مهاجرت تحصیلی چه فوایدی برای دانشجویان دارد؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۳ - ۰۹:۱۱:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۲۶۲۱
مهاجرت تحصیلی چه فوایدی برای دانشجویان دارد؟
مهاجرت تحصیلی این روزها در میان دانشجویان سراسر دنیا بسیار محبوب شده است.

به گزارش برنا، مهاجرت تحصیلی این روزها در میان دانشجویان سراسر دنیا بسیار محبوب شده است. زندگی در کشوری دیگر، به ویژه کشورهای توسعه‌یافته‌تر تجربه‌ای بی‌نظیر برای نسل جوانی است که رویاهای دور و دراز در سر دارد. اگرچه بسیاری از افراد باور دارند که مهاجرت تحصیلی می‌تواند موجب فرار نخبگان و در نتیجه تضعیف قوای پژوهشی و علمی کشور شود، بسیاری از دستاوردهای علمی بشر توسط دانشجویانی صورت گرفته که در فضایی آکادمیک و رقابت‌جویانه رشد یافته‌اند. مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان فواید بسیاری دارد که موجب محبوبیت این موضوع در میان آن‌ها شده است.

نخستین و شاید مهم‌ترین مزیت مهاجرت تحصیلی، برخورداری از استانداردهای برتر آموزشی و پژوهشی است. کشورهای اصلی مقصد مهاجرت تحصیلی در جهان همچون کانادا، آمریکا، استرالیا، آلمان، هلند و انگلستان همگی از نظام آموزشی پیشرفته‌ای بهره‌مند بوده و پیشتاز پژوهش‌های نوآورانه در حوزه‌های مختلف علمی هستند. مهاجرت تحصیلی به دانشجویان اجازه می‌دهد تا در چنین فضای برجسته علمی بالنده شده و مهارت‌های پژوهشی خود را تقویت کنند. آن‌ها حتی می‌توانند تبدیل به چهره‌ای برجسته در حوزه علمی خود شده و افتخارات بی‌شماری را برای خود و کشورشان به ارمغان بیاورند. چنین فرصتی برای دانشجویان امکان خلاقیت و نوآوری را فراهم آورده و منجر به ظهور مدیران و رهبران موفق خواهد شد. البته تحصیل در کشورهای برتر اروپایی و آمریکایی برای اغلب دانشجویان شامل هزینه‌های هنگفتی شده که بسیاری ممکن است نتوانند از عهده آن‌ها بربیایند. شاید یکی از دلایل محبوبیت اخیر تحصیل در قبرس را بتوان همین مبحث هزینه‌ها دانست. کشور قبرس به دلیل عدم نیاز به ویزا و مدرک زبان تا حجم زیادی در هزینه‌های افراد صرفه‌جویی کرده و حتی شهریه‌های آن نیز بسیار مقرون به صرفه‌است. برخی از افرادی که قصد ورود به دانشگاه‌های برتر جهان را داشته اما از رزومه‌ای قوی برخوردار نبوده و یا امکان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند، می‌کوشند از طریق تحصیل در قبرس و شرکت در برنامه‌های تبادل دانشجو، خود را برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های کانادا، اروپا، استرالیا و آمریکا آماده سازند.

آشنایی با فرهنگ‌های جدید را می‌توان دومین مزیت مهاجرت تحصیلی دانست. تاریخ نشان داده که انسان‌ها از طریق تبادلات میان فرهنگی می‌توانند در رشد و بالندگی فرهنگ خود اثرگذار باشند. همچنین افرادی که با منابع فرهنگی مختلف در ارتباط هستند، شخصیتی خلاق‌ و سازنده پیدا کرده و می‌توانند توانایی‌های حل مسئله را در خود تقویت کنند. مهاجرت تحصیلی برای دانشجویان امکان رویارویی با فرهنگ‌های جدید را فراهم کرده و آن‌ها را با با انواع سبک‌های زندگی آشنا می‌سازد. این شرایط به آن‌ها قدرت درک بهتری نسبت به مسائل مختلف جهان بخشیده و توانمندی‌های شخصیشان را افزایش می‌دهد. کشورهایی که تنوع قومی و فرهنگی بالایی دارند می‌توانند مقصد مناسبی برای دانشجویانی باشند که از آشنایی با فرهنگ‌های جدید لذت می‌برند. تحصیل در استرالیا علاوه بر مزیت‌های عمده آن چون تحصیل در برترین دانشگاه‌های جهان، این امکان را برای دانشجویان فراهم می‌سازد تا در یکی از کشورهای جهان که بیشترین میزان تنوع قومی و فرهنگی را دارد، زندگی کنند. در واقع بافت متکثر جمعیتی استرالیا برای دانشجویان فرصت ویژه‌ای را فراهم می‌کند تا در محیطی چندملیتی با انواع سبک‌های زندگی و هنجارهای فرهنگی روبه‌رو شده و زندگی در چنین فضایی را به دور از تعصبات و کوته‌بینی‌ها بیاموزند.

مهاجرت تحصیلی همواره تنها به صرف علاقه به ادامه تحصیل صورت نمی‌گیرد، بلکه بسیاری از افراد قصد دارند تا از طریق تحصیل بتوانند در موقعیت‌های شغلی بهتر استخدام شوند. در حقیقت فرصت کار در عرصه‌ای بین‌المللی با درآمدی بالاتر و رقابتی بیشتر شاید رویای بسیاری از افراد یک جامعه باشد. اما اخذ اقامت کاری پیش‌نیازهای بسیاری چون سوابق کاری برجسته دارد که اغلب دانشجویان از آن بهره‌مند نیستند. در نتیجه آن‌ها ترجیح می‌دهند تا ابتدا از طریق پذیرش تحصیلی به کشور مورد نظر خود مهاجرت کرده تا امکان استخدام در مشاغل تخصصی آن کشور را به دست آورند. چنین انگیزه‌هایی احتمالا دلیل اصلی رشد تقاضا برای تحصیل در کانادا  در سال‌های اخیر است. کشور کانادا نه تنها از منظر استانداردهای آموزشی یکی از برترین گزینه‌های تحصیل به شمار می‌رود، بلکه از نظر تنوع قومی و فرهنگی نیز مقصد مناسبی برای تمامی افرادی است که خواستار زندگی در جهانی چندفرهنگی هستند. اما شاید بتوان مهم‌ترین دلیل افراد را برای مهاجرت به کانادا، فرصت‌های شغلی بی‌شماری دانست که در اختیارشان قرار می‌دهد. به طور مثال دانشجویان می‌توانند با استفاده از ویزای فارغ‌التحصیلی در مشاغل مختلفی مشغول به کار شده و تجربیات ارزشمندی در این راستا کسب کنند.

مهاجرت تحصیلی مزایای متعددی برای دانشجویان همچون برخورداری از استانداردهای بالای آموزشی، آشنایی با فرهنگ‌های جدید و فرصت کار در عرصه‌ای بین‌المللی را به ارمغان می‌آورد. دانشجویان می‌توانند از طریق مهاجرت تحصیلی توانمندی‌های علمی خود را تقویت کرده و از تجریبات کاری مهمی برخوردار شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز