علائم سردرد میگرنی چیست؟

۱۳۹۹/۱۲/۲۳ - ۰۸:۰۶:۳۵
کد خبر: ۱۱۵۱۲۶۷
علائم سردرد میگرنی چیست؟
میگرن تا کنون شایع‌ترین نوع سردردی که مشاهده شده است و بیشترین علت درد مکرر و طاقت فرسای سر است.

به گزارش برنا، میگرن تا کنون شایع‌ترین نوع سردردی که مشاهده شده است و بیشترین علت درد مکرر و طاقت فرسای سر است.

علائم میگرن چیست؟

میگرن در هر فرد متفاوت است و می‌تواند شدت متوسط ​​تا شدید داشته باشد که اغلب با احساس ضربان یا کوبیدن مشخص می شود. اگرچه غالباً میگرن، یکی از انواع سر درد یک طرفه است، اما ممکن است در هر نقطه از سر، گردن و صورت یا در سرتاسر نقاط سر وجود داشته باشد. در بدترین حالت ، میگرن معمولاً با حساسیت به نور، سر و صدا یا بو همراه است. حالت تهوع یکی از رایج ترین علائم است و با فعالیت بدتر می شود به صورتی که اغلب منجر به ناتوانی بیمار می شود. از بسیاری جهات ، میگرن تقریباً شبیه خماری مربوط به الکل است.

درد میگرن را می توان در صورت احساس کرد به طوری که ممکن است به عنوان سردرد سینوسی اشتباه گرفته شود. همچنین گاهی این درد در گردن، جایی که ممکن است به عنوان آرتروز یا اسپاسم عضلات شناخته شود، اشتباه گرفته شود. مشکل در تشخیص میگرن این است که سردردها ممکن است با علائم "سینوسی مانند" دیگری نیز مانند اشک آمدن از چشم ، گرفتگی بینی و احساس فشار صورت نیز همراه باشد. بیشتر بیمارانی که فکر می کنند سردرد سینوسی دارند در واقع میگرن دارند.

در حداکثر 25 درصد بیماران ، درد سردرد میگرنی ممکن است با هاله - یک سندرم عصبی موقت که به آرامی پیشرفت می کند و پس از آن به طور معمول درست با شروع درد برطرف می شود- همراه باشد. در حالی که متداول ترین نوع هاله میگرن شامل اختلالات بینایی (پریدن چشم، تاری دید و انکسار نور) است ، بسیاری از افراد بی حسی ، گیجی ، مشکل در صحبت کردن ، سرگیجه (سرگیجه چرخشی) و سایر علائم عصبی مغزی را تجربه می کنند. برخی از بیماران ممکن است هاله های بدون سردرد را نیز تجربه کنند.

دکتر حسام عبدالحسین پور، جراح و متخصص مغز و اعصاب در مطلبی که به تشریح انواع سردرد پرداخته است (https://drabdolhoseinpour.com/59 )، علائم تمام سردردهای فوق را توضیح داده است.

احتمال ابتلا به میگرن چقدر است؟

میگرن در زنان حدود سه برابر بیشتر از مردان است به طوری که بیش از 12 درصد از جمعیت بزرگسال در آمریکا را درگیر کرده‌است. میگرن اغلب به صورت ارثی وجود دارد و می تواند از اوایل خردسالی بروز پیدا کند اما اغلب در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود. شدت میگرن اغلب با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد، اما می توانند در هر زمان بروز کند. در حالی که میگرن دلیل شماره 1 مراجعه بیماران به متخصص مغز و اعصاب است ، اما با مراجعه به پزشکان عمومی می‌توان اقدام اورژانسی را انجام داد.

عوامل محرک سردردهای میگرنی چیست؟

مواردی که باعث بروز سردردهای میگرنی می شوند عبارتند از:

  • الکل
  • تغییرات آب و هوا
  • کمبود خواب
  • تغییر در روتین روزانه
  • کمبود آب بدن
  • گرسنگی
  • غذاهای خاص
  • بوهای شدید
  • دندان قروچه در شب
  • قاعدگی زنان

چگونه میگرن تشخیص داده می شود؟

با وجود علائم چشمگیر، اغلب میگرن بر اثر یک علت اساسی ایجاد نمی‌شود که بتوان توسط MRI آن را تشخیص داد. بسیاری از متخصصان، حتی در موارد شدید، به شرطی که علائم بیمار برای میگرن مشخص باشد و معاینه عصبی کاملاً طبیعی باشد، تصویربرداری از مغز را به هیچ وجه توصیه نمی کنند.

در تعداد کمی از خانواده‌ها، میگرن در نتیجه یک جهش ژنتیکی منحصر به فرد در یکی از چهار ژن شناخته شده به وجود می‌آید که به چنین مشکلی،بیماری میگرن همی پلژی خانوادگی می‌گویند. برای اکثر قریب به اتفاق بیماران هیچ آزمایش ژنتیکی وجود ندارد. از آنجا که بیماری با اسکن یا آزمایش خون قابل تشخیص نیست ، تشخیص "بالینی" توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تنها راه تشخیص این بیماری است.

درمان میگرن

میگرن های شدید ، مکرر یا همراه با علائم عصبی بهتر است به طور پیشگیرانه درمان شوند. این درمان معمولاً با ترکیبی از اصلاح رژیم غذایی ، تغییر سبک زندگی ، ویتامین ها و داروهای تجویز شده روزانه انجام می‌شود. بهترین داروهای پیشگیرانه اغلب برای رفع علائم استفاده می شوند. اکثر آنها داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی یا داروهای صرع هستند. حملات سردرد بهتر است سریع درمان شود. غالباً برای رفع علائم یک یا چند نوع از داروهای زیر مصرف می‌شود:

  • تریپتان ها
  • داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID)
  • ضد استفراغ ها (ضد تهوع)
  • استروئیدها

کارهای دیگری نیز وجود دارد که می توانید برای رفع علائم میگرن انجام دهید:

  1. با چشمان بسته در یک اتاق ساکت و تاریک استراحت کنید
  2. قرار دادن یک پارچه یا یخ خنک روی پیشانی خود
  3. نوشیدن مایعات

برای جلوگیری از میگرن می توانید برخی از روش های زندگی را تغییر دهید:

  1. استراتژی های کنترل استرس ، مانند ورزش ، تکنیک های ریلکسیشن، ممکن است تعداد و شدت میگرن را کاهش دهند. بیوفیدبک از دستگاه های الکترونیکی برای کنترل برخی از عملکردهای بدن مانند ضربان قلب ، فشار خون و تنش عضلانی به شما کمک خواهد کرد
  2. هر آنچه به نظر می رسد میگرن شما را تحریک می کند را، ثبت کنید. می توانید مواردی را که باید از آنها اجتناب کنید ، مانند برخی غذاها و داروها را به یاد داشته باشید. این کار و ایجاد یک برنامه منظم برای خواب و خوردن وعده های غذایی منظم به شما کمک می کند بفهمید چه کاری باید انجام دهید.
  3. هورمون درمانی ممکن است به برخی از زنانی که میگرن با چرخه قاعدگی آنها مرتبط است کمک کند
  4. اگر چاقی دارید ، کاهش وزن نیز می تواند مفید باشد

حمله میگرنی چقدر طول می‌کشد؟

میگرن به طور معمول چند ساعت تا چند روز طول می کشد و به درمان های خاص پاسخ خوبی می دهد. با این حال، در برخی از بیماران که میگرن شدید و طولانی مدت است و حتی ممکن است مزمن شود ، به طور مداوم برای هفته ها، ماهها یا حتی سالها به طور مکرر اتفاق می افتد. در صورت عدم مدیریت صحیح یا درمان آن ، میگرن های متناوب ممکن است به صورت یک سردرد مزمن روزانه، با علائم مداوم و عود کننده که به طور دوره ای به یک میگرن "کامل" تبدیل می شود، تبدیل شوند. در این صورت کنترل این شرایط بسیار دشوار است.

در برخی دیگر از بیماران، ممکن است سردردهای مکرر به صورت تدریجی افزایش یابد که این، در اثر استفاده بیش از حد از داروهای سردرد است. بسیاری از افراد، حمله های میگرنی خفیف اولیه را به عنوان سردرد معمولی قلمداد می‌کنند اما میگرن میتواند در اثر حمله قلبی، آسیب مغزی مشاهده شده در MRI، یا یک مشکل قلبی به نام باز ماندن مجرای بین دهلیزی باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز