مهاجرت تحصیلی به فرانسه

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۱:۰۵:۰۸
کد خبر: ۱۱۸۶۶۰۲
مهاجرت تحصیلی به فرانسه
پیشنهاد سیم آخر برای علاقه­مندان به تحصیل در فرانسه این است که پیش از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه از تمام مزایا و معایب این اقدام مطلع شوند.

به گزارش برنا، دولت فرانسه با تخصیص بودجه‌‌ای هنگفت توانسته است یکی از سیستم‌های معتبر آموزشی جهان را به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش و تحصیلات تکمیلی سروشکل دهد. دستاوردهای صنعتی و فنی و علمی فرانسه در حوزه‌های فضایی، حمل‌و‌نقل، پزشکی، ریاضیات و نیز همچنین تعداد برندگان جایزه نوبل از پویایی پژوهش در این کشور حکایت می‌کند. سیستم آموزش عالی فرانسه برپایۀ آزمایشگاه‌های تحقیقاتی معتبر و مهارت‌های حرفه‌ای و کارآمد بنا شده است. برخی از مزایای تحصیل در فرانسه عبارت‌اند:

  • نبود تبعیض آموزشی بین دانشجویان خارجی و داخلی
  • کیفیت آموزشی چشمگیر باتوجه به نیاز دانشجو
  • بیش از ۱۳۰۰ برنامۀ تحصیلی به زبان انگلیسی
  • رتبۀ ششمین کشور برتر جهان در بخش تحقیق و توسعه
  • پنجمین قدرت اقتصادی برتر جهان
  • صنایع پیشرفته و پیشرو در زمینه‌های مختلف علمی
  • فرصت یادگیری زبان فرانسوی
  • بیمۀ درمانی دانشجویی رایگان
  • رتبۀ سومین کشور جهان در جذب دانشجوی بین‌المللی

پیشنهاد سیم آخر برای علاقه­مندان به تحصیل در فرانسه این است که پیش از هر اقدامی برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه از تمام مزایا و معایب این اقدام مطلع شوند. متقاضیان می‌توانند از طریق فرم ارزیابی آنلاین و دریافت مشاورۀ رایگان تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند.

نکتۀ مهم دیگر اینکه دانشجویان بین‌المللی مانند دانشجویان بومی شهریه پرداخت می‌کنند و از این نظر، دولت فرانسه تبعیضی بین دانشجویان قائل نشده است. باوجود این‌ از ابتدای پاییز ۲۰۱۹ تغییراتی در شهریۀ دانشجویان بین‌المللی به‌وجود آمده است و آنان شهریۀ بیشتری باید پرداخت کنند. این تغییر شهریه بدین شرح است:

  • ۲۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی
  • ۳۷۷۰ یورو در سال برای دوره‌های کارشناسی ارشد
  • ۳۸۰ یورو برای دوره‌های دکتری

این شهریه‌ها به دانشگاه‌های دولتی فرانسه مربوط است و شهریۀ‌ دانشگاه‌های خصوصی بیشتر و به‌طور متوسط بین سه تا بیست‌هزار یورو در سال خواهد بود. باتوجه به اینکه قانون افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های دولتی اخیراً به‌تصویب شده است، بسیاری از دانشگاه‌های دولتی فرانسه همچنان طبق سیاست‌‌های قبلی عمل می‌کنند و دانشجویان بابت شهریه تنها فقط مبلغی درحدود دویست یورو باید بپردازند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

متقاضیان با اخذ پذیرش در یکی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد یا دکتری می‌توانند اقامت دانشجویی carte de séjour d’étudiant  دریافت کنند. با این اقامت دانشجویان اجازه خواهند داشت در هفته بیست ساعت کار کنند. 31 دانشگاه فرانسه در رتبه‌بندی جدید مؤسسه QS، در بین هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارند. ده دانشگاه برتر این کشور در رتبه‌بندی یادشده از این قرارند:

  1. دانشگاه ( PSL ۵۳ | گروه الف)
  2. دانشگاه اکول پلی‌تکنیک (۶۰ | گروه الف)
  3. دانشگاه سوربن (۷۷ | | الف)
  4. دانشگاه سنترال سوپلک (۱۳۹)
  5. دانشگاه اکول نرمال سوپریور لیون (۱۶۰ | الف)
  6. دانشگاه تلکام پاریس‌تک (۲۲۴ | الف)
  7. دانشگاه ساینس‌پو (۲۴۲ | الف) صرفاً در رشته‌های اقتصاد، جامعه شناسی، حقوق و علوم سیاسی
  8. دانشگاه اکول دپونتس پاریس‌تک (۲۵۰ | الف)
  9. دانشگاه پاریس (۲۵)
  10. دانشگاه پاریس سود (۲۶۲ | الف)

شرکت در دوره‌های زبان فرانسه در این کشور از دیگر راه‌های مهاجرت تحصیلی به فرانسه است. دولت فرانسه باهدف شناساندن ظرفیت‌های موجود و ایجاد وزنۀ اقتصادی برای زبان فرانسه در دنیا، به‌شدت می‌کوشد تا آن را ترویج دهد. بنابراین، متقاضیان با شرکت در دوره‌های زبان فرانسه، ویزای تحصیلی می‌توانند دریافت کنند. سن بیش از هجده سال و داشتن مدرک دیپلم ازجمله شرایطی است که متقاضیان شرکت در این دوره‌ها باید داشته باشند. ناگفته نماند با کسب نمرۀ مورد نیاز از این دوره متقاضیان از دانشگاه‌های فرانسه می‌توانند پذیرش بگیرند و ادامه تحصیل دهند. به‌طور کلی هزینه شرکت در دوره‌های زبان فرانسه بیش از دو هزار یورو برای دو نیمسال است که البته باتوجه به نوع کالج و دانشگاه، احتمالاً این مبلغ متغیر خواهد بود. دیگر نکتۀ مهم اینکه متقاضیان مهاجرت به کانادا پس از گذراندن دوره زبان فرانسوی در فرانسه، بخت بیشتری برای شرکت در برنامه‌های مهاجرتی کانادا خواهند داشت. دانشجویان بین‌المللی از هر ملیت و در هر مقطع تحصیلی حق اشتغال حین تحصیل را خواهند داشت. دانشجویان مدرسه‌های زبان برای بهره‌بردن از این امکان باید حداقل بیست ساعت در هفته کلاس داشته باشند. حداقل دستمزد ناخالص سال ۲۰۱۹ در فرانسه در ازای یک ساعت کار مفید حدود ده یورو ناخالص تعیین شده است که پس از کسر مالیات (کسر اجباری ۲۰% درصد تأمین اجتماعی) حدود هشت یورو خالص خواهد بود.

کار دانشجویی در فرانسه کارهای دانشگاهی و بیرون از دانشگاه را شامل می‌شود. دستیاری آموزشی و دستیاری پژوهشی استادان، پذیرش و استقبال از دانشجویان تازه‌وارد در آغاز سال تحصیلی، فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، کمک به دانشجویان معلول و… از جمله کارهایی است که درون دانشگاه وجود دارد. دانشجویان بیرون از دانشگاه نیز در کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌ها، نگهداری از کودکان و... می‌توانند کار کنند. متوسط هزینۀ زندگی دانشجویی در فرانسه حدود هفتصد تا هشتصد یورو در ماه است.

متقاضیان دریافت اقامت فرانسه پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های این کشور،  گواهی تعهد استخدام یا قرارداد کاری با حقوق 5/1 برابر حداقل حقوق در فرانسه باید داشته باشند. متقاضیان ثبت شرکت مرتبط با رشته تحصیلی نیز در فرانسه می‌توانند برای اقامت موقت درخواست کنند.

مهاجرت تحصیلی به فرانسه

طبق آخرین آمار، نرخ 7/8درصدی بیکاری در فرانسه در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است. نرخ اشتغال فارغ‌التحصیلان برخی از دانشگاه‌ها و کالج‌های فرانسه درخورتوجه است. برای مثال 7/97 درصد دانشجویان اکول پلی‌تکنیک (École Polytechnique)  حداکثر یک سال پس از فارغ‌التحصیلی، مشغول کار می‌شوند و این دانشگاه از نظر وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان رتبه هجدهم را بین دانشگاه‌های جهان از آن خود کرده است.

برای دریافت کارت اقامت (carte de résident) باید پنج سال متمادی در فرانسه اقامت و هر ده سال اقامتتان را تمدید کنید. اعضای خانواده شما نیز پس از پنج سال برای اقامت دائم می‌توانند درخواست دهند. ناگفته نماند اگر بیش از دو سال متوالی از فرانسه خارج شوید، اقامت دائم شما باطل خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز