صفر تا صد چیلر تراکمی

۱۳۹۹/۱۲/۱۱ - ۰۹:۰۶:۴۸
کد خبر: ۱۱۴۴۹۵۸
صفر تا صد چیلر تراکمی
چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند، که در این مطلب سعی شده است به توضیح چیلر تراکمی پرداخته شود. این نوع چیلرها بر چهار بخش تقسیم شده است، که می‌توان اینگونه به آنها اشاره کرد: کمپرسور (بخش تراکم)، کندانسور (بخش چگالش)، شیر انبساط (بخش اختناق) و اواپراتور (بخش تبخیر).

به گزارش برنا، چیلرها به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند، که در این مطلب سعی شده است به توضیح چیلر تراکمی پرداخته شود.

چیلر تراکمی چیست؟

چیلر تراکمی جزو جدا نشدنی از تجهیزات ساختمانی و صنعتی می باشد. هدف از نصب چیلر، تولید آب سرد می باشد. این دستگاه می تواند از طریق هواساز، هوای داخل ساختمان را کمتر نماید. وجود چیلر در صنایع با هدف کاهش دمای دستگاه های بزرگ استفاده می شود.

چیلر ها به دو دسته ی تراکمی و جذبی تقسیم می‌شوند، که در این مطلب سعی شده است به توضیح چیلر تراکمی پرداخته شود. این نوع چیلرها بر چهار بخش تقسیم شده است، که می‌توان اینگونه به آنها اشاره کرد: کمپرسور (بخش تراکم)، کندانسور (بخش چگالش)، شیر انبساط (بخش اختناق) و اواپراتور (بخش تبخیر).

عملکرد چیلر تراکمی به گونه ای است که، مایع سیال درون آن به‌صورت بخار داغ وارد کمپرسور  می شود،و با هدف فشار بیشتر متراکم شده تا افزایش  دما در این جریان صورت پذیرد و با خروج این بخار از کمپرسور، به وسیله کندانسور دما کاهش می یابد و مایع سرد می شود. مایع حاصل با عبور از مسیر شیر انبساط، فشارش کاهش می یابد. در این بین مقداری از این مایع تبخیر می شود و دمای  آن به طرز محسوسی کاهش می یابد. این تغییر فشار که سبب ایجاد سرمایش در سیال شده است، در چیلر های تراکمی به عنوان منبع سرما استفاده می شود.

در بیان ساده تر می توان اینگونه عنوان کرد که در چیلر تراکمی با ورود سیال فشار ثابت به فرآیند تبدیل به بخار داغ شده و سپس با تغییر فشار مجدداً وارد کمپرسور برای تولید سرما می شود.

چیلر تراکمی

تصویر شماتیک سیکل تبرید تراکمی بخار

انواع چیلر تراکمی

تمامی چیلرهای تراکمی از لحاظ کاربرد را می توان در دو بخش تهویه مطبوع (ساختمانی) و برودت صنعتی (کارخانه ای) تقسیم بندی نمود، که در ذیل به توضیح هرکدام می پردازیم:

چیلر تراکمی تهویه مطبوع: در این نوع چیلرهای تراکمی، گردش داخل کویل برای ایجاد سرما انجام می شود. اگر کویل درون چیلر از نوع هواساز باشد بدون شیر انبساط نیز دمای هوا را کاهش می دهد؛ که به آن کویل انبساط مستقیم می گویند. چیلر تراکمی تهویه مطبوع عموماً به عنوان سیستم سرمایش ساختمان های مسکونی، تجاری یا اداری استفاده می شود. جریان آب در این نوع از چیلر ها، همیشه در گردش است، و پس از انتقال سرما، دمای آن به 7 درجه سانتی گراد می رسد. این نوع سیستم سرمایش مزایای فراوانی نسبت به سایر سیستم های سرمایش مانند تبخیری دارد.

چیلر تراکمی برودت صنعتی: در صنایع برای برای کاهش دمای تأسیسات و اجسام تولیدی کارخانجات، از چیلر تراکمی برودت صنعتی استفاده می شود. کارخانه هایی مانند: سیمان و ذوب آهن، ریخته گری، پتروشیمی، بهداشتی، مواد غذایی و غیره نیازمند چیلر های تراکمی هستند. این نوع چیلرها به دو صورت مرکزی و غیر مرکزی، از حداقل دمای 40- تا 3 درجه ی سانتی گراد برای سرمای تولیدی قابل استفاده هستند.

تقسیم بندی چیلر های تراکمی از لحاظ نوع کمپرسور و کندانسور به کار رفته در آن نیز مشخص می شوند در ذیل به آن اشاره می کنیم:

نوع کمپرسور چیلر تراکمی: مهمترین عامل در تنوع چیلر ها، کمپرسور آن می باشد که علاوه بر قیمت بالا، باید نگهداری اصولی هم از آن ها انجام شود. کمپرسور های مختلفی، به نسبت ظرفیت مورد نیاز به کار می روند:

  • کمپرسور روتاری: کمپرسوری که برای چیلر هایی با حجم کم به کار می رود. از لحاظ عملکردی بسیار شبیه به کمپرسورهای پیستونی هستند، اما حرکت دورانی دارند. این نوع کمپرسور بازه ی بین 3 تا 30 کیلو وات قدرت را در چیلر ها می توانند ایجاد نمایند.
  • کمپرسور اسکرال: این کمپرسور در چیلر ها بازه ی بین 5 تا 100 کیلو وات قدرت را ایجاد می کنند. به علت فضای مارپیچی داخل آن به کمپرسور اسکرال یا حلزونی نامیده شده اند. این مسیر مارپیچ باعث تراکم گاز و تحت فشار قرار دادن آن می شود.
  • کمپرسور پیستونی: بازه ی تولیدی قدرت آن برای چیلر ها بین 2 تا 210 کیلو وات می باشد. همانطور که از نام آن پیداست، از سیستمی متحرک برای افزایش فشار گاز، بهره می برد. پیستون با حرکت خود گاز را دائماً تحت فشار قرا می دهد و تخلیه می کند.
  • کمپرسور اسکرو: : کمپرسور اسکرو برای بازه ی قدرتی 70 تا 1070 کیلو وات در چیلر ها قدرت ایجاد می نماید. این قدرت علاوه بر مصارف خانگی، در صنایع نیز کاربردی است. این کمپرسور عملکردی شبیه به اسکرال دارد.

چیلر تراکمی

کمپرسور سانتریفیوژ در چیلر تراکمی

  • کمپرسور سانتریفیوژی: سانتریفیوژی ها قدرتی معادل 300 تا 1800 کیلو وات در چیلر تراکمی ایجاد می کنند. نحوه ی عملکردی این کمپرسور با نیروی گریز از مرکز است. به زبان ساده تر باید بیان کنیم کمپرسور سانتریفیوژی با افزایش انرژی جنبشی در گاز، سبب افزایش فشار آن می شود.

نوع کندانسور چیلر تراکمی: وقتی گاز پر فشار از کمپرسور خارج شود، برای از دست دادن گرمای خود وارد کندانسور می شود که در نهایت به حالت مایع باز می گردد. کندانسور بر سه نوع تقسیم بندی می شود:

  • کندانسور آبی: این نوع از کندانسور با کمک آب سرد که از طریق برج های خنک کننده تأمین می شود، اقدام به ایجاد سرمایش می نماید. آب داغ بعد خروج از کمپرسور وارد کندانسور می شود و توسط لوله های خنک کننده دمای آن کاهش می یابد.
  • کندانسور تبخیری: فرآیند خنک کنندگی این کندانسور بر اساس کندانسور آبی است، با این تفاوت که با پاشش جریان آب روی لوله های ورودی از کمپرسور، دمای آب را کاهش می دهد.
  • کندانسور هوا خنک: این کندانسور به کمک چندین فن به صورت خطی از طریق هوای محیط، بخار داغ کمپرسور را خنک می نماید. این نوع از چیلر تراکمی به دو دسته ی یک پارچه و دو پارچه تقسیم بندی می شود.

چیلر تراکمی

کندانسور تبخیری در چیلر تراکمی

شرکت به فیکس پیشرو در صنعت چیلر های تراکمی و جذبی با هدف ارائه خدمات مطلوب فنی مهندسی در حوزه ی تأسیسات شروع به کار نمود. به فیکس با برخورداری از نیروی متخصص در زمینه ی تأسیسات و ارائه مطالب علمی در این خصوص، یک گزینه ی ایده آل برای کسانی است که می خواهند از این تأسیسات در منزل یا کارخانه ی خود بهره مند شوند. برای آشنایی بیشتر با انواع چیلر و خرید آن به وب سایت behfix.com سر بزنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز