تشخیص، علت، علائم و درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۳:۲۶:۴۴
کد خبر: ۱۱۳۱۴۶۶
تشخیص، علت، علائم  و درمان  لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان
یک برنامه درمانی همه جانبه که شامل تکنیک های مختلف درمانی به همراه آموزش های مناسب نحوه رفتار با کودک در منزل همچنین آموزش مهارت های کنترل استرس به کودکان است، می تواند بهترین نتیجه درمانی را برای افراد مبتلا به لکنت زبان در بر داشته باشد. مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با تیم متخصص شامل گفتاردرمان، کاردرمان و روانشناسان مجرب در این راه همراه شماست.

به گزارش برنا، لکنت زبان معمولا در سنین دو تا 4 سالگی درست زمانی که کودک شروع به بیان جملات طولانی و پیچیده تر می کند، آغاز می شود.

لکنت زبان چیست

لکنت زبان یک اختلال در روانی گفتار و آهنگ کلام است که فرد را دچار سختی در صحبت کردن می کند. این مشکلات شامل تکرار هجاها یا کلمات و دشواری در ادا کردن حروف و کلمات است. لکنت زبان معمولا در سنین دو تا 4 سالگی درست زمانی که کودک شروع به بیان جملات طولانی و پیچیده تر می کند، آغاز می شود. در بعضی موارد در سن 6-7 سالگی با ورود کودک به محیط مدرسه و جدایی از والدین بروز می کند. در موارد محدودی نیز در دوران نوجوانی و با بلوغ  فرد در کودکانی که سابقه لکنت را اشته اند، مجددا خود را نشان می دهد.

علت لکنت زبان در کودکان

در مورد علت شناسی لکنت زبان باید این نکته را خاطر نشان کرد که لکنت یک ناروانی در سیستم گفتار و زبان کودک است که معمولا با یک اتفاق یا استرس آغاز می گردد. هنوز علت مشخصی برای لکنت یافت نشده است، اما این اختلال اغلب در کودکانی رخ میدهد که در تاریخچه خانوادگی خود مواردی از لکنت زبان را داشته اند. لکنت زبان به صورت معناداری در پسرها بیشتر از دخترها بروز می کند و نسبت آن چهار به  یک است.

بهترین دکتر لکنت زبان کیست؟

با توجه به این نکته که علت بروز لکنت زبان کمپلکسی از عوامل ژنتیک و محیطی می باشد، در درمان این اختلال نیز باید به همه جنبه های درگیری و اختلال باید توجه شود. مشکلات نقص توجه، اختلالات اضطرابی ، ترس ها، مشکلات سرعت پردازش و ریتم حرکتی از عوامل تاثیرگذار در درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان است. به همین علت نیاز به یک درمان تیمی توسط گفتار درمانی، کاردرمانی و روانشناسی برای رسیدن به بهترین نتیجه درمانی می باشد. مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر با استفاده از تکنیک هایی نظیر اتاق شنیداری، سنسوری روم، گفتار درمانی، بازی درمانی و روانشناسی ، ماساژ درمانی جهت کاهش اضطراب است.

مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

تشخیص علائم لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان می تواند به صورت  توقف در گفتار یا تکرار ابتدای کلمات یا کلمه ابتدایی جملات خود را نشان دهد یا به صورت کشیده گویی و مکث های طولانی در گفتار و پرفشار گویی بروز کند.

لکنت زبان کلونیک

به حالتی گفته می شود که کودک در بیان یک هجا از کلمه که بیشتر هجای اول آن است دچار مشکل می شود و آن را تکرار می کند برای مثال برای گفتن کلمه مادر می گوید ما ما ما ما مادر. این اختلال به علت مشکلات فیزیولوژیک دراعصاب و عضلات تولید گفتار ایجاد می شود.

لکنت زبان تونیک

در این وضعیت کودک دچار مکث و توقف در روند گفتار شده و عضلات تولید گفتار برای چند ثانیه از فعالیت باز می مانند.سپس کلمه با تلاش فراوان  بیان می شود. در این حالت فرد دچار پرفشار گویی همراه با حرکات اضافه در صورت و بدن می شود. 

 گفتار درمانی لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان

در مراحل اولیه لکنت زبان در کودکان به شکل تکرار سیلاب ها یا کلمات است. در این مرحله کودک نسبت به لکنت خود آگاه نمی باشد یا هنوز احساس ناخوشایندی از گفتار خود ندارد. در این مرحله به علت عدم درگیری روانی در کودک روند گفتاردرمانی لکنت زبان راحت تر پیش می رود و درمان موثر تر می باشد. متاسفانه با گذشت زمان و بزرگتر شدن کودک و نیاز به ارتباط کلامی با همسالان و اطرافیان ، کودک متوجه رفتار ها و عکس العمل های دیگران می شود . در این مرحله به علت بار روانی و استرسی که کودک را درگیر می کند لکنت شدت می گیرد و تنش عضلانی بیشتر می شود. با شدت یافتن لکنت در کودک ، حرکات اضافه و عیر ارادی در هنگام صحبت کردن پدیدار می گردد و به علت اعتماد به نفس پایین، کودک به تدریج در تمام موقعیت ها و کلماتی که با لکنت بیان می کند دچار ترس و استرس می شود. همین ترس و تشنج شدت لکنت را بیشتر می کند تا جایی که فرد تلاش می کند از موقعیت هایی که نیاز به صحبت کردن دارد فرار کند.

گوشه گیری، از دست دادن ارتباط اجتماعی مناسب، مشکلات دوست یابی، افسردگی و پرخاشگری با ادامه روند لکنت در این کودکان به وضوح مشاهده می شود. در صورت عدم درمان مناسب در دوران بزرگسالی، فرد به علت اعتماد به نفس پایین از تعاملات اجتماعی محروم بوده و موقعیت های شغلی فراوانی را از دست می دهد.

درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان

با توجه به این نکته که لکنت زبان یک اختلال گفتاری به شمار می آید، گفتاردرمانی به عنوان یکی از اساسی ترین درمان ها برای لکنت زبان مطرح می باشد. تکنیک های فراوانی در زمینه درمان لکنت زبان در گفتاردرمانی ارائه شده اند که در مرکز گفتاردرمانی در لکنت زبان دکتر صابر مورد استفاده قرار می گیرند. متخصصین گفتاردرمانی بهترین مرکز درمان لکنت زبان تهران زیر نظر دکتر صابر با در اختیار داشتن تکنولوژی  روز دنیا به صورت تجهیزات دیجیتالی و تجربه بالا در حیطه درمان مشکلات روانی گفتار به درمان تخصصی لکنت زبان می پردازند.

جهت تماس با کلینیک گفتاردرمانی لکنت زبان جناب آقای دکتر صابر کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد  باشماره 09029123536 تماس بگیرید.

درمان لکنت زبان ناشی از ترس( لکنت زبان ناگهانی)

جهت کنترل مشکلات رفتاری همراه با لکنت زبان نظیر ترس از صحبت کردن، گوشه گیری، پرخاشگری و... که در کودکان بروز می کند استفاده از تکنیک های بازی درمانی و رفتاردرمانی در روند درمان لکنت زبان می تواند موثر باشد. متخصصین بازی درمانی این مرکز در جهت آموزش مهارت های کنترل استرس و مهار هیجانات به کودک با لکنت زبان کمک می کنند.

باید خاطر نشان کرد به علت تاثیر عوامل روانی نظیر استرس در تشدید لکنت زبان در بزرگسالان علاوه بر استفاده از تکنیک های اصلاح گفتار که توسط گفتار درمانی ارائه می گردد نیاز به درمان های روانشناختی و مشاوره برای تسهیل روند درمان لکنت زبان در نوجوانان و بزرگسالانی که با لکنت دست و پنجه نرم می کنند کاملا احساس می شود.

مرکز درمان لکنت زبان دکتر صابر

آیا درمان قطعی لکنت زبان در کودکان وجود دارد؟

در نهایت  باید بیان کرد، نکته اساسی در درمان لکنت زبان ، اقدام به موقع والدین و تشخیص دقیق علت لکنت توسط دکتر متخصص لکنت زبان است که روند درمان را به درستی مشخص می کند. یک برنامه درمانی همه جانبه که شامل تکنیک های مختلف درمانی به همراه آموزش های مناسب نحوه  رفتار با کودک در منزل همچنین آموزش مهارت های کنترل استرس به کودکان است، می تواند بهترین نتیجه درمانی را برای افراد مبتلا به لکنت زبان در بر داشته باشد. مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با تیم متخصص شامل گفتاردرمان، کاردرمان و روانشناسان مجرب در این راه همراه شماست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز