برنامه ریزی عالی برای کنکور (تجربی، ریاضی، انسانی)

۱۳۹۹/۱۰/۲۷ - ۱۵:۳۱:۱۳
کد خبر: ۱۱۲۱۶۰۲
برنامه ریزی عالی برای کنکور (تجربی، ریاضی، انسانی)
برنامه ریزی در مسیر کنکور برای شما درست مانند چراغ راه عمل می کند که به کمک می کند طبق نقشه راه پیش بروید.

به گزارش برنا، در رابطه با اهمیت مشاوره تحصیلی: راهنمایی و مشورت از کارشناسان موجب می شود که فرد ویژگی و استعداد های خود را بشناسد و در انتخاب آینده شغلی خود تصمیم بهتری بگیرد.

مشاوره تحصیلی باید از اول دبیرستان شروع شود و پیوسته دنبال شود. هدف مشاوره تحصیلی شناسایی استعداد و علایق دانش آموزان و وفق دادن آن با شرایط جامعه است.

برنامه ریزی در کنکور از این جهت اهمیت دارد که در سال کنکور شما با حجم انبوهی از درس ها و مطالب مواجه می شوید که باید به تمامی آن ها مسلط شوید و تسلط شما در این درس ها به قدری بالا باشد که در روز کنکور و در عرض 48 ثانیه هم سوالات را بخوانید هم گزینه ها و هم جواب را پیدا کنید و هم در پاسخنامه علامت بزنید!

به نظر ترسناک و امری نشدنی می رسد اما باید به شما بگوییم که شما به راحتی می توانید به کمک یک برنامه ریزی صحیح و اصولی، از پس غول کنکور بربیایید.

برنامه ریزی در مسیر کنکور برای شما درست مانند چراغ راه عمل می کند که به کمک می کند طبق نقشه راه پیش بروید.

از شروع کردن نترسید بلکه خودتان را برای یک مسیر پر از چالش که ممکن است در میانه راه ناامید شوید، آماده کنید.

همه ساله افراد زیادی در آزمون سرنوشت ساز کنکور شرکت می کنند و بسیاری از افراد موفق می شوند و به رشته و دانشگاه مورد علاقه­شان می رسند؛ پس شما هم می توانید موفقیت خودتان را در کنکور 1400 رقم بزنید.

پس بهتر است با برنامه ریزی کنکور 1400 یک شروع خوب داشته باشید و در طول مسیر بدانید که چه درسی را چگونه و در چه زمانی بخوانید و در چه موقعی مرور کنید؟

ما در این مطلب به شما اصول و ویژگی های یک برنامه ریزی خوب را می گوییم و یک نمونه برنامه ریزی از سایت مرکز مشاوره آویژه به آدرس https://avije.org در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید برای کنکور آماده شوید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

برای مطالعه کنکور 1400 جا مانده­ام؛ چه کنم؟

برای مطالعه برای کنکور نباید فرصت را نامحدود بدانید و باید از همین الان شروع کنید و از زمان باقی مانده نهایت استفاده را کنید و نگران زمان رفته نباشید. ما همراه شما هستیم.

چگونه برای کنکور 1400 استارت بزنم؟

اگر شما در مقطع یازدهم تحصیل می کنید و یا اکنون تصمیم گرفته اید تا برای کنکور 1400 شروع کنید، توصیه می کنیم با استراتژی زیر پیش روید:

به صورت روزانه درس های یازدهم را جدی تر بخوانید؛ چون 30 درصد از منابع کنکور را تشکیل می دهند.

درس های با ضریب بالا را بیشتر بخوانید.

بهترین منابع مطالعاتی را بر اساس سطح علمی و شرایط خودتان و با توجه به زمان باقی مانده، به کمک یک مشاور انتخاب کنید.

اصول برنامه ریزی هفتگی کنکور 1400

زمانی که برای کنکور می خواهید برنامه ریزی کنید، ابتدا باید مدت زمان باقی مانده را به بلوک های زمانی 3 ماهه تقسیم کنید و بعد به برنامه هفتگی تقسیم کنید.

برنامه ریزی هفتگی تقسیم کردن اهداف بلند مدت به کوتاه مدت محسوب میشه و مثل این می مانند که یک پیتزای بزرگ را به تکه های کوچک­تر تقسیم کنید و آن را بخورید. زمانی که برنامه ریزی هفتگی انجام می دهید، هدف هفته را تعیین کنید و بگویید برای مثال این هفته می خواهم 50 ساعت مطالعه کنم؛ این باعث می شود که شما حتی اگر یک روز نتوانید به مطالعه بپپردازید، در طول هفته جبران کنید.

با در نظر گرفتن موارد زیر در مطالعه می توانید یک برنامه ریزی هفتگی پربازده داشته باشید.

  • بهتر است در ابتدای شروع به مطالعه، با ساعت مطالعه کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید.
  • اینکه با ساعت درسی زیاد شروع کنید، تنها دستاوردی که برای شما دارد، زده شدن از مطالعه است.
  • برنامه شما باید انعطاف پذیر باشد و شما را تحت فشار قرار ندهد.
  • در نظر داشته باشید که ممکن است در طول روز شما نتوانید به مطالعه بپردازید و برای همین برنامه شما باید جایگزین داشته باشد.
  • در برنامه ریزی هفتگی شما باید در طول روز هم دروس عمومی داشته باشید و هم دروس تخصصی و ساعتی را برای تست زدن کنار بگذارید.
  • در مطالعه دروس تخصصی و عمومی تعادل را رعایت کنید و در خواندن درس های اختصاصی یا عمومی افراط نکنید.

گام اول مطالعه کنکور 1400

به شما توصیه می کنیم قبل از شروع به مطالعه، لیستی از کتاب ها و مطالبی که باید مطالعه کنید، تهیه کنید و برنامه ریزی خودتان را با توجه به توان خودتان انجام دهید و فراتر از توان خودتان برنامه ریزی انجام ندهید.

برای مثال اگر شما توان مطالعه 4 ساعت در روز دارید، برای 8 ساعت در روز برنامه ریزی نکنید؛ زیرا اگر نتوانید از پس مطالعه 8 ساعت در روز بربیاید، سرخورده خواهید شد و اعتماد به نفسان را از دست خواهید داد.

گام دوم مطالعه کنکور 1400

ساعت مطالعه اختصاص داده شده برای هر درس، باتوجه به ضریب و اهمیت هر درس باشد.

اگر ضریب و اهمیت هر درس را ندانید، ممکن است برای یک درس بی اهمیت، زمان زیادی را صرف کنید و برای یک درس با ضریب بالا، زمان کافی نداشته باشید.

مرحله سوم مطالعه کنکور 1400

یک روز را به یک درس اختصاص ندهید و اگر شما در طول یک روز، 4 درس می خوانید، همه 4 درس را به دروس عمومی اختصاص ندهید و به جای آن دو درس عمومی و اختصاصی بخوانید.

چگونه دروس عقب افتاده را جبران کنیم؟

اگر در طول هفته نتوانستید برنامه را به صورت کامل اجرا کنید، زمانی را در آخر هفته به جبران اختصاص دهید.

اگر شما بدانید مرور تا چه اندازه برای بازدهی مطالعه و کسب رتبه بهتر اهمیت دارد، هرروز تمامی دروس را مرور می کنید!

مرور باعث می شود تا مطالب در ذهنتان تثبیت شود و اگر شما نصف مطالب را بخوانید ولی آن ها را مرور کنید بهتر از این است که تمام مطالب را بدون مرور کردن کردن بخوانید! پس بهتر است آخر هفته را برای مرور در نظر بگیرد.

مطالعه بدون مرور، قصه بدون پایان است.

مرور به روش زیر (که بر اساس منحنی ذهن نوشته شده است) مطالب را در ذهن شما تا روز کنکور تثبیت می کند.

  • مرور اول در پایان همان روز
  • مرور دوم یک روز بعد از مطالعه اول
  • مرور سوم، 3 روز پس از مرور دوم
  • مرور چهارم، یک هفته پس از آخرین مرور
  • مرور آخر هر ماه یک بار!

اما اگر زمان کمی تا کنکور دارید، مرور مطالب مهم حیاتی است و باید دو هفته یک بار مرور کنید.

برنامه ریزی سه ماه آخر کنکور 1400

مهم ترین و سرنوشت ترین بلوک مطالعاتی کنکور، مربوط به 3 ماه آخر کنکور است. کلیدی ترین کاری که می توانید در این دوران برای موفقیت انجام دهید، مطالعه خلاصه نویسی هایتان است و بهتر است در این مدت از تمرین سوال های کنکور سال های پیش غافل نشوید.

برنامه ریزی ماهانه کنکور 1400 در فرصت باقی مانده

اگر تا به الان هیچ مطالعه ای برای کنکور انجام نداده اید، نگران نباشید؛ درست است که زمان زیادی را از دست داده اید اما هنوز زمان خوبی پیش رویتان است!

از شروع ترم دوم، بسیاری از دانش آموزانی که از تابستان برای مطالعه شروع کرده اند، خسته می شوند و جا میزنند و این فرصتی طلایی محسوب می شود تا بتوانید خودتان را به آنان برسانید. پس زمان را از دست ندهید!

سعی کنید از دی ماه تا عید را به مطالعه درس های پر اهمیت اختصاص دهید. مثلا اگر رشته شما تجربی است، بهتر است زیست و شیمی را بیشتر بخوانید و درس هایی مثل ریاضی و فیزیک اگر ضعف دارید یا زمان کافی برای مطالعه ندارید، می توانید به صورت مبحثی بخوانید. یعنی مباحثی را مطالعه کنید که می توانید سوال خیز است!

خلاصه نویسی و نت برداری را فراموش نکنید.

عید فرصت مطالعاتی بسیار طلایی برای شما محسوب می شود تا زمانی که افراد مشغول مسافرت و مهمانی هستند، درس های عقب افتاده خودتان را جبران کنید.

در این مدت خلاصه نویسی هایتان را مرور کنید و سعی کنید به مطالبی که خوانده اید مسلط شوید نه اینکه مطالب بیشتری مطالعه کنید.

در طول تعطیلات عید می توانید تست های کنکور های سال پیش را تمرین کنید و کنکور را برای خودتان شبیه سازی کنید تا در جلسه کنکور استرس نداشته باشید.

از عید تا زمان کنکور بیشتر تست بزنید و برای دروس عمومی که حفظ کردنی هستند تایم بیشتری اختصاص دهید؛ زیرا آسان تر هستند و رتبه شما را می توانند جا به جا کنند.

در طول مطالعه این نکته را در نظر داشته باشید که روش مطالعه در بازدهی مطالعه بسیار مهم است. اصول مطالعه صحیح مهم است و شاید بسیاری از شما بلد باشید، اما خطاهای مطالعاتی که می توانند در بازده و پیشرفت شما تاثیر داشته باشند، نکته ای است که کمتر کسی به آن می پردازد.

برنامه ریزی رایگان کنکور 1400

یک نمونه برنامه ریزی کنکور 1400 را برای هر رشته را به صورت رایگان در اختیارتان قرار داده ایم. اما فراموش نکنید که برنامه ریزی برای هرکس منحصر به فرد است و این برنامه ریزی تنها یک نمونه است.

برنامه ریزی کنکور انسانی 1400

کنکور (تجربی، ریاضی، انسانی)

برنامه ریزی کنکور تجربی 1400

کنکور (تجربی، ریاضی، انسانی)

برنامه ریزی کنکور ریاضی 1400

کنکور (تجربی، ریاضی، انسانی)

نظر شما