آیا پس از طلاق، حضانت فرزندان فقط با پدر است؟

۱۴۰۰/۰۲/۲۰ - ۱۴:۰۶:۱۴
کد خبر: ۱۱۷۷۱۵۸
آیا پس از طلاق، حضانت فرزندان فقط با پدر است؟
کسانی که قصد جدایی به شکل طلاق یا فسخ نکاح دارند بهتر است از طریق مشاوره با وکلای برتر در زمینه طلاق اقدام کنند تا حق خود و فرزندانشان را به طور قانونی و کامل بگیرند.

به گزارش برنا، نگهداری و تربیت فرزندان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مادران و پدرانی است که به هر دلیل ناچارند جدا از یکدیگر زندگی کنند؛ بخصوص اگر این جدایی به خاطر طلاق یا فسخ نکاح باشد.

قانون مدنی که بر اساس فقه شیعه تدوین شده است به همان میزان که به دوام زندگی اهمیت می‌دهد به همان اندازه به جدایی در وقتی‌که ادامه زندگی باعث آسیب و عامل احتمالی بزهکاری و گناه می‌شود اهمیت می‌دهد و به همان اندازه هم به وضعیت فرزندان دقت و توجه دارد.

کسانی که قصد جدایی به شکل طلاق یا فسخ نکاح دارند بهتر است از طریق مشاوره با وکلای برتر در زمینه طلاق اقدام کنند تا حق خود و فرزندانشان را به طور قانونی و کامل بگیرند.

مشاوره در مورد حضانت فرزندان قبل و بعد از طلاق

آشنایی با قوانین نگهداری و سرپرستی از بچه‌ها پس از متارکه کمک می‌کند تا متقاضیان طلاق در مشاوره با متخصصین حقوقی از حرف‌های او بهتر سر در بیاورید و سؤالاتی را که در ذهن دارند دقیق‌تر بپرسند.

قوانین حضانت شامل دو دسته می‌شود. یک دسته کلی است و قبل با بعد از طلاق را شامل می‌شود و دسته دیگر پس از طلاق کاربرد دارد.

در این یادداشت با مهم‌ترین قوانین این دو دسته آشنا می‌شوید.

حضانت در زندگی مشترک

طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی پدر و مادر فقط حق نکهداری و تربیت فرزندان را ندارند بلکه این دو مورد که به آن حضانت گفته می‌شود وظیفه آنها هم است و نمی‌توانند از آن سلب مسئولیت و تکلیف بکنند.

قوانین اساسی حضانت عبارت است از:

  1. برای پسر تا دوسالگی و دختر تا هفت‌سالگی، حضانت مادر اولویت دارد و اگر والدین به هر دلیلی جدا از هم زندکی کنند این اولویت باید رعایت شود.
  2. حضانت نباید باعث در خطر افتادن سلامت جسمی و اخلاقی فرزند شود و اگر چنین باشد دادگاه برای تغییر حضانت حکم صادر می‌کند.
  3. اگر یکی از والدین حضانت را به عهده دارد، دیگری حق ملاقات فرزند را دارد و باید در این زمینه توافق کنند و اگر اختلاف پیش آید دادگاه درباره زنان و میزان ملاقات تصمیم می‌گیرد.
  4. با فوت هر یک از والدین، حضانت فرزند به عهده دیکری است که زنده هست.
  5. پدر و مادر برای تربیت فرزند نباید او را بیش از حد عرف و مجاز تنبیه کنند.
  6. نفقه فرزندان با پدر است حتی در دوره‌ای که حضانت با او نیست نه مادر. برای شرایط مختلف مثل ناتوانی پدر یا خودداری او یا… در قانون حکم وجود دارد.

حضانت فرزندان + طلاق + بنیاد وکلا

حضانت فرزندان در دوران پس از طلاق

قوانین مهم حضانت پس از طلاق را هم بدانید:

  1. اگر مادر که عهده‌دار حضانت فرزندش پس از طلاق است دچار جنون شود حق حضانت به پدر می‌رسد.
  2. با ازدواج مادر حق حضانت با پدر خواهد بود.
  3. با بدرفتاری یا مشکلات اخلاقی پدر یا مادر که باعث به خطر افتادن سلامت جسمی یا اخلاقی فرزند می‌شود دادگاه حضانت را از آنها می‌گیرد.
  4. کسی که حضانت را به عهده گرفته است نمی‌تواند بدون اجازه دادگاه فرزندان ر به خارج کشور ببرد.
  5. در دوره حضانت، دختر پس از پابان ۹سالگی و پسر بعد از پایان ۱۵سالگی تصمیم با خودشان هست که با پدر یا مادر بمانند.

یک نکته مهم در اینجا این است که ولایت و قیمومت برای فرزندان یتیم یا طلاق با حضانت تفاوت حقوقی دارد و اگر حضانت را به عهده بگیرید به معنای این نیست که ولی یا قیم او هم هستید.

بنابراین برای تنظیم روابط خود با ولی یا قیم فرزندی که حضانت او را به عهده دارید از متخصص برتر در زمینه طلاق در بنیاد وکلا مشاوره بگیرید.

آیا امکان تغییر حضانت یا شرایط ملاقات وجود دارد؟

طبق قانون مدنی حضانت را نمی‌توان از والدین یا هر کدام از آنها یا شخص دیگری گرفت مگر به حکم قانون.

برای طلاق، یکی از مواردی که زوجین توافق می‌کنند حضانت فرزندان مشترک است که با توجه با قوانینی که در بالا با آنها آشنا شدید، همیشه با پدر نیست.

همچنین پس از توافق بر سر این مسئله و صدور حکم دادگاه، کسی که حضانت به او سپرده شده است نمی‌تواند این وظیفه را نادیده بگیرد.

دلایل قانونی مختلفی برای تقاضای تغییر حضانت وجود دارد اما مهم‌ترین آنها را فهرست‌وار ذکر می‌کنم که اگر درباره فردی که حضانت را به او سپرده‌اند یکی از موارد زیر صدق کند:

  • جلوگیری از ملاقات با فرزند.
  • فساد اخلاقی مانند قمار و فحشا.
  • اعتیاد زیان‌آور.
  • شکنجه یا ضرب و شتم بیس از حد.
  • بیماری‌های روانی خطرناک.
  • استفاده از فرزند در مشاغل و امور غیرقانونی.

نکته پایانی اینکه دادگاه بر اساس مصلحت فرزندان زمان و مکان ملاقات را تعیین می‌کند و گاهی مکان ملاقات را در مراکز قانونی مثل کلانتری در نظر می‌گیرد.

برای کاهش یا افزایش زمان ملاقات یا تغییر مکان آن و دیگر خواسته‌هایی که با تغییر شرایط زندگی رخ می‌دهد باید به دادگاه دادخواست داد و بهترین گزینه برای انجام سریع و مطمئن آن استفاده از خدمات حقوقی بنیادهای حقوقی معتبر است که سابقه و اعتبار زیادی در این زمینه دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز