخیص محموله 420 کانتینری لوازم خانگی خارجی از گمرک شهید رجایی ممنوع شده است.

وی افزود: ممنوعیت ورود این کالاهای خارجی با دستور و رای صادر شده دیروز از سوی دیوان‌ عدالت اداری و دفتر فنی گمرک ایران انجام شده است.  ناظر کل گمرکات هرمزگان گفت: ذکر این نکته ضروری است که ترخیص این گونه از کالاها از حدود 2 ماه قبل ممنوع شده بود چرا که این کالاها در گروه چهار قرار گرفتند بنابراین ترخیص این نوع کالا از بندر شهید رجایی از دو ماه قبل انجام نمی‌شد.

اکبرپور با تاکید بر اینکه این کالاها با ارز نیمایی تامین اعتبار شده‌اند تصریح کرد: ارزش اظهار شده برای این محموله بزرگ لوازم خانگی بر اساس برآورد صورت گرفته 12 میلیون یورو است

جزئیات بودجه 1400

در طول هفته گذشته جزئیات بیشتری هم از لایحه بودجه 1400 مطرح شد. آنطور که برخی رسانه ها عنوان کرده‌اند، قیمت نفت 40 دلاری، افزایش حقوق 25 درصدی کارمندان و ارز 11 هزار تومانی تا حدی قطعی شده است. بر این اساس، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نرخ ارز در لایحه بودجه سال آینده 11 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده و برآوردهای اولیه برای نفت بشکه‌ای 40 دلار است.

دیروز نیز معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه میزان فروش نفت در بودجه سال آینده را 650 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود که با احتساب هر بشکه 40 دلار، میزان فروش نفت ایران در سال آینده نسبت به امسال بیش از 30 درصد کاهش خواهد داشت.

نظر شما
پرونده ویژه