نکات مهم در خرید قالب فلزی بتن و تخته چندلایی

۱۴۰۰/۰۱/۲۴ - ۱۵:۲۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۶۴۶۳۰
نکات مهم در خرید قالب فلزی بتن و تخته چندلایی
شرکت تبریز صنعت با تولید قالب‌‎ های فلزی انبوه، طراحی ساخت انواع قالب قطعات پیش ساخته، طراحی و تولید انواع قالب‎‌ های پروژه‌‎ های بتنی ویژه و.... سعی در خدمت رسانی به مشتریان خود دارد. شرکت تبریز صنعت مشتری مداری، تولید محصوص پایدار، ایمن و با کیفیت و نیز با داشتن تیمی فنی و با تجربه توانسته از برند‎‌های شناخته شده در صنعت چوب باشد.

به گزارش برنا، به دلیل کاربرد و استفاده فراوان سازه‎‌ های بتنی در صنعت ساخت‌‎ و ساز استفاده از قالب‌‎ فلزی بتن مناسب و با کیفیت گسترش پیدا کرده است. قالب‎‌‌ فلزی بتن جهت نگه داری بتن‌‎ و میله گرد خیس مورد استفاده قرار گرفته و این امکان را به بتن می‌ دهد که علاوه بر مستحکم شدن شکل و فرم خاصی نیز به خود بگیرد. ریختن بتن خیس در قالب ‌های مختلفی چون قالب بتن فلزی  نیاز به دقت و مهارت خاصی دارد و این مرحله  بهتر است زیر نظر پیمانکار انجام گیرد تا بتن‎‌هایی که آماده می‌ شود کاملا مناسب بوده و شکل مورد نظر را داشته باشد.

قبل از بررسی نکات قالب فلزی بتنی بهتر است کمی با بتن و کاربرد آن آشنا شویم. آب، ماسه ، شن، افزودنی‎‌ های شیمیایی مواد یک بتن خیس را تشکیل می ‌دهند و میزان و مواد تشکیل دهنده بتن در ایجاد مقاومت در آن بسیار تاثیر گذار است. از آنجایی که قرار است از بتن جهت ایجاد مقاومت و استحکام ساختمان استفاده شود وجود بتن خیس که هیچگونه مقاومت و شکل خاصی ندارد بی‌ فایده است. از این رو آن را در قالب‌‎ قرار می‌ دهند تا هم بر میزان مقاومتش افزوده شود و هم به شکل ‌‎های مورد استفاده در صنعت ساختمان سازی مبدل شود. قالب بتن از قسمت ‌‎های مختلفی چون جداره داخلی که تاثیر مستقیم بر روی شکل نهایی بتن دارد و در تماس مستقیم با بتن است و نیز تیر افقی که با نگه داشتن جداره داخلی می ‌تواند نیرو و فشاری که از جهت بتن وارد می‌ شود را در بین تکیه گاه، داربست، خاک و نیز بولت مهاری پخش کند تشکیل یافته است. بولت مهاری بخش دیگری از قالب است که با هدف تحمل نیروی وزن بتن که در جهت افقی وارد می‌کند و نیز جهت نگهداری و ایجاد اتصال بین صفحات قالب، به آن افزوده شده است.

علت برتری قالب‎‌ فلزی

در ساخت و مقاوم سازی بتن از قالب ‎‌های چوبی، آجری و فلزی استفاده می ‌شود. اما نکته‌‎ ای که در انتخاب نوع این قالب‌‎ ها اهمیت پیدا می ‌کند نوع پروژه ‌ای است که قرار است در آن استفاده شود بستگی دارد؛ به طوریکه در پروژه های اتوبان سازی و سد سازی جهت ایجاد قالب در دیوار و همچنین در انجام پروژه‎ ‌هایی که به پی ‎‌هایی با عمق زیاد نیاز دارند استفاده از قالب فلزی بتن به دلیل استحکام بالا و مقاومت خوبی که دارد رایج‌ تر است. وجود مقاومت در قالب، یکی از ملزومات هر قالبی می ‌باشد چراکه ریزش قالب بتن علاوه بر تمام ضررهای مالی، برای جان انسان‎‌ ها نیز خطر آفرین است. نکته‎‌ دیگری که در خصوص انتخاب یک قالب مناسب مطرح می ‌شود این است که بتواند با تمام فشار هایی که به آن وارد می‌ شود ثابت بماند و مانع تکان خوردن ماده بتنی داخلش شود. به طور معمول قالب‎‌ فلزی از لحاظ مقرون به صرفه بودن، عمر زیاد، عدم ایجاد آتش سوزی، سطحی صاف و کمک به افزایش سرعت در روند اجرایی می ‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند. اما سوالی که مطرح می ‌شود این است که کدام قالب فلزی می ‌تواند کیفیت بهتری داشته باشد؟ از آنجاییکه در ساخت قالب فلزی از ورق‎‌ های فولاد استفاده می ‌شود پس طبیعتا هرچه کیفیت این ورقه ‎‌ها بالاتر باشد قالب دارای مقاومت بیشتری نسبت به فشار های وارده از طرف بتن خواهد بود. از طرف دیگر سطح یکنواخت و صاف ورقه ‌‎ای فولادی به کار رفته می‌ توانند تاثیر بسزایی در نتیجه نهایی داشته باشند. از این رو در انتخاب و خرید قالب بتن فلزی می ‌بایست علاوه بر مقاومت، یکنواختی سطوح داخلی قالب را نیز بررسی نمود.

بتن ریزی + مصالح ساختمانی

از آنجایی که قالب‎‌ فلزی بتن به صورت کاملا یکنواخت تولید می‌ شوند پس در این قالب‌‎ ها درز و شکاف وجود ندارد و تنها جهت بالا بردن میزان کیفیت، می ‌توان از طریق روش‌ هایی چون گالوانیزاسیون آن را آبکاری کرد و این کار سبب افزایش عمر قالب از طریق جلوگیری از زنگ زدن و پوسیدگی می‌ شود.

تخته چندلایی چیست و چه کاربردی دارد؟

از چسباندن تعدادی ورق چوبی به یک دیگر تخته چندلایی مستحکمی تشکیل می‌ شود. تخته چند لایی با کاربرد‎‌های فراوانی که در سازه‎‌ های چوبی چون، مبلمان، جعبه ‎‌های چوبی، کابینت‎‌ ها و... دارد اهمیت ویژه ‎‌ای یافته است. وزن پایین و در این حال مقاوم بودن از مزایای این تخته ‎‌ها محسوب می ‌شود که این مزیت سبب سهولت در هنگام کار با آن شده است. اما دیگر ویژگی ‌های مثبت این تخته‎‌ ها شامل ضد آب بودن به دلیل چسب‎‌ های به کار رفته در ساخت آن، عدم ترک خوردگی در هنگام استفاده برای سطوح دارای خمیدگی، مقاومت نسبت به دمای بالا و از همه مهمتر شکل ظاهری زیبا  با روکش‎‌ های متنوع همه و همه سبب شده تا از تخته چندلایی در سازه‌‎ های متفاوتی استفاده شود. در ادامه به بررسی تعدادی از تخته چندلایی پرداخته‌ ایم تا خریدی مناسب و با کیفیت داشته باشید.

  • تخته چندلایی نوع نرم، از آنجایی که این تخته نرم است پس از درختانی چون سرو و کاج که دارای چوب نرم ‌تری هستند ساخته می‌ شود. ممکن است تصور شود که تخته چند لایی نرم استحکام کافی را ندارد؛ این در حالی است که این تخته  به علت استحکام خوبی که دارد از آن در کفپوش خانه‎‌ ها و روکش‌‎ های سقف ساختمان‌‎ ها و دیگر موارد صنعتی و ساختمانی استفاده می‎‌ شود.
  • چوب چند لایی نوع سخت، در مواردی چون کابینت، مبلمان، تجهیزات ورزشی از تخته چند لایی نوع سخت که دارای استحکام بالاتری است استفاده می ‌شود. برای این که این تخته استحکام مورد نظر را داشته باشد از درختان سختی چون، بلوط، افرا، توس، گردو در ساخت آن به کاربرده می ‌شود. نکته دیگر آن که  جهت افزودن مقاومت و استحکام، تخته چندلایی آن را بین 3 تا 7 لایه می‌ سازند.
  • تخته چندلایی از نوع قالب بندی یا نوع ساختمانی، از این نوع تخته برای دیوارهای یک طرفه و یا دو طرفه در قسمت رویی سیستم‎‌ های قالب ‌بندی به کار برده می ‌شود. در واقع قبل از رواج قالب‎‌ های فلزی بتن قالب‎‌ های تخته چندلایی از اهمیت و کاربرد بیشتری برخوردار بودند اما به مرور قالب‎‌ فلزی بتن جایگزین آن ‌‎ها شد. البته در حال حاضر نیز در بعضی مناطق استفاده از این نوع تخته چند لایی کاربرد دارد.

بتن ریزی + مصالح ساختمانی

شرکت تبریز صنعت با تولید قالب‌‎ های فلزی انبوه، طراحی ساخت انواع قالب قطعات پیش ساخته، طراحی و تولید انواع قالب‎‌ های پروژه‌‎ های بتنی ویژه و.... سعی در خدمت رسانی به مشتریان خود دارد. شرکت تبریز صنعت مشتری مداری، تولید محصوص پایدار، ایمن و با کیفیت و نیز با داشتن تیمی فنی و با تجربه توانسته از برند‎‌های شناخته شده در صنعت چوب باشد. برای ارتباط با سایت شرکت تبریز صنعت به آدرس tabrizsanat.com  مراجعه کنید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز