علت خاموش روشن شدن محافظ برق چیست؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۱ - ۱۰:۲۹:۵۷
کد خبر: ۱۱۶۸۳۵۷
علت خاموش روشن شدن محافظ برق چیست؟
بدون شک خاموش و روشن شدن محافظ نشان دهنده نوسان در جریان برق و مناسب نبودن کمیت‌های جریان برق برای استفاده از لوازم برقی است. در واقع اگر محافظ وجود نداشت، این نوسانات به جای خاموش و روشن کردن پیاپی محافظ ممکن بود باعث خرابی دستگاه‌های الکترونیکی شما شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب با دلایل بروز این مشکل مهم و نحوه جلوگیری و رفع آن آشنا شویم.

به گزارش برنا، آیا با مشکل خاموش روشن شدن محافظ برق رو به رو شده‌اید؟ این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. با این حال بدون شک خاموش و روشن شدن محافظ نشان دهنده نوسان در جریان برق و مناسب نبودن کمیت‌های جریان برق برای استفاده از لوازم برقی است. در واقع اگر محافظ وجود نداشت، این نوسانات به جای خاموش و روشن کردن پیاپی محافظ ممکن بود باعث خرابی دستگاه‌های الکترونیکی شما شود. با ما همراه باشید تا در ادامه این مطلب با دلایل بروز این مشکل مهم و نحوه جلوگیری و رفع آن آشنا شویم.

محافظ برق

بررسی علت خاموش شدن محافظ؛ محافظ برق چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه دلیل خاموش و روشن شدن خود به خود محافظ برق را بررسی کنیم، ابتدا باید با نحوه کار این دستگاه آشنا باشیم. محافظ برق وسیله‌ای جهت محافظت وسایل برقی در برابر نوسانات برق شبکه شهری می‌باشد. این دستگاه توسط برد الکترونیکی خود برق خروجی از دستگاه را کنترل می‌کند و در صورت خارج شدن از محدوده ولتاژی (۱۷۵ الی ۲۴۰ ولت) برقِ تجهیزات برقی را قطع کرده و بعد از پایداری برق شبکه با گذشت زمان تاخیری برق را به تجهیزات برقی متصل می‌کند. در ادامه با علت خاموش روشن شدن محافظ برق را بررسی می‌کنیم.

خارج شدن جریان برق از محدوده ولتاژی

با توجه به وظیفه محافظ برق که در بالا به آن اشاره کردیم، طبیعی است که اولین و اصلی‌ترین دلیل خاموش روشن شدن محافظ، خارج شدن جریان برق از محدوده ولتاژی باشد. در واقع در این شرایط، محافظ برق مشکلی ندارد و در حال انجام وظیفه خود است. شما در چنین شرایطی به دنبال دلیل نوسان برق باشید. با استفاده از مولتی متر می‌توانید کمیت‌های مختلف جریان برق را اندازه گیری کنید و از خارج شدن جریان برق از محدوده ولتاژی مطمئن شوید. وجود یک مولتی متر در کارگاه‌های برق برای تکنسین‌ها و دانشجویان ضروری است.

علاوه بر این شما می‌توانید در خانه نیز از این دستگاه پرکاربرد برای بررسی جریان برق ورودی به دستگاه‌های مختلف استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت مولتی متر کافی است تا به سایت پارس الکترونیک مراجعه نمایید. پارس الکترونیک ارائه کننده بهترین مولتی مترهای با قیمت مناسب برای دانشجویان، تکنسین‌ها و علاقه مندان به برق و الکترونیک است.

محافظ برق

خاموش و روشن شدن محافظ برق به دلیل خرابی محافظ

اگر با استفاده از مولتی متر وضعیت برق را بررسی کرده‌اید و جریان برق در محدوده ولتاژی صحیح قرار داشت، این احتمال وجود دارد که مشکل از خود محافظ باشد. در این صورت باید به بررسی محافظ بپردازیم. استفاده مدوام از محافظ و نوسانات شدید برق به مرور زمان ممکن است باعث خراب شدن قطعات الکترونیکی برد محافظ‌های برق شود. برای مثال خرابی خازن پلی استر یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای محافظ‌های برق رخ دهد. خرابی رله و نشتی خازن‌های الکترولیت نیز موارد دیگری هستند که می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

 از یک محافظ برق دیگر به جای محافظ فعلی خود استفاده کنید تا از سالم بودن محافظ فعلی مطمئن شوید. علاوه بر این شما با استفاده از یک منبع تغذیه متغیر می‌توانید محافظ برق را تست کنید و با قرار دادن آن در شرایط محدوده ولتاژی فراتر یا پایین‌تر از آن از عملکرد صحیح محافظ مطمئن شوید. اگر اطلاعات زیادی در مورد منبع تغذیه و کاربردهای فراوان آن در صنایع الکترونیک ندارید پیشنهادی می‌کنیم برای شروع کار حتماً مقاله منبع تغذیه چیست را مطالعه فرمایید.

خراب بودن دستگاه‌های متصل به محافظ

دلیل دیگری که می‌تواند باعث خاموش روشن شدن خودکار محافظ شود، وجود خرابی در دستگاه‌های متصل به محافظ است. وجود اتصالی، خرابی برد و مشکل در سیم رابط می‌تواند دلایلی باشد که مصرف برق را در دستگاه‌های خراب افزایش می‌دهد. این افزایش جریان برق مصرف کننده ها گاهی به شکل‌های مختلفی باعث نوسانات برقی می‌شود و می‌تواند باعث خاموش شدن محافظ گردد. برای بررسی کمیت‌های مختلف مانند اهم، ولت و شدت جریان درون دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانید از مولتی متر کلمپی کمک بگیرید. بررسی کنید که دستگاه‌های متصل به محافظ به درستی کار کنند و نوسان برق نداشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و آشنایی با یکی از مهم‌ترین ابزارهای تکنسین‌های برق، توصیه می‌کنیم مقاله مولتی متر کلمپی چیست را مطالعه کنید.

پیدا کردن دلیل خاموش روشن شدن محافظ با استفاده از ابزارهای مناسب

در این مقاله با سه مورد از مهم‌ترین دلایل خاموش و روشن شدن محافظ آشنا شدیم. شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای کاربردی مانند مولتی متر و منبع تغذیه، وضعیت برق ورودی، سالم بودن محافظ و سالم بودن دستگاه‌های الکترونیکی خود را به راحتی بررسی کنید. برای تهیه این ابزارها کافی است تا به سایت پارس الکترونیک مراجعه نمایید. با برطرف کردن مشکل محافظ برق، از بروز خسارت به دستگاه‌های الکترونیکی با ارزش خود جلوگیری کنید. بنابراین توصیه می‌کنیم حتماً به فکر رفع مشکل خاموش و روشن شدن محافظ باشید.

نظر شما
نظرات
پژمان نصیری
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱
0
0
با سلام و وقت بخیر
دو محافظ برق یخچال یکی که قبلاً برای خودش بود و سال ها کار می کرد و این یکی هم کاملاً نو می باشد، که جدیداً خریداری شده است و هر دو از محصولات کاوه می باشد. هر دو محافظ برق را زمانی که به یخچال می زنیم، بعد از یکی- دو روز کارکرد، چراغ زرد خاموش و روشن می شود و تا چراغ سبر روشن می شود، چراغ زرد روشن می شود و اجازه اتصال چراغ سبز و خروج برق را نمی دهد. دو محافظ برق این کار را می کنند. برق منطقه نیز نوسان ندارد چون سایر دستگاه های دیگر برقی مانند کامپیوتر، تلویزیون و... که محافظ دارند، عادی کار می کنند. دلیل این مورد از چه چیزی می تواند باشد؟ با تشکر فراوان
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز